recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Højtaler størrelse kontra rum
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Højtaler størrelse kontra rum

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
johnnyn Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 06-Januar-2013
Status: Offline
Point: 209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér johnnyn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Højtaler størrelse kontra rum
    Sendt: 11-Juli-2017 kl. 21:52
Jeg har tit læst folk skriver en given højtaler ikke passer ind i et rum, pga. rummet er for lille.

Hvad betyder dette i praksis? Vil det lyde skidt? vil den ikke kunne folde sig ordenlig ud eller hvordan vil det udspille sig?


mvh
Til top
MortenGN Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 25-Juli-2017
Sted: Sydvestjylland
Status: Offline
Point: 64
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MortenGN Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-August-2017 kl. 21:56
En for stor højttaler i et lille rum kan komme til at lyde buldrende og med en overdrevet bas, en lille højttaler kan have svært ved at fylde rummet med bas.

Jeg vil mine at stander højttalere typisk vil være fine til rum op til omkring 20 KVM. Og så kan man gå op i størrelse efterfølgende.

Det er dog ikke noget der er givet på forhånd, da både rum, forstærker, og højttalerne har noget at sige.

Håber det gav dig lidt forklaring.

Mvh. Morten.
Til top
JackD84 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-Januar-2014
Sted: Jylland
Status: Offline
Point: 755
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JackD84 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-August-2017 kl. 11:10
Det er meget afhængig af, hvordan højttaleren er konstrueret, hvor meget output den har i det dybe register, hvordan højttaleren bliver placeret og kobler til rummet. Jeg har selv haft store højttalere i et rum omkring 18 kvm, hvor jeg benyttede den indbyggede rum korrektion, uden problemer. Det kan siges i et rum omkring 30 kvm, har jeg hverken peaks eller dyk i frekvensgangen med samme højttalere.

Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-August-2017 kl. 12:12
Tag det med et gran salt. At mange siger sådan skyldes at store højttalere ofte er konstrueret til at give ordentligt output i bassen og det kan give "bulder" i små rum. - Specielt hvis man har en forstærker uden tonekontroller eller EQ. Små højttalere har ofte ikke megen bas, så den tendens er mindre udtalt. Det sagt, er det ikke alle store højttalere der kan spille dyb bas. Nogle er bare lavet til at spille HØJT. Der er sjovt nok heller ikke nogen der betænker sig ved at bruge en subwoofer i et lille rum selv om de fleste af dem har betydeligt mere output i bassen en alm gulvhøjttaler.
Til top
sd Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 09-Marts-2012
Status: Offline
Point: 272
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér sd Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-August-2017 kl. 23:21
I små rum er der få kraftige resonnanstoppe i basområdet. I store rum er der så mange resonnanser, at de flyder sammen til en jævn bas. Derfor lyder store højttalere, der typisk giver meget output i mellembassen, ofte ubehageligt i små rum. Små højttalere, der ikke giver så meget bas, lyder bedre her.
Powered by beer and chips
Til top
johnnyn Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 06-Januar-2013
Status: Offline
Point: 209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér johnnyn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-August-2017 kl. 21:40
Men kan man ikke med store HT i små rum, korrigere dette med en dsp?
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu