recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Velodyne SPL 1200R defekt
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Velodyne SPL 1200R defekt

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Sickboy Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 05-April-2008
Sted: Kolding
Status: Offline
Point: 249
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sickboy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Velodyne SPL 1200R defekt
    Sendt: 21-Juli-2017 kl. 15:26
Jeg er desværre bange for at min kære Velodyne SPL 1200R er gået kaput.
Den er begyndt at skratte, poppe og suse vilkårligt. Har prøvet at fjerne alle signal kabler, skruet op og ned for crossover, skiftet stikkontakt slået Auto on/off fra. Intet hjælper.
Hvis jeg slukker subben og tænden igen med det samme er det væk, men det kommer ret hurtigt tilbage(2-5 minutter.

Jeg har selvfølgelig kontaktet Christian fra CSN-Teknik, hvor den er købt. Umiddelbart har han ikke oplevet det som jeg beskriver før. Så han foreslår jeg får kigget på den af Sound2Vision i Viborg. Det er dem, som han bruger til reparation af bl.a. Velodyne. De holder så desværre sommeferie i uge 29 og 30.

Ville bare lige høre om der var nogen herinde, som har oplevet lignende og kunne have en ide om, hvad det kan være. Har selv lidt mistanke til nogle kondensatorer.
Til top
bphhm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 28-Marts-2006
Status: Online
Point: 1140
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bphhm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juli-2017 kl. 22:07
Har selv en Velodyne SPL 800 dog uden nogen problemer, men følger lige med her. 

På min gamle KEF sub var det udbredt at en bestemt kondensator kunne blive defekt (de tørrer ud) og ser man på Youtube er der tilsvarende repair videoer for Velodyne. Måske skulle du undersøge dette lidt før du udleverer sub'en til repair. Min erfaring fra KEF'en var at værkstedet (Lokalt Panasonic værksted) i løbet af en måneds tid ikke fandt en meter og jeg fiksede den selv.

Hvis din fejl er sket uden at du har overbelastet den så kan det meget vel blot være en udtørret kondensator der driller. Eller en kold lodning. Men det kan være svært at finde hvis der ikke lige er andre der har erfaringer der kan hjælpe.

Pøj Pøj
Til top
Sickboy Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 05-April-2008
Sted: Kolding
Status: Offline
Point: 249
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sickboy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juli-2017 kl. 22:14
Har set et par af de videoer ;-)

Synes bare ikke lige jeg har mega meget lyst til selv at skulle skifte dem, selvom jeg godt kan finde ud af at bruge en loddekolbe :-)

Overvejer i første omgang bare at skille den ad, for at se om der er nogen synlig defekt.

Til top
HomeTheater Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 02-April-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 390
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HomeTheater Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juli-2017 kl. 23:54
Du skriver at fejlen første kommer når den har været tændt i nogle minutter, det kunne godt være et tegn på en dårlig lodning, der er begyndt at drille. Prøv at tjekke lodningerne, især ved stik, og tunge komponenter, og træk lidt i kabler og se om fejlen kommer eller forsvinder. Min SPL 1200 ultra fik en dårlig forbindelse i et stik, så det loddede jeg bare efter, og så virker den fint igen.

mvh
jesper
PanasonicTX-P55VT50, Sony HW40, Yamaha RX-V2900, 2x Nvidia Shield, 2x Nexus Player, Xbox one S, 3x Monitor Audio silver center, Monitor Audio surround, Paradigm ADP150 dipole, Velodyne SPL 1200 Ultra
Til top
bphhm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 28-Marts-2006
Status: Online
Point: 1140
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bphhm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juli-2017 kl. 07:47
Kold lodning er typisk mat i det, men det er blot at svinge loddekolben på alle lodninger du kan komme til.
Til top
Sickboy Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 05-April-2008
Sted: Kolding
Status: Offline
Point: 249
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sickboy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juli-2017 kl. 10:23
Takker for tips. Jeg tjekker lodningerne når jeg får den åben ;-)
Til top
Sickboy Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 05-April-2008
Sted: Kolding
Status: Offline
Point: 249
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sickboy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Juli-2017 kl. 14:53
Nå nu satte jeg mig endelig for at skille min Sub ad. Men jeg nåede desværre ikke ret langt.

Jeg kan simpelthen ikke få forstærker delen ud. Har løsnet alle skruerne langs kanten af aluminiumspladen bag på. Den rykker sig ikke en mm. Og har ikke lyst til bare at brække løs.
Der sidder selvfølgelig også en del skruer fordelt rundt på midten af pladen. Jeg er er lidt nervøs for at løsne dem, da jeg tror de evt. holder diverse dele på indersiden af pladen. Og så er alle dem i kanten med philips hoved og resten er med torx.

Nogen ideer?
Til top
flex195 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 04-Juli-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 459
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér flex195 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Juli-2017 kl. 16:06
Der sidder nok en tætningsliste på bagsiden, den kan godt holde lidt fast i pladen, der er ikke andet for end, at lirke den forsigtigt ud :)
Mvh Brian
Infinity : Technology - Performance - Design
Til top
flex195 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 04-Juli-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 459
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér flex195 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Juli-2017 kl. 16:07
Sådan var det på min Klipsch I hvert fald..
Mvh Brian
Infinity : Technology - Performance - Design
Til top
Sickboy Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 05-April-2008
Sted: Kolding
Status: Offline
Point: 249
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sickboy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Juli-2017 kl. 16:52
Synes jeg at jeg har prøvet, men mangler nok det rette lirke værktøj, så jeg undgår mærker ;-)
Måske skulle jeg få få i nogle af de plastik tænger man bruger til bl.a mobil telefoner.
Til top
Sickboy Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 05-April-2008
Sted: Kolding
Status: Offline
Point: 249
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sickboy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-August-2017 kl. 20:22
Så blev min Velodyne SPL 1200R endelig repareret.
Desværre ikke helt billigt. Ny forstærker til 2600 kr.
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu