recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Højtaler til 17KHz lydtone
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Højtaler til 17KHz lydtone

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
S.S.DK Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 28-Juli-2010
Status: Offline
Point: 77
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér S.S.DK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Højtaler til 17KHz lydtone
    Sendt: 22-Marts-2017 kl. 10:13
Hej, jeg bor desværre et sted hvor vi bliver ædt op af myg hen af sen forår og om sommeren. Vi har en stor mose lige bag ved haven.

Jeg har læst på nettet at man måske skal kunne skræmme myggene ved med en sinus tone på 17KHz.
Jeg har indkøbt nogle piezo horn højtalere og troede egentligt jeg blot kunne sætte dem til en normal forstærker (har en AV receiver i overskud) og så sætte en 17KHz tone på via en indgangskilde - f.eks. en tone generator app fra en tablet/iPad.

Det fungere da også nogenlunde men tonen lyder ikke ren i det og da jeg skruede op for receiveren futtede piezo højtaleren af. Så tænker jeg gør noget forkert :)

Nogen der kan guide mig i den rigtige retning?
Og jeg er ikke interesseret i at købe et produkt det er lige så meget for at lære lidt om teknikken.
 
På forhånd rigtig mange tak
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Marts-2017 kl. 12:02

Tror ikke det er alle Piezo horn der kan tåle hele frekvensområdet (bas) Derfor kan med en simple teknik indsætte en kondensator i mellem på f.eks. 3.3.uf 100v ikke polariseret.

4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
S.S.DK Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 28-Juli-2010
Status: Offline
Point: 77
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér S.S.DK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Marts-2017 kl. 12:09
Mange tak Potter.
 
Så hvis jeg indsætter kondensator på f.eks. + ledningen fra AV receiver til højtaler så burde jeg kunne afspille 17KHz tonen rimelig højt uden at den springer?
 
Det er denne piezo højtaler jeg har købt:
 
Mange tak for hjælpen for nu :)
Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-September-2013
Status: Offline
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Marts-2017 kl. 12:54
Hvis du bare fyrer en 17khz tone af i den får den jo som sådan heller intet bas, så ved ikke hvad et filter skulle hjælpe.
Hvor højt havde du skruet op på din receiver?
Jeg formoder langt de fleste voksne slet ikke kan høre 17khz og du derved simpelthen har skruet højere op end hvad enheden kan klare. En konstant tone varmer enheden langt hurtigere op end almindelig musik.
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Offline
Point: 5206
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Marts-2017 kl. 13:03
Oprindeligt skrevet af S.S.DK S.S.DK skrev:

... og så sætte en 17KHz tone på via en indgangskilde - f.eks. en tone generator app fra en tablet/iPad.

Det fungere da også nogenlunde men tonen lyder ikke ren i det og da jeg skruede op for receiveren futtede piezo højtaleren af. Så tænker jeg gør noget forkert :)
Måske lidt et gæt, men jeg tvivler på en app kan generere en ren sinustone på 17KHz, det er nok mere firkanter. 
Du skal op i en ret høj DAC samplefrekvens for at skabe rimelig uforvrænget sinus på 17KHz.
Og som du skriver, tonen lyder ikke ren i det. Wink

Om det er det der brænder piezohorn af? 
Tja, almindelige højttalere brænder typisk af ved overstyring/forvrængning. Smile

Så du skal måske over i en rigtig hardware analog sinus tonegenerator.

Mvh. JørgenT
Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-September-2013
Status: Offline
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Marts-2017 kl. 13:05
Hvis du har en kat vil den måske være behjælpelig, selvom det på et eller andet plan er dyrplageri, vil den formentlig reagere på den høje tone ved langt lavere lydniveau. Du hører muligvis først tonen når enheden er i gang med forvrængning grundet overbelastning.
Til top
S.S.DK Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 28-Juli-2010
Status: Offline
Point: 77
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér S.S.DK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Marts-2017 kl. 14:08
Hej JørgenT og mange tak for svar.
 
Hvor køber jeg sådan en sinusgenerator henne for rimelig penge? Og kan den spille højt nok mon?
Jeg har en stor grund og ønsker at inddække hele kanten ned mod mosen med den her tone. Bare lige ved aftentid når vi skal ud i haven og spise. Det er ikke hele dagen den skal stå og spille selvfølgelig, men et par timer i træk skal den blive nødt til at klare.
 
Kan jeg mon bruge en Arduino til at lave sinus tonen? I så fald hvordan kobler jeg så korrekt en højtaler på så det kan blive højt nok?
Til top
S.S.DK Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 28-Juli-2010
Status: Offline
Point: 77
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér S.S.DK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Marts-2017 kl. 14:09
Hej armani-thomas,
Jeg har ikke nogen katte og har ikke i sinde at prøve på nogle dyr. (Foruden myggene der har i sinde at spise mig levende :) )
 
Da jeg prøvede sidst med piezo højtaler da forsøgte jeg også at sætte KHz til 12-13000 og det kan jeg sagtens høre, men syntes ikke det var særlig højt. Så skruede til sidst højt op for AV receiveren men så futtede højtaleren af.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Marts-2017 kl. 14:31
Stakkels alle de andre dyr der bor i eller ved mosen......


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-September-2013
Status: Offline
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Marts-2017 kl. 14:36
Oprindeligt skrevet af S.S.DK S.S.DK skrev:


Hej armani-thomas,
Jeg har ikke nogen katte og har ikke i sinde at prøve på nogle dyr. (Foruden myggene der har i sinde at spise mig levende :) )
 
Da jeg prøvede sidst med piezo højtaler da forsøgte jeg også at sætte KHz til 12-13000 og det kan jeg sagtens høre, men syntes ikke det var særlig højt. Så skruede til sidst højt op for AV receiveren men så futtede højtaleren af.


Tja det forstærker min mistanke om du ikke kan høre så høje toner. Personligt har jeg et meget kraftigt "afrul" på hørelsen fra 12khz til 14khz. Jeg kan sagtens høre de 14khz men det er meget lavere end de 12, selvom det bliver afspillet ved samme styrke. Ved 15khz er lyden væk, som i HELT væk uanset hvor højt der skrues op. Men derfor kan det jo altså sagtens brænde enheden af.
Siger ikke det med sikkerhed er det der foregår, blot min teori.
Til top
Bruger udmeldt 31 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 20-April-2006
Status: Offline
Point: 2601
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 31 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Marts-2017 kl. 14:52
Den er brændt af fordi du stort set ikke kan høre 17KHz uden at skrue MEGET højt op.

Der skal en forøgelse til på ca. 10dB før vi opfatter lyden dobbelt så høj.

Her kan du se at ved 17KHz ligger din høretærskel typisk 70-80 dB under din normale høretærskel:


Test lavet for nogle år siden på normalthørende personer.
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu