recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Netværk
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Godt netværkskabel sæt
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Godt netværkskabel sæt

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
NielsH9000 Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 26-Marts-2017
Status: Offline
Point: 28
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér NielsH9000 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Godt netværkskabel sæt
    Sendt: 01-April-2017 kl. 14:23
Jeg skal til at trække en del netværkskabler i vores hus. Kan I anbefale tang, kabel, stik og hvad jeg eller skal bruge for at gøre det bedst muligt?

Hvis I har andre gode råd til trækning af netværkskabler, så hold jer endelig ikke tilbage :)
Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Status: Offline
Point: 6974
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hansie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-April-2017 kl. 16:06
Skulle jeg lave nyt i huset nu blev det udført med cat7 kabler.

Nogen vil mene det er langt over mål,   Men mest fordi skærmningen på kablerne er rimlig gode i cat 7 klassen.
Stik skal selvfølge matche


Fremtiden er nok mest wifi.   Men intet endnu slår kabel.
Til top
Letten Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Januar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1963
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Letten Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2017 kl. 11:48
Kablede for nogle år siden det meste af huset med Cat6 UTP solid, her er mine erfaringer:

-Solid-typen er mere stive og velegnede til installation. Jeg trak direkte fra loft og ned i hulmur uden brug af tomrør.
-normalt vil man terminere i patchpanel og derefter bruge patchkabeler til switch. Men jeg er tilfreds med at jeg droppede patchpanelet og istedet terminerede med RJ45-stik direkte i switch på loftet.

-CAT6 er rigeligt til vores brug, som er ren ethernet (ikke lyd og video signal som ethernetkabler også kan bruges til)

-Havde ikke behøvet 2 udtag i børneværelserne

-Kunne til gengæld godt bruge mere end to udtag i kontoret (pc og printer optager de to der er)

-Overvej at trække et kabel til ekstra Accesspoint hvis du har brug for at forbedre wifi-dækningen i huset.

Kabel:

Vægudtag, vi brugte de dyre LK udtag og keystones, men ville i dag nøjes med disse der er meget billigere:





Redigeret af Letten - 02-April-2017 kl. 11:51
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2017 kl. 14:25
Hvis man kan nøjes med 1gigabit hastighed, så er cat 5e rigeligt til det.

Alt det andet (cat 6 og opefter) er efter min mening skudt langt over mål i et almindelig familie bolig. Man skal virkelige have et atypisk behov. Eller så skal det være fordi man finder disse kabler til noget nær samme pris. Hvis jeg kunne få cat 6/7 kabler til samme pris, så havde jeg også trukket det. Men ikke pga et eksisterende behov, men derimod som et "fremtidig, og måske aldrig" behov.
Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Status: Offline
Point: 6974
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hansie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2017 kl. 14:37
Jeg anbefalede også kun cat 7 pga afskærmningen.

Hr noget radio sende / modtage udstyr som sætter pris på dette .

Og pt kører jeg kat 5    Som dækker helt fint vedr hastighed

Til top
DiscomanDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Februar-2008
Sted: Skanderborg, DK
Status: Offline
Point: 1415
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér DiscomanDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-April-2017 kl. 20:32
Jeg bruger Cat5e kabler og har købt crimptang og stik på aliexpress. Virker uden problemer :)


Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu