recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Multirums-lyd i nyt hus
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Multirums-lyd i nyt hus

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
lloyd Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 19-Marts-2017
Status: Offline
Point: 8
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lloyd Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Multirums-lyd i nyt hus
    Sendt: 22-Marts-2017 kl. 20:19
Jeg er ved at bygge nyt hus og skal snart tale med elektrikeren om installationer.

Jeg har tænkt at få installeret lofthøjttalere i 6 zoner (køkken-alrum, hyggestue, soveværelse, 2xbad og bryggers) i alt 10 højttalere. Jeg har fået et tilbud med Bluesound og B&W højttalere med samlet pris ca. 80.000, men det er for dyrt pt.

Min ide er at få elektrikeren til at trække højttaler-kabler og samle dem i et teknikskab, hvor jeg har 6 mindre forstærkere og 6 Chromecast audio.

Mine spørgsmål:
Tror du det kan komme til at fungere ordentligt?
Forslag til højttalere.
Forslag til forstærkere.

Behovet er primært hyggemusik og vokal/instrumental afslapningsmusik streamet via Spotify eller lignende.
Hvis først kablerne er trukket, tænker jeg, at jeg kan opgradere til bedre/dyrere udstyr senere ved behov.

Mvh
Til top
thomnico Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 06-November-2007
Sted: Albertslund
Status: Offline
Point: 488
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér thomnico Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Marts-2017 kl. 20:47
Jeg har en kammerat, som skulle lave kælderen helt fra bunden. Han smed b&w højtalere som indbygning (de hvide) og trak kabler til et nyt teknikskab, hvor han smed en Sonos connect i røven af hver af rummene. Så har han en stak (mener det er en 5-6 stykker). Han synes det fungerer super godt og behovet ligner lidt du beskriver. Aner ikke hvad det render op i, men tænker så længe du har højtalerne sat i med trukket kabel, så kan du jo frit opgradere/ skifte som du lyster.

Personligt havde jeg nok bare valgt en play:1 i de mindre rum og evt en play:3 i de lidt større så kam man jo altid flytte/vælge fra/til. Men ingen tvivl om at lækkerhedsfaktoren ved de indbyggede ikke er til at slå.

Det der altid er et værre bøvl er jo installering af infrastruktur.
Til top
JakobSkaarup Se dropdown menu
Pause fra forummet
Pause fra forummet


Oprettet: 14-Juli-2011
Status: Offline
Point: 989
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér JakobSkaarup Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Marts-2017 kl. 21:12
Hej Lloyd
Jeg var sidste år igennem samme proces og endte op med tannoy CMS 603 og LAB 240m forstærkere. Det er en super fed og fleksibel løsning. Hvis du er fra Sjælland er du velkommen til at komme forbi og tjekke det ud, magter ikke at skrive en masse om den her :-)
Til top
lloyd Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 19-Marts-2017
Status: Offline
Point: 8
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lloyd Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Marts-2017 kl. 21:26
Oprindeligt skrevet af JakobSkaarup JakobSkaarup skrev:

Hej Lloyd
Jeg var sidste år igennem samme proces og endte op med tannoy CMS 603 og LAB 240m forstærkere. Det er en super fed og fleksibel løsning. Hvis du er fra Sjælland er du velkommen til at komme forbi og tjekke det ud, magter ikke at skrive en masse om den her :-)

Tak for tilbuddet - jeg vil meget gerne komme forbi og se og høre - også i forhold til mange af de praktiske spørgsmål angående installationen. Bor pt. i Vanløse, mens vi venter på nyt hus. Sender en pm.

I øvrigt tak for svar begge to. Begge forslag er dog fortsat ret dyre, så hvis andre har erfaringer med billigere produkter, må i meget gerne dele dem. Alternativt kan det være, at nogle af grupperne må vente lidt med at blive tilsluttet.
Til top
pnn Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 22-Februar-2010
Sted: danmark
Status: Offline
Point: 92
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér pnn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Marts-2017 kl. 10:24
synes du skal overveje, om det er det værd at alle zoner skal være
indbygning
feks på vores badværelse har vi en play1 og køkken en play5, og det er altså bare lækkert
man lige kan trykke på en knap og så er der radio/musik frem for man
skal finde en telefon/pad eller lignende
 
dog kan det være stemme styring er en mulighed, ved ikke lige hvor godt det virker
I daglig dagen
Til top
lloyd Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 19-Marts-2017
Status: Offline
Point: 8
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lloyd Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Marts-2017 kl. 12:41
Tak for kommentaren - kan godt se det elegante i at trykke på en enkelt knap, når man vil lytte til musik (sådan var det vel også i gamle dage).

Hvis man godt vil have mulighed for det samtidig med lækkerhedsfaktoren ved indbygningshøjttalere, kunne man måske bruge en af de smart-buttons, der er ved at komme på markedet. Nogen, der har erfaringer med det?
Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Status: Offline
Point: 6965
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér hansie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Marts-2017 kl. 12:54
til min Sonos har jeg købt et par af de gamle fjernbetjener og har dem siddende f.eks i bad.

( CR100 og CR200 )   de fleste har defekte batterier men virker fint i laderen.  eller man kan udskifte batterierne hvis man er lidt fiks på hænderne

så kan man altid styre musikken der.


Til top
rktdi Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Horsens, DK
Status: Offline
Point: 624
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér rktdi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Marts-2017 kl. 12:29
Oprindeligt skrevet af pnn pnn skrev:

synes du skal overveje, om det er det værd at alle zoner skal være
indbygning
feks på vores badværelse har vi en play1 og køkken en play5, og det er altså bare lækkert
man lige kan trykke på en knap og så er der radio/musik frem for man
skal finde en telefon/pad eller lignende
 
dog kan det være stemme styring er en mulighed, ved ikke lige hvor godt det virker
I daglig dagen

jeg skal også i gang med nyt hus...
- og er total sonos noob - hvordan kan man bare trykke på en knap, og så spiller det? Har halvvejs fravalgt sonos, da jeg ikke gider have fat i telefon hver gang jeg bare vil høre f. eks. radio...
Sony KD-65XE8505/Sony STR-DN1060/Panasonic PMB-BD60/Nvidia Shield
M&K K7+K5 / Velodyne SPL800i
Til top
thomnico Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 06-November-2007
Sted: Albertslund
Status: Offline
Point: 488
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér thomnico Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Marts-2017 kl. 12:55
Hvis man trykket på (har kun de gamle enheder som reference) mute knappen når der ikke afspilles. Så starter det man havde på senest. Fx hvis man har den stående på radio, vil radio starte op igen på samme kanal. Det samme er gældende på playlister. Vi har fx godnatmusik fast på inde hos den lille. Så er det bare at trykke når man går ud, så spiller musikken (som man siger.... høhø)

Redigeret af thomnico - 27-Marts-2017 kl. 12:55
Til top
serano Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 30-Oktober-2008
Sted: Aalborg,Danmark
Status: Offline
Point: 331
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér serano Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Marts-2017 kl. 20:49
Nu er jeg selv lidt ramt af Sonos-bølgen, men jeg ville kraftigt overveje den løsning istedet for de lange kabeltræk. Jeg vil tro du kan gøre det for 20-25.000 DKK med 2-3 Play5 og 5-6 Play1, som er de bedste produkter fra Sonos efter min mening. Jeg ville faktisk ikke tvivle hvis jeg var dig.
Samsung 65NU7455
Sonos Playbase + 4xPlay1
Synology
Apple TV4K
PS4
Til top
JackD84 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-Januar-2014
Sted: Jylland
Status: Offline
Point: 755
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JackD84 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Marts-2017 kl. 22:55
Du burde overveje system Audio Saxo 1 aktiv. Der fåes alverdens beslag. De er med Bluetooth AptX kanon aktiv højttaler til prisen. Der er også en optisk og analog indgang.
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu