recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Skal bruge en motor ... men hvilken??
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Skal bruge en motor ... men hvilken??

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Skal bruge en motor ... men hvilken??
    Sendt: 10-August-2017 kl. 20:54
Jeg gider ikke sende vores projektor til støvsugning mere, så jeg vil bygge en hushbox. Har masser af idéer til luft ind/ud, lydisolering osv. og jeg ved også hvordan jeg løser udfordringen med at kunne zoome/fokusere. Jeg skal dog bruge en lille stærk motor, som kan køre både for- og baglæns (eller op og ned, om du vil) ved hjælp af en kontakt.
Jeg har før bygget en aut. watchwinder med en billig AC mikroovnsmotor fra Kina alá denne, og selvom den kan køre begge veje kan jeg ikke regne ud, hvordan jeg selv styrer retningen - den er helt uvilkårlig, hver gang den starter.

Findes der en "dims" man kan bestemme retning med, eller skal jeg bruge en anden type motor?
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Offline
Point: 5205
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-August-2017 kl. 21:37
Oprindeligt skrevet af jacobe jacobe skrev:

Jeg gider ikke sende vores projektor til støvsugning mere, så jeg vil bygge en hushbox. Har masser af idéer til luft ind/ud, lydisolering osv. og jeg ved også hvordan jeg løser udfordringen med at kunne zoome/fokusere. Jeg skal dog bruge en lille stærk motor, som kan køre både for- og baglæns (eller op og ned, om du vil) ved hjælp af en kontakt.
Jeg har før bygget en aut. watchwinder med en billig AC mikroovnsmotor fra Kina alá denne, og selvom den kan køre begge veje kan jeg ikke regne ud, hvordan jeg selv styrer retningen - den er helt uvilkårlig, hver gang den starter.

Findes der en "dims" man kan bestemme retning med, eller skal jeg bruge en anden type motor?
Syncron (skyggepol) motor som du linker til har ikke meget trækkraft, og skal egentlig løbe samme vej hver gang, men kan snydes ved belastning i startøjeblik.
Du skal over i en universalmotor type med kul/børster, som kan køre begge veje på DC ved at bytte +/- forsyningsledninger med en 2-pol omskifter med 2 stillinger.
EDIT: Omskiftere med 3 stilling, midterstilling er OFF


Hvor højt omdrejningstal, og hvad skal den trække?

En "775" motor er stærk:
men køre med ret høje omdrejningstal. 
Det er den type bruges i f.eks. batteriboremaskiner, men her sidder der også en planetgearkasse til at reducere omdrejningstal, og øge momentet.

Så måske en kasseret batteriboremaskine. Som regel er det batteriet der dør først, og resten ryger på genbrugspladsen. Wink
Forsyning kunne evt. være gammel PC power supply.

Mvh. JørgenT


Redigeret af JørgenT - 10-August-2017 kl. 21:43
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-August-2017 kl. 21:50
Hvad har du brug for af omdrejninger i minuttet?

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-August-2017 kl. 23:37
Hm, ja ... måske meget relevant med rpm! Den (faktisk de, skal måske bruge min. tre) skal køre meget langsomt, 5 rpm eller måske langsommere, men i hvert fald ikke hurtigere. De skal trække hhv. fokus- og zoom på en projektor samt kunne løfte en plade på ca. 4 kg.
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-August-2017 kl. 06:23
Hvis du skal løfte en plade på 4 kg, finder du en viskermotor....

Laver du selv endestop, eller sætter du glidekobling ind mellem motor og fokus/zoom, så motoren ikke vrider det hele fra hinanden?


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Offline
Point: 5205
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-August-2017 kl. 07:13
Oprindeligt skrevet af jacobe jacobe skrev:

Den (faktisk de, skal måske bruge min. tre) skal køre meget langsomt, 5 rpm eller måske langsommere, men i hvert fald ikke hurtigere. 
Så måske denne med 3,5rpm:

Med variabel forsyning kan rpm komme længere ned.

Og som Klaus skriver, en viskermotor til det tunge løft.

Mvh. JørgenT
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-August-2017 kl. 12:30
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Laver du selv endestop, eller sætter du glidekobling ind mellem motor og fokus/zoom, så motoren ikke vrider det hele fra hinanden?

Øøøøh ... fisk??! Så langt har jeg slet ikke tænkt, og eftersom jeg ikke har den fjerneste idé om, hvad en "glidekobling" er, så vil jeg blive glad for en forklaring Smile

Idéen med en viskermotor er sikkert god, men virker lidt overkill. Min idé var at lave en løsning med noget gevind, så pladen hviler direkte på plinten og det er motorplintens rotation som løfter pladen , dvs. med minimal brug af torque - hvis det giver mening? Derfor tror jeg godt at sådan en mikroovnsmotor (også kendt som spejlkugle-motor, iøvrigt) kan klare opgaven.

Jeg vil helst gøre det så simpelt som muligt! Embarrassed
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu