recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hjemmebio Råd Søges
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hjemmebio Råd Søges

 Besvar Besvar Side  <1 345
Forfatter
Besked
SorenAC Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 10-Marts-2017
Sted: Køge
Status: Offline
Point: 28
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér SorenAC Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Marts-2017 kl. 19:26
Oprindeligt skrevet af dr gonzo dr gonzo skrev:

Jeg forstår ved gud ikke hvorfor jeg pludselig skal anklages for at ville sælge noget og hvad I ellers skriver... Manden laver en tråd for at spørge om råd. Jeg giver ham det bedste råd jeg kan giver, med over 25 års erfaring i denne hobby, og fordi at I ikke bryder jer om mit råd, behøver det jo ikke være forkert. Jeg synes det virker som om, at SorenAC i virkeligheden ikke vil havde råd men bare skuldreklap

Over-and-out

Som Henrik siger (og som jeg også har skrevet tidligere) så rådgiver du om hvad du synes at man skal gøre. Ikke peger mig i den rigtige retning. 

Og det kommer man virkelig ikke langt med, når man sidder som rookie i det her. Så har man brug for en hjælpende hånd og peges i de rigtige retninger. :) Såsom hvilket udstyr man kunne kigge på, hvad der gør sig godt til hvad og hvorfor man lige netop skal købe det der eller undgå det der. :)

Og jo Søren vil skam gerne have råd og vejledning. Men ikke en belæring i noget, som han udemærket godt ved. :) 

Som nævnt tidligere, så er det en indlæringskurve og jeg starter fra bunden af. Jeg har ikke brug for en IMAX bio fra dag 1. Jeg vil gerne arbejde mig imod det JEG synes lyder fantastisk :) Og så længe der er et budget at tænke på, så starter jeg i det små og kan så løbende skifte ud og opgradere, når behovet er for det :) 
Til top
Østergaard Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 02-December-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 83
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Østergaard Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Marts-2017 kl. 22:27
Jeg vil da gerne give et konkret råd angående projektoren: Hvis den skal hænge i loftet, så skal den kunne skyde billedet nedad for at ramme lærredet. Det hedder lens shift, og nogen af de (billige) modeller, du har fundet, har IKKE lens shift.

Generelt er det vigtigt at sikre sig at der er sammenhæng mellem hvor du har tænkt dig at placere projektoren i forhold til lærredet og lærredets størrelse, og regne på om projektoren er fleksibel nok mht. zoom og lens shift til at billedet også kan ramme lærredet.

Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4419
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Marts-2017 kl. 08:16
Et indspark til projektorrådgivningen:
I dit budget ville jeg overveje BenQ W2000. Kan se, at du skal bruge den i et stuemiljø hvor den egner sig rigtigt godt, da den har rigtigt meget lys. Den største svaghed er et mindre godt sortniveau, men da rummet alligevel ikke er en bat-cave, vil det ikke være så tydeligt. Den har til gengæld en skarphed som ikke engang Sony'erne i 25k prisklassen kan matche. 
Til top
Willads Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 21-September-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 444
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Willads Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Marts-2017 kl. 08:45
Jeg har en (Efterhånden halv gammel) Epson TW-3200 som er hvid og med lens shift. Jeg har ikke hvide vægge men kun hvidt loft.
Den fungerer glimrende både men hensyn til lysstyrke, lavt støjniveau mv.
Pana:DP-UB424,Yamaha rx-a3070,Monacor STA-1000D, Epson:TW-7400,117" tab-tension,Earthquake højtalere:Fronter 2xTitan Tigris,Center 1xTitan Theia,Surround 4xAWS-602,loft 4xECS-8.0,subs 2xMinime P12v2
Til top
SorenAC Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 10-Marts-2017
Sted: Køge
Status: Offline
Point: 28
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér SorenAC Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Marts-2017 kl. 20:17
Oprindeligt skrevet af Østergaard Østergaard skrev:

Jeg vil da gerne give et konkret råd angående projektoren: Hvis den skal hænge i loftet, så skal den kunne skyde billedet nedad for at ramme lærredet. Det hedder lens shift, og nogen af de (billige) modeller, du har fundet, har IKKE lens shift.

Generelt er det vigtigt at sikre sig at der er sammenhæng mellem hvor du har tænkt dig at placere projektoren i forhold til lærredet og lærredets størrelse, og regne på om projektoren er fleksibel nok mht. zoom og lens shift til at billedet også kan ramme lærredet.


Har ikke tænkt mig at skrue den op i loftet. :) Har planlagt at lave en åben kasse til den, således at den står på sine egne fødder og dermed vender normalt. :) Kassen er også mere for at sørge for at jeg kan gemme den forlængerledning, som kommer til at gå fra den og tværs over loftet sammen med ledningerne fra baghøjttalerne :) 

Har kigget på den calculator og den er virkelig god at have med i baghånden Thumbs Up
Til top
SorenAC Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 10-Marts-2017
Sted: Køge
Status: Offline
Point: 28
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér SorenAC Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Marts-2017 kl. 20:52
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Et indspark til projektorrådgivningen:
I dit budget ville jeg overveje BenQ W2000. Kan se, at du skal bruge den i et stuemiljø hvor den egner sig rigtigt godt, da den har rigtigt meget lys. Den største svaghed er et mindre godt sortniveau, men da rummet alligevel ikke er en bat-cave, vil det ikke være så tydeligt. Den har til gengæld en skarphed som ikke engang Sony'erne i 25k prisklassen kan matche. 

Haha du skulle ikke have vist mig den der :O Nu er jeg jo lidt forelsket altså... Åh det bliver min pengepung ikke glad for. Oh well det er heldigvis ikke den der bestemmer det hele LOLWink



Redigeret af SorenAC - 14-Marts-2017 kl. 23:10
Til top
Briskus Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 07-August-2012
Sted: Greve
Status: Offline
Point: 73
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Briskus Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Marts-2017 kl. 19:59
Der kan evt. tjekkes om lampeudtaget er fuldt monteret, for lampetag har jo normalt mere end to "udgange", de nyeste fra LK har endda 3. Ofte er den ene så monteret som fast fase, dvs. projektoren vil derfor kunne få strøm udenom vægkontakten. Men om det er lovligt, tja, det ved jeg heller ikke.
Til top
opzouten Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 15-April-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 907
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér opzouten Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Marts-2017 kl. 10:03
Mht valg af projektor og anlæg. 

Min første projektor var en Optoma HD65 som jeg købte brugt i 2009, og jeg syntes det var mega fedt også selvom jeg bare brugte en hvid væg (hvilket jeg i øvrigt stadig gør - har siden eksperimenteret lidt med forskellige typer maling). Projektoren havde en del blæserstøj, men det vænner man sig hurtigt til, og hvis der bare er skruen lidt op for lyden er det ikke noget man lægger mærke til. 

I efteråret begyndte pæren så at have problemer, og vi besluttede at købe ny i stedet for at skifte pæren. Vi (konen og jeg, hun er lige så begejstret for hjemmebio :-) ) tog en tur i hifiklubben på Åboulevarden i København, hvor de har 3 biorum med lidt forskelligt hængende. Vi testede Optoma HD36, HD50 og Sony VPL-HW65. Efter at have set på sagerne tog vi hjem og tænkte over det og weekenden efter købte vi så en Optoma HD50.

Vi anbefale dig at tage en lignende tur, og mener at du sagtens kan få en super fed hjemmebiografoplevelse selv med projektorer til under 10k. Husk i øvrigt at tjekke om du er følsom over for DLP-teknologien (regnbuer). 

Mht lyd så er jeg ret pragmatisk hvad det angår, og køber stort set aldrig nyt. Arbejder til daglig med elektroakustik, og det samt loven om diminishing returns gør nok at jeg ikke gider spilde penge på dyrt udstyr når jeg fx alligevel bruger et rum der ikke er akustisk reguleret. Mit anlæg, som i øvrigt lyder rigtig godt beløber sig til:

Onkyo TX-NR705 købt brugt til 1000 kr. 
B&W 604s3  købt brugt til 2300 kr
B&W HTM61 købt brugt til 1000 kr
Phonig Ear bag-HT fundet i container
Kabler købt i Harald-Nyborg

Så med andre ord kan man sagtens få en fed hjemmebio uden at skulle betale en mindre formue. 

God fornøjelse med projektet Smile



Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 345
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu