recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV > OLED TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hjælp til ny opsætning (4K + HDR + OLED)
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hjælp til ny opsætning (4K + HDR + OLED)

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
KalleG Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 10-Juni-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 42
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KalleG Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Hjælp til ny opsætning (4K + HDR + OLED)
    Sendt: 11-Marts-2017 kl. 21:32
Hej alle,

Jeg er flyttet for nyligt og har købt et LG OLED 55" B6V samt en Xbox One S. Mit eksisterende setup består af en 1080p projekter, en Nvidia Shield og en Denon AVR-X1000 sat op med 5.1 højttalere.

Jeg har tænkt meget over hvordan jeg smartest får koblet det hele sammen. Jeg har et teknikrum hvor jeg godt kunne tænke mig at samle så meget grej som muligt så det er nemt at komme til og servicere. Udfordringen er at der er ca. 15 meter fra teknikrummet til fjernsynet, hvor jeg skal trække kabler igennem kabelrør der er 35mm. En anden udfordring er at min receiver (som mange andres) ikke kan klare HDMI 2.0a samt HDCP 2.2 så jeg skal finde ud af at lave en løsning hvor jeg kan få lyden til recieveren i bedst mulige kvalitet uden at køre video igennem den. Budgettet er ikke pt. til at opgradere recieveren.

Jeg har lavet en skitse af hvordan jeg umiddelbart tænker at løse det.

Det er dog et par ting jeg godt kunne bruge noget input til.

1/ Kan et 15 m HDMI kabel forventes at klare 18gbps så jeg kan sende UDH og HDR igennem uden problemer? Og er der nogen der ved hvor man kan købe det til en rimelig penge?

2/ Vil det virke at sende lyden tilbage fra fjernsynet med et 15m toshlink kabel til AVR'en? Og er der en mere elegant løsning med ARC? Jeg vil gerne undgå at trække 2x HDMI kabler da der er begrænset plads i røret. Det kunne også være jeg skulle finde en HDMI splitter der kan trække lyden ud inden den når TV'et?

3/ Er der en meget bedre og enklere løsning jeg ikke har gennemskuet? Der må næsten være nogen der står i samme situation?

Her er link til den switch jeg påtænker at bruge:

Link til tegning

Håber der er nogen der kan hjælpe.

Mvh Kalle





Redigeret af KalleG - 11-Marts-2017 kl. 21:38
Til top
bphhm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 28-Marts-2006
Status: Online
Point: 1140
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bphhm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Marts-2017 kl. 08:49
Jeg kan ikke lade være med at tænke hvor helt vildt meget simplere dit setup ville være hvis du købte en ny Receiver. Du skulle virkelig overveje at spare pengene på alle de bokse i dit setup og så skillinge sammen til en ny receiver.

Lyd fra TV'et via optisk kabel vil virke fint, jeg kunne måske være lidt nervøs for hvor enkelt det er at trække igennem så langt tomrør og mekanisk påvirkning. Jeg havde selv overraskende stor besvær med det også over en afstand på 15 meter. Men du kan jo også bare bruge ARC til TV lyden. Men så kan jeg ikke gennemskue hvordan det hænger sammen med din HDMI switch boks.

Du kan godt få HDMI kabel på 15 meter til formålet, men så vil jeg ikke spare penge på det. køb et kvalitetskabel som nok i den længde koster omkring 500-1000 kr.

Men jeg får altså helt ondt i hovedet af hvor kompliceret dit setup er fordi budgettet ikke rækker til ny receiver. 
Til top
bphhm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 28-Marts-2006
Status: Online
Point: 1140
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bphhm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Marts-2017 kl. 08:57
Jeg kan tilføje at jeg i princippet er i samme situation da min receiver ikke klarer 4K. Jeg har valgt at bibeholde min grundopkobling hvor alle enheder kobles til receiveren som via to video outputs føder mit TV og projektor. Det betyder så at jeg ikke får gavn af min 4K Bluray afspiller endnu.

Jeg har selv et LG 65B6 TV som via HDMI ARC fører audio lyden tilbage til receiveren. Jeg får så gavn af alt der ligger som 4K/HDR materiale hos Netflix eller Amazon eller andre streaming kilder men altså ikke fra 4K Bluray afspilleren.

I mit tilfælde ser jeg også langt det meste streamet.
Til top
KalleG Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 10-Juni-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 42
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KalleG Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Marts-2017 kl. 09:37
Hej bphhm

Tak for dit svar. Jeg forstår hvad du mener, jeg havde bare håbet på at jeg kunne lave et "workaround" som kunne fungere i en periode. 

Har du kig på en eller flere recievere du kan anbefale? Som sagt er mit budget begrænset og kører kun 5.1 indtil videre.

Alternativt overvejer jeg at flytte Shield'en og Xbox'en ud til tv'et og droppe switchen. Dog ved jeg ikke hvordan jeg så skal koble projektoren til. 

Jeg er også lidt i tvivl om det lange hdmi kabel vil kunne give problemer med uhd + hdr. Det er jo alligvel en del data der skal flyttes.
Til top
JakobSkaarup Se dropdown menu
Pause fra forummet
Pause fra forummet


Oprettet: 14-Juli-2011
Status: Offline
Point: 989
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JakobSkaarup Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Marts-2017 kl. 09:47
Du skal huske på at de penge du bruger på en work-around er spildt, forstået på den måde at de stumper du indkøber, kan være meget svære at sælge igen da der ikke er ret mange potentielle købere.

Jeg tror umiddelbart at du kan finde en brugt receiver til 2500,- som kan det du søger. Med salget af din egen, som burde kunne indbringe 10-1200,- er du ikke langt fra, hvis man tillægger de penge du ville bruge på 2 lange HDMI kabler osv
Til top
KalleG Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 10-Juni-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 42
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KalleG Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Marts-2017 kl. 10:31
Hej Jakob

Du har helt ret. Jeg har kigget lidt efter en brugt receiver med HDMI 2.0a, men det er ikke lykkedes mig at finde noget. Som jeg forstår det er det også rimeligt nyt med receivere der understøtter HDR.

Kan i evt. pege mig i den rigtige retning? (brugt eller "entry level")


Til top
JakobSkaarup Se dropdown menu
Pause fra forummet
Pause fra forummet


Oprettet: 14-Juli-2011
Status: Offline
Point: 989
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JakobSkaarup Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Marts-2017 kl. 10:56
Så vidt jeg ved så understøtter Marantz 11 serie HDMI 2.0A. Så kig evt efter en sådan? Det kunne også være nogle af de nye Onkyo, Denon eller Yamaha. Du er dog nok nød til at besøge producenternes hjemmesider og finde ud af hvilke der kan det du søger, da det jo ikke er sikkert at sælger skriver den feature ind åå eksempelvis DBA, og hvis de ikke gør det kommer de jo ikke frem når du søger på HDMI 2.0A
Til top
KalleG Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 10-Juni-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 42
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KalleG Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Marts-2017 kl. 11:35
klart – tror det bliver svært at finde den brugt da det er så nyt, men jeg leder videre.

Ellers kunne det være fint med en entry level avr som den her:

Når man læser på de amerikanske sider, virker det som om at den der hedder x510bt kommer med hdmi 2.0a eller kan opgraderes dertil. Men det kan være svært at få info, selv mange producenter skriver det ikke særligt tydeligt.

Der bliver også snakket meget om Denon AVR-S720W "over there" som det bedste entry level bud. Om der findes en version til europa, kan jeg ikke finde ud af :(
Til top
Mr.Nielsen Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 26-Februar-2017
Sted: Skive
Status: Offline
Point: 22
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mr.Nielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Marts-2017 kl. 08:58
En Receiver til ca 2500,- kunne være Denon AVR-X250BT
Den har HDMI 2.2 i tre porte, og to Toslink. Men desværre kun et HDMI ud, så der behøver du en splitter for både at kunne benytte projekter og TV.

- J
Til top
quarkir Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 07-August-2006
Sted: København, DK
Status: Offline
Point: 1552
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér quarkir Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Marts-2017 kl. 09:12
Oprindeligt skrevet af KalleG KalleG skrev:

klart – tror det bliver svært at finde den brugt da det er så nyt, men jeg leder videre.

Ellers kunne det være fint med en entry level avr som den her:

Når man læser på de amerikanske sider, virker det som om at den der hedder x510bt kommer med hdmi 2.0a eller kan opgraderes dertil. Men det kan være svært at få info, selv mange producenter skriver det ikke særligt tydeligt.
Vær lige opmærksom på at den ikke har ARC, hvis det er nødvendigt i det "rigtige" setup.
mvh
Jesper \

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't
- Douglas Adams
Til top
KalleG Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 10-Juni-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 42
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KalleG Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Marts-2017 kl. 16:31
@Mr. Nielsen
Ved du hvor man kan købe den henne? Ser rigtigt interessant ud. ARC ville selvfølgelig være dejligt, men jeg kan køre et optisk kabel istedet.
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu