recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ny wifi router?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Ny wifi router?

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Ny wifi router?
    Sendt: 24-September-2017 kl. 15:58
Er på udkig efter en ny router og må indrømme at jeg er lidt på herrens mark for jeg har ikke meget forstand på det og der er jo 1000 modeller at vælge imellem Geek

Den skal bruges til Internet og trådløs streaming mellem laptop(server) og andre enheder samt internet streaming af netflix, YT, chromecast mm. Den skal helst kunne dække min lejlighed på 80m2. Altså ikke de vilde krav andet end at den er stabil og hurtig og dækker godt. Jeg har 100Mb foreningsinternet. Der ville være meget fedt hvis man kunne tilslutte en harddisk, printer, scanner mm. til routeren hvis ikke det koster alt for meget. Jeg havde forestillet mig omkring 500,- hvis det kan lade sig gøre?

Hvad siger I ? :-)
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-September-2017 kl. 16:27
Personligt ville jeg af sikkerhedsmæssige årsager under ingen omstændigheder koble nogen enhed direkte i routeren  af sikkerhedsmæssige årsager. Men når du siger foreningsinternet, så kommer det enten direkte ud gennem en specifik port, eller også får du en router med fra internet. - jeg ville dog umiddelbart vælge at gå et prisleje op. 500,- er ikke meget hvsi du vil have noget der er nogenlunde kvalitet. og understøttelse af 802.11ac er ikke helt dernede endnu.

afhængig af hvordan din lejlighed er bygget op. hvor mange vægge signalet skal igennem til de punkter du ønsker trådløst, så kan du risikere at skulle have kig på en model i 1000-1500 kr's klassen for at få nok  antenner. bare vær opmærksom på at 5ghz båndet vil få problemer så snart du får 2-3 vægge mellem enhed og router og du nærmer dig 5-10m's afstand.

så start med at kigge på din "lokation" og se på hvordan det ser ud fra der hvor du eventuelt skal have enheden stående. TP-link laver generelt nogle ganske ok produkter, men de har desværre også haft nogle alvorlige sikkerhedsbrister. Asus laver generelt nogle rigtigt gode produkter, men de gode ligger også i den høje ende af prisskalaen.
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-September-2017 kl. 16:53
Ja, jeg har bare et ethernet-stik i væggen, der er forbundet til noget hardware i kælderen. Jeg har haft WAN porten på en wifi-router tilsluttet til udtaget på væggen. Jeg har ikke fået noget hardware fra udbyderen, så det er bare en tilfældig router jeg selv havde.

I udgangspunktet er der kun een væg jeg igennem i forhold til de par steder hvor det er vigtigt med ordentlig hastighed. Alternativt kan jeg bore et hul i væggen og trække en ledning. Så kan den sidde i stuen og så er der en, højest to vægge, uanset hvor i lejligheden jeg befinder mig.

500,- var bare et udgangspunkt, men jeg er helt blank på hvad jeg skal vælge. Måske det nærmest er lige meget, hvis bare det er mærkevarer?
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-September-2017 kl. 17:06
Oprindeligt skrevet af claus_jac claus_jac skrev:

Personligt ville jeg af sikkerhedsmæssige årsager under ingen omstændigheder koble nogen enhed direkte i routeren  af sikkerhedsmæssige årsager.


Hvorfor vil du ikke koble noget direkte i routeren?


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
skandshus Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 01-November-2010
Status: Offline
Point: 262
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér skandshus Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-September-2017 kl. 09:49
Oprindeligt skrevet af claus_jac claus_jac skrev:

Personligt ville jeg af sikkerhedsmæssige årsager under ingen omstændigheder koble nogen enhed direkte i routeren  af sikkerhedsmæssige årsager. Men når du siger foreningsinternet, så kommer det enten direkte ud gennem en specifik port, eller også får du en router med fra internet. - jeg ville dog umiddelbart vælge at gå et prisleje op. 500,- er ikke meget hvsi du vil have noget der er nogenlunde kvalitet. og understøttelse af 802.11ac er ikke helt dernede endnu.

afhængig af hvordan din lejlighed er bygget op. hvor mange vægge signalet skal igennem til de punkter du ønsker trådløst, så kan du risikere at skulle have kig på en model i 1000-1500 kr's klassen for at få nok  antenner. bare vær opmærksom på at 5ghz båndet vil få problemer så snart du får 2-3 vægge mellem enhed og router og du nærmer dig 5-10m's afstand.

så start med at kigge på din "lokation" og se på hvordan det ser ud fra der hvor du eventuelt skal have enheden stående. TP-link laver generelt nogle ganske ok produkter, men de har desværre også haft nogle alvorlige sikkerhedsbrister. Asus laver generelt nogle rigtigt gode produkter, men de gode ligger også i den høje ende af prisskalaen.


øhh om du kabler direkte i eller bruger wifi kan vel være det samme? :)

Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-September-2017 kl. 10:00
Lad nu være med at lave pissekonkurrence ;-)

Hvad med sådan en d-link dir-842? Er der nogen grund til at købe en dyrere model end den? Den koster 400-500,- i DK.


Jeg har spurgt hos udbyderen og de har fortalt at jeg bare skal sætte WAN porten til stikket i væggen, så det er det jeg har gjort. Jeg har ikke fornemmelse af at beboerne (nemt) kan hacke hinanden, for selv om jeg sætter PCen direkte til vægstikket kan jeg ikke se naboernes enheder. Der er jo også firewall i routeren. Der er der i hvert fald i den Zyxel der sidder på nu? Eneste grund til at jeg vil skifte den er at den er for langsom, så den virker som flaskehals.

Tillægsspørgsmål: Jeg har en gammel WDTV som stadig er i brug. Kan man gøre sådan en trådløs med en wifi-dongle. Synes at jeg kan huske at man kan gøre noget?


Redigeret af Mefisto - 25-September-2017 kl. 10:08
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-September-2017 kl. 14:21
Oprindeligt skrevet af skandshus skandshus skrev:

Oprindeligt skrevet af claus_jac claus_jac skrev:

Personligt ville jeg af sikkerhedsmæssige årsager under ingen omstændigheder koble nogen enhed direkte i routeren  af sikkerhedsmæssige årsager. Men når du siger foreningsinternet, så kommer det enten direkte ud gennem en specifik port, eller også får du en router med fra internet. - jeg ville dog umiddelbart vælge at gå et prisleje op. 500,- er ikke meget hvsi du vil have noget der er nogenlunde kvalitet. og understøttelse af 802.11ac er ikke helt dernede endnu.

afhængig af hvordan din lejlighed er bygget op. hvor mange vægge signalet skal igennem til de punkter du ønsker trådløst, så kan du risikere at skulle have kig på en model i 1000-1500 kr's klassen for at få nok  antenner. bare vær opmærksom på at 5ghz båndet vil få problemer så snart du får 2-3 vægge mellem enhed og router og du nærmer dig 5-10m's afstand.

så start med at kigge på din "lokation" og se på hvordan det ser ud fra der hvor du eventuelt skal have enheden stående. TP-link laver generelt nogle ganske ok produkter, men de har desværre også haft nogle alvorlige sikkerhedsbrister. Asus laver generelt nogle rigtigt gode produkter, men de gode ligger også i den høje ende af prisskalaen.




øhh om du kabler direkte i eller bruger wifi kan vel være det samme? :)

Tror lige du skal læse hans indlæg igen Morten. - Når jeg skriver enhed er der ikke tale om en NAS, men en enhed som kobles direkte i routerens USB, fx en hdd som så bliver lavet om til NAS via routerens software.  https://www.forbes.com/sites/thomasbrewster/2015/05/19/home-routers-vulnerable-to-netusb-attack/#61395695396d
Den der skræmmer mig en lille bitte smule. selvfølgelig bliver det "fikset", men der skal sg ikke meget til at lave en ny.

Til top
Supergris Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-December-2006
Sted: Esbjerg
Status: Offline
Point: 1464
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Supergris Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-September-2017 kl. 16:21
Ja, alt efter hvilken model du har, kan en WDTV gøres trådløs med en USB-dongle. Jeg har faktisk en D-Link iggende, jeg ikke bruger, som jeg ved virker med en WDTV Live...
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu