recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - 4K plex server - hvordan?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

4K plex server - hvordan?

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Bromberg5 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-November-2012
Sted: Høng
Status: Offline
Point: 3783
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: 4K plex server - hvordan?
    Sendt: 19-Marts-2017 kl. 10:25
Jeg vil gerne have gang i mit plex på b6, som har plex app.

Men jeg har et spørgsmål der går på lidt fremtidssikring. Jeg forventer når det bliver muligt at købe uhd film enten til download eller via rips(når det blir muligt), men bliver i tvivl om hvordan 4k kan afspilles.
Mit tv kan som bekendt afspille 4k og har plex, men hvad kræves der af plex serveren?

Jeg har en Mac mini 2013, som kun understøtter 1080p. Kan den videresende et 2160p signal uden behandling - lidt ala Infuse på atv4?
Eller vil plex serveren nedskalere til 1080p? Dernæst hvad med Dolby Vision og HDR, kan en server der ikke selv kan afspille det, videresende sådan et signal?
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Marts-2017 kl. 19:51
Plex understøtter allerede både h.264 og h.265 - det eneste er om din hardware understøtter dekodning i hw af det. hvis ikke, så får du problemer. Det kræver særdeles meget at dekode 4K i software.

med mindre du har nogle inferiøre afspillere, så vil plex-server jo ikke transcode noget som helst. så den er jo pisse ligeglad med hvad for et format der er tale om. det er på selve afspilleren det har betydning. Bruger du udenfor huset med plexpass eller på tablets/mobiler. - SÅ kan det have afgørende betydning om din plex-server er kraftig nok.
streaming= forbehandling af kildematerialet på server inden det sende i stumper ud til en afspiller
"afspilning"=data downloades i små stumper af afspilleren direkte. server ikke involveret overhovedet
Din plex-server laver generelt sjældent meget mere end at fortælle afspilleren hvor filerne kan downloades og viser nogle covers og andet information. Hvis dit setup er kraftigt nok i afspilleren så skal der ikke laves forarbejde og dermed streames der reelt heller ikke noget som helst.


Redigeret af claus_jac - 19-Marts-2017 kl. 19:52
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu