recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Satellit TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Spørgsmål om signal kvalitet
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Spørgsmål om signal kvalitet

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Karlshoj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-December-2006
Status: Offline
Point: 522
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Karlshoj Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Spørgsmål om signal kvalitet
    Sendt: 13-Juli-2017 kl. 10:57
Mon ikke der er et par satellit nørder herinde :)

Jeg har problemer med signal kvaliteten:
S/N          =            115-175
Quality     =            100
Strength   =            58-62


Det er en Triax 80 eller 85cm parabol til 5 E og 1 W med 2 nyere quad LNB hoveder.

Hvad kan deres gøres for at få højere signal strength?
- Justering af parabol? Siden? op / ned? lnb?
- Dårlige kabler? (Disse vil jeg nødigt trække om..)
(De kører pt. ca. 20m ind til en Triax diseqc som er pladseret ved siden af modtager)
Så 4 kabler fra LNB -> 2 diseqc -> dual tuner.
Jeg fik aldrig brug for den anden modtager, så diseqc er aldrig blevet flyttet ud til selve parabolen, derfor 4 kabler hele vejen ind :)

- Andet?

Jeg mistænker at parabolen måske har rykket sig lidt, da problemet med frysning er blevet værre med tiden. Vil det give mening ud fra ovenstående tal? Den er oprindeligt justeret af en radio forretning.

Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem


Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Offline
Point: 10278
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juli-2017 kl. 11:11
Jeg ville starte med at tjekke alle F-stik om de er korrekt monteret og sidder stabilt. Dernæst flytte diseqc switchen ud til parabolen. Hjælper det ikke vil jeg få parabolen finjusteret og eventuelt også LNBernes placering på parabolen, hvis de har mulighed for at forskubbe sig eller dreje. Dine tal kan ikke bruges til så meget, da der er stor forskel på hvordan de forskellige modtagere er kalibreret.
 
Flemming
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
Karlshoj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-December-2006
Status: Offline
Point: 522
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Karlshoj Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juli-2017 kl. 11:15
Tak, gør det nogen forskel om diseqc er tæt ved parabol eller modtager? Samme længde kabel
Til top
C. Johansen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 16-April-2012
Status: Offline
Point: 636
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér C. Johansen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juli-2017 kl. 11:47
Når problemet er blevet værre over tid, tror jeg, du har ret i, at parabolen har rykket sig lidt. Selv om vores parabol er fastgjort, så godt som muligt, skal den også justeres lidt en gang imellem, men der er længe imellem - vel ca. 10 år. Den skal som regel justeres lidt op/ned.
Til top
st1 Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 31-Maj-2013
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 191
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér st1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juli-2017 kl. 00:48
Oprindeligt skrevet af Karlshoj Karlshoj skrev:

Hvad kan deres gøres for at få højere signal strength?
- Justering af parabol? Siden? op / ned? lnb?
- Dårlige kabler? (Disse vil jeg nødigt trække om..)
(De kører pt. ca. 20m ind til en Triax diseqc som er pladseret ved siden af modtager)
Så 4 kabler fra LNB -> 2 diseqc -> dual tuner.
Jeg fik aldrig brug for den anden modtager, så diseqc er aldrig blevet flyttet ud til selve parabolen, derfor 4 kabler hele vejen ind :)

Helt præcis hvad er problemet?

Generelt:
Signalstyrken er for det meste irrelevant.
Det er S/N forholdet (eller bere C/N), som bestemmer oplevelsen.
"Quality" er en arbitrær værdi, som ikke siger et meget om noget.
Enig med andre posters - det er muligvis parabol, der har drejet sig.
Men LNber har det med at brænde af - så en udskiftning er ikke at kimse ad.

DiSEqC swtichen - kan være problemet.
Men umiddelbart er det nemmeste af

1) justere parabolen, derefter
2) skifte LNBer, derefter
3) ny DiSEqC switch.

Glem kablerne - medmindre de sidder eksponeret og har tydelige beskadigelser, så er det normalt ikke der, problemet ligger.

Men beskriv hvad problemet er, så er det nemmere at rådgive...

Til top
sd Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 09-Marts-2012
Status: Online
Point: 272
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér sd Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juli-2017 kl. 15:18
Jeg forstår ikke helt din opsætning. Du skriver, at du har to quad-lnb med 4 ledninger ind i huset til to diseqc og dual tuner. Hvis du kun ser på to positioner, nemlig 1w og 5e, så skal du da bare køre en ledning fra hver lnb ind til hver sin tuner i din receiver. Der er ikke brug for diseqc enheder, som jo giver et tab i signalet. Diseqc skal man kun bruge, hvis man vil køre flere lnb på samme ledning fra parabolen ind i huset. Det kan sagtens være det, der er problemet. Pil diseqc'erne ud og sæt et kabel fra hver lnb ind i hver sin tuner på din receiver. Pil det andet kabel fra oppe på lnb-en og sæt i stedet en terminator i hver af de tre udgange, der ikke er brug for i quad-lnb'erne. Det burde forbedre modtagelsen. Derudover skal du selvfølgelig sikre dig, at skærmen står bedst muligt og at lnb-erne står bedst muligt. Her kan man have stor glæde af en signalmåler, der også viser signalkvaliteten og ikke kun styrken.
mvh, og fald ikke ned.
Powered by beer and chips
Til top
Karlshoj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-December-2006
Status: Offline
Point: 522
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Karlshoj Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Juli-2017 kl. 21:09
Min opsætning er lidt dovenskab, at det aldrig er gjort færdigt.. 
Jeg trak 4 kabler fra LNB ind i huset (2 stk direkte fra hver LNB), tilsluttes 2 stk diseqc inde i huset så de 4 kabler blev til 2 og derefter til hver sin tuner..

Oprindeligt var planen 4 stk diseqc monteret ude ved LNB, men fik aldrig behov for quadro. Derfor sidder disecq nu ved modtager og ikke ved parabolen.


Problemet er at kanalerne fryser periodisk eller falder kort ud, typisk TV 3 eller 3+ men også andre SD kanaler.

Jeg tror jeg først prøver at fjerne diseqc og kører direkte i tuner fra LNB og ser hvad det giver, før jeg kravler op og hænger i skålen :)

Tak for jeres input :)
Til top
st1 Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 31-Maj-2013
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 191
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér st1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juli-2017 kl. 19:06
Oprindeligt skrevet af Karlshoj Karlshoj skrev:

Min opsætning er lidt dovenskab, at det aldrig er gjort færdigt..
Problemet er at kanalerne fryser periodisk eller falder kort ud, typisk TV 3 eller 3+ men også andre SD kanaler.

Forslag til problemkilder / angrebsvinkler (ikke nødvendigvis i prioriteret orden):

1) Kabler: Hvis de er kommet til skade kan de være dårlige waveguides. Hvis de er/har været bøjet skarpt, også selvom de er rettet ud igen, så kan guide-effekten være nedsat. Eller hvis det er almindelige "indendørskabler" (hvid blød PVC kappe) der er monteret udendørs, kan de forvitre over tid, og sprække. Derved kan der trænge vand ind i kablet, som så ødelægger virkningsgraden.

2) DiSEqC swtiche: de er produceret på lavet budget, så de forgår også. Køb to nye i Harald Nyborg (de fås til 29 kroner for tiden). Gør det en forskel er det jo fint, ellers betragt det som en "technology refresh".

3) LNBer: Disse forgår også. Har selv haft flere, der bliver dårlige med tiden. Køb to nye dual, enten på hm-sat-shop.de (inverto eller octagon er godt) (og det er til gode priser), eller for lidt flere gysser på av-cables.dk.

4) Parabol: Den kan være blevet drejet en lille smule af diverse storme. Find een med et meter, og få justeret parabolen.

Jeg antager du ser viasat, ellers ville du ikke kunne modtage TV3.
Hvis problemer stadig består, må du klage til Viasat og sige at din receiver (Samsung eller Pace) har udfald...

Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu