recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Soundbar - Problemer med lav dialog
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Soundbar - Problemer med lav dialog

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Silentbob Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 07-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 627
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Silentbob Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Soundbar - Problemer med lav dialog
    Sendt: 19-September-2017 kl. 21:16
Jeg har en Monitor Audio ASB-2 soundbar. Generelt er jeg tilfreds med lydkvaliteten, men jeg har lidt problemer med lav dialog.

Min opsætning er som følgende:

PS/ATV4/PC/Shield - HDMI -> TV: Panasonic CXC725 - Optisk-> Soundbar

Problemet er tilstede når jeg streamer fra forskellige streamings tjenester. Men er mest tydeligt når jeg afspiller rippet blurays via KODI på Shielden.

Jeg har prøvet at indstille lidt på soundbaren:

 - Equalisation: Bass Level/Mid Level/Tweeter Level -> Har øget for Mid level

 - 3D Audio: Channel Levels: Virtual Centre Level/Virtual Surround Level/Virtual Bass Level -> Har øget for Virtual Centre Level


Jeg syntes dog ikke det helt løser problemet. Problemet syntes mest udpræget når jeg anvender 3D Audio (Jeg anvender dog kun det på film).

Min teori går på, at det er TVet der gør noget skidt ved lyd signalet før det sender det videre til optisk. Desværre kan jeg ikke køre HDMI igennem soundbaren, da den kun har HDMI 1.4a porte.

Jeg har overvejet at anskaffe en 4K HDMI switch og anvende HDMI ARC. Dvs. alle signaler går direkte til TVet og sendes videre til soundbar via ARC. Men ved ikke om det vil løse problemet.

Jeg er åben for alle input, da jeg rimelig gerne vil have løst dette. Bortset fra at anskaffe en ny soundbar. Det har jeg ikke råd til.


Redigeret af Silentbob - 19-September-2017 kl. 21:20
In a world gone mad, we will not spank the monkey, the monkey will spank us!
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-September-2017 kl. 03:45
Hvad står lyd mix til på dit TV? PCM...eller?

M.v.h.
Til top
Silentbob Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 07-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 627
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Silentbob Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-September-2017 kl. 08:34
Jeg kan ikke finde en indstilling på TVet hvor jeg kan vælge lyd mix.

Men der er en indstilling der hedder "PCM Optical Level" med beskrivelsen "Adjust the audio level of PCM output from Digital Audio Out terminal/ARC."

Så jeg formoder den blot sender alt ud som PCM.
In a world gone mad, we will not spank the monkey, the monkey will spank us!
Til top
Silentbob Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 07-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 627
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Silentbob Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-September-2017 kl. 08:51
Ingen der har nogen bud/forslag?

Jeg har gået og tænkt lidt på en optisk switch. Dvs. fører lyden fra PS4/ATV4/PC/Shield uden om TVet og direkte til soundbaren via optisk. Men jeg er lidt bange for det bliver noget bøvl med at sætte det op og måske med lip sync da lyd og billede signal vil køre separat. 
In a world gone mad, we will not spank the monkey, the monkey will spank us!
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Offline
Point: 5196
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-September-2017 kl. 09:42
Oprindeligt skrevet af Silentbob Silentbob skrev:

Ingen der har nogen bud/forslag?

Jeg har gået og tænkt lidt på en optisk switch. Dvs. fører lyden fra PS4/ATV4/PC/Shield uden om TVet og direkte til soundbaren via optisk. Men jeg er lidt bange for det bliver noget bøvl med at sætte det op og måske med lip sync da lyd og billede signal vil køre separat. 
Ikke noget jeg har erfaring med, bare som et forsøg. Big smile
Min tanke er køre HDMI signaler fra kilder igennem soundbar HDMI inputs til TV, i stedet for retur fra TV?
Så er det soundbar der laver lydbehandling, og ikke TV der skal stå for udtræk fra HDMI kilder.

Mvh. JørgenT
Til top
Silentbob Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 07-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 627
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Silentbob Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-September-2017 kl. 09:50
Oprindeligt skrevet af JørgenT JørgenT skrev:

Oprindeligt skrevet af Silentbob Silentbob skrev:

Ingen der har nogen bud/forslag?

Jeg har gået og tænkt lidt på en optisk switch. Dvs. fører lyden fra PS4/ATV4/PC/Shield uden om TVet og direkte til soundbaren via optisk. Men jeg er lidt bange for det bliver noget bøvl med at sætte det op og måske med lip sync da lyd og billede signal vil køre separat. 
Ikke noget jeg har erfaring med, bare som et forsøg. Big smile
Min tanke er køre HDMI signaler fra kilder igennem soundbar HDMI inputs til TV, i stedet for retur fra TV?
Så er det soundbar der laver lydbehandling, og ikke TV der skal stå for udtræk fra HDMI kilder.

Mvh. JørgenT

Tak for forslaget. Men det kan jeg desværre ikke med Shielden da soundbaren ikke har HDMI 2.0 og HDCP 2.2.
In a world gone mad, we will not spank the monkey, the monkey will spank us!
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-September-2017 kl. 10:09

Seperat lyd til Soundbar.?
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-September-2017 kl. 10:22
Jeg vil foreslå dig at indstille alle dine kilder (ATV, Shield, ... ) og TVet til stereo output, så din soundbar i sidste ende modtager et stereo signal og så dit TV ikke skal pille ved lyden. "PCM optical level" sætter du bare til 100% og justerer lydstyrken med din soundbar. 3D audio vil jeg foreslå at slå fra.
Til top
Silentbob Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 07-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 627
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Silentbob Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-September-2017 kl. 11:33
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:


Seperat lyd til Soundbar.?

Tror ikke jeg er helt med?
In a world gone mad, we will not spank the monkey, the monkey will spank us!
Til top
Silentbob Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 07-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 627
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Silentbob Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-September-2017 kl. 11:35
Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Jeg vil foreslå dig at indstille alle dine kilder (ATV, Shield, ... ) og TVet til stereo output, så din soundbar i sidste ende modtager et stereo signal og så dit TV ikke skal pille ved lyden. "PCM optical level" sætter du bare til 100% og justerer lydstyrken med din soundbar. 3D audio vil jeg foreslå at slå fra.

Takker for input. Har prøvet ud fra de indstillingsmuligheder jeg kunne finde på ATV/Shield. Spændt på om det gør en forskel.
In a world gone mad, we will not spank the monkey, the monkey will spank us!
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-September-2017 kl. 11:35

Via Toslink/Coax/Analog.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Silentbob Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 07-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 627
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Silentbob Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-September-2017 kl. 08:45
Jeg tror der har haft en gavnlig effekt at indstille alt hvad der kan indstilles til stereo output. Jeg havde dog ikke tid til at teste det på en rippet bluray, hvor problemet er mest udpræget. Håber at få tid til det i aften.

Radiomanden: Hvis man kigger længere oppe i tråden, har jeg overvejet at anskaffe en optisk switch (Soundbaren har kun en optisk indgang) og derved køre billede og lyd separat. Jeg er dog lidt usikker på hvor godt det virker i praksis?
In a world gone mad, we will not spank the monkey, the monkey will spank us!
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu