recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Excel udfordringer
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Excel udfordringer

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Solitude Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 21-April-2017
Status: Offline
Point: 4
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Solitude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Excel udfordringer
    Sendt: 22-April-2017 kl. 00:00
Hej

Jeg har nogle udfordringer med mit excel ark.

Opgaven i sin helhed handler om at arket med fanebladet ”Alle processer samlet”, skal sorteres ud på følgende faneblade ”Følsomme personoplysninger”, ”Fortrolige personoplysninger” ”Almindelige personoplysninger” og ”Ingen personoplysninger” udelukkende på hvilke ord som er valgt i kolonnen ”Persondatakategorier”.

Eks:

Persondatakategorier
Adresser generelt, Cpr nummer, Familieforhold, Personlig information, Sociale forhold
Adresser generelt, Cpr nummer, Familieforhold, Personlig information, Sociale forhold
Adresser generelt, Anden information, Cpr nummer, Familieforhold, Etnicitet, Helbred, Personlig information, Sociale forhold, Straffedomme og lovovertrædelser, Uddannelse og CV
Adresser generelt, Cpr nummer, Familieforhold, Foto, video, Helbred, Personlig information
Adresser generelt, Anden information, Cpr nummer, Familieforhold, Helbred, Religiøs overbevisning, Personlig information, Sociale forhold
Adresser generelt, Cpr nummer, Familieforhold, Helbred, Sociale forhold
Adresser generelt, Anden information, Cpr nummer, Foto, video, Familieforhold, Helbred, Sociale forhold
Adresser generelt, Ansættelsesforhold, Cpr nummer, Personlig information
Cpr nummer, Indkomstforhold
Adresser generelt, Cpr nummer, Familieforhold, Helbred, Sociale forhold


Jeg har fundet alle de rækker som indeholder ”Ingen personoplysninger” ved at bruge filter og derefter klippe dem over.

Men min store udfordring kommer ved den næste sortering og flytning.

Hvis bare en af følgende typer af data: ”Biometri, Etnicitet, Fagforening, Filosofiske overbevisninger, Genetik, Helbred, Politisk overbevisning, Religiøs overbevisning, Seksuel orientering, Seksuelle forhold” står i en celle under kolonnen Persondatakategorier, skal den række klippes over i et nyt faneblad: ”Følsomme personoplysninger”.

 

Derefter skal der undersøges om en af følgende ord: ”Børneattester, Cpr nummer, Familieforhold, Indkomstforhold, Straffedomme og lovovertrædelser, Straffeattester” står i en celle under kolonnen Persondatakategorier, skal den række klippes over i et nyt faneblad: ”Fortrolige personoplysninger”.

 

Til sidst skulle der så gerne kun være rækker tilbage som indeholder følgende ord: ”Anden information,

Ansættelsesforhold, Digitale fodspor, Forbrugsoplysninger, Personlig information, Uddannelse og CV” og de skal så klippes over under et nyt faneblad ”Almindelige personoplysninger”.


Cut and paste behøver ikke gøres, men hvis arket kan sorteres på samme måde som et filter, hvor kun de rækker som indeholder en eller flere af kriterierne står tilbage, og jeg kan flytte dem over i det korrekte faneblad manuelt, så er det også helt fint. Har ialt kun 7 ark med sådanne data, så er ikke et problem at gøre manuelt.

På forhånd tak :)

Til top
jacobask Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-Februar-2011
Sted: DK, Langå
Status: Offline
Point: 1201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobask Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-April-2017 kl. 07:29
Er det ikke "bare" at bruge advanced filter kombineret med en OR og wildcards (*) i starten og slutningen af dine kriterier


Der er et alternativ med hjælpefelter her:
Til top
thomnico Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 06-November-2007
Sted: Albertslund
Status: Offline
Point: 488
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér thomnico Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-April-2017 kl. 08:31
For overskuelighedens skyld ville jeg lave 4 nye kolonner, som repræsenterer hver kategori den enkelte skal i (faneblad). Der vil jeg så lave en simpel IF/AND/OR Formel baseret på de kriterier du nu sætter, som giver et ja/nej. Ja betyder at den skal med i det enkelte faneblad.

På den måde bliver det let for dig og evt andre at gennemskue de kriterier der ligger til grund, samt at fejlsøge hvis der skulle opstå behov for dette. Jeg formoder at de enkelte "emner" har en rangorden således at kommer der flere i samme kolonne, så er det fx følsomme oplysninger der trumfer alm oplysninger osv.

Det er sådan jeg normalvis arbejder med større datasæt. Det er fint med filtre, det bliver bare hurtigt uoverskueligt med ad har man taget med og hvad mangler man. Ved denne metode skal man bare forholde sig til 1/0 eller ja/nej afhængig af hvad man vælger som en true/false indikator
Til top
Solitude Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 21-April-2017
Status: Offline
Point: 4
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Solitude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-April-2017 kl. 01:39
Beklager svartiden .... fik lige svigermor på uventet besøg ;)

Jeg har tidligere forsøgt med et avanceret filter, uden held og har også haft gang i VB script omkring en compare. Problemet er lidt at der er flere ord i samme celle, som kan indeholde ord fra de 3 kategorier.

Jeg har forsøgt at indlæse dem i et array og derefter få cellen delt op ved at undersøge for komma. Men det er lige lidt for mange år siden (10 - 12 stk) siden jeg har scriptet :)

Så det virkede selvfølgelig ikke. Men alternativt kan jeg jo tage rækken og så splitte ordene op til flere nye rækker, med 1 ord i hver. Det gør fejlsøgningen lettere, men er et større arbejde :)
Til top
thomnico Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 06-November-2007
Sted: Albertslund
Status: Offline
Point: 488
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér thomnico Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-April-2017 kl. 07:00
Hvis ordene er de samme, blot forskelligt sat sammen med andre ord, så burde de ikke være et issue. Er det ikke muligt med en "Wildcard" søgning. Sæt * for og bag den kombination af bogstaver du skal have, så burde den finde det. Jeg har dog ikke lige adgang til pc i dag, så jeg kan ikke lige selv afprøve det
Til top
thomnico Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 06-November-2007
Sted: Albertslund
Status: Offline
Point: 488
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér thomnico Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-April-2017 kl. 07:01
Til top
Solitude Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 21-April-2017
Status: Offline
Point: 4
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Solitude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-April-2017 kl. 19:31
Hmmm kan stadigt ikke hitte ud af det.

Har en celle som indeholder følgende: Adresser generelt, Anden information, Cpr nummer, Familieforhold, Etnicitet, Helbred, Personlig information, Sociale forhold, Straffedomme og lovovertrædelser, Uddannelse og CV.

Jeg skal så undersøge cellen om den indeholder en eller flere af ordene:
”Biometri, Etnicitet, Fagforening, Filosofiske overbevisninger, Genetik, Helbred, Politisk overbevisning, Religiøs overbevisning, Seksuel orientering, Seksuelle forhold”

Det skulle være ganske simpelt i access, men har behov for at gøre det i Excel..... nogen der kan give en kageopskrift på hvordan det kan gøres? 

Har forsøgt med advanced filter, dog uden held :/

Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu