recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Tilgå USB stik i USB-C skærm fra HDMI/Displayport?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Tilgå USB stik i USB-C skærm fra HDMI/Displayport?

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
NielsH9000 Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 26-Marts-2017
Status: Offline
Point: 28
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér NielsH9000 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Tilgå USB stik i USB-C skærm fra HDMI/Displayport?
    Sendt: 08-Oktober-2017 kl. 09:31
Jeg har en USB-C skærmen LG 27UD88-W. Skærmen har to USB-A stik indbygget. 

Når jeg tilslutter min Macbook Pro via USB-C har jeg adgang til de to stik, men det har jeg ikke når jeg tilslutter en anden computer via HDMI eller Displayport.

Jeg har prøvet at sætte et USB kabel imellem computeren og skærmen, men det virker ikke.

Mit spørgsmål er derfor hvordan for min computer adgang til USB stikkene bag på skærmen, hvis den bliver tilsluttet med HDMI eller Displayport?
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Oktober-2017 kl. 12:27
Oprindeligt skrevet af NielsH9000 NielsH9000 skrev:

Mit spørgsmål er derfor hvordan for min computer adgang til USB stikkene bag på skærmen, hvis den bliver tilsluttet med HDMI eller Displayport?

Det kan den ikke.

Signalerne der kører inde i kablerne til HDMI eller Displayport og Til USB er forskellige.
Derfor kan USB ikke virke når du tilslutter med et HDMI eller Displayport kabel.

Men det man har gjort er at snyde lidt. Man overfører Displayport indholdet samtidigt med USB signalet i USB kablet og så har man i monitoren indbygget en USB til Displayport konverter for at få det til at virke.

Hilsen Carsten.




Til top
Henrik_45 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 14-Januar-2008
Sted: Aalborg, DK
Status: Offline
Point: 378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Henrik_45 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Oktober-2017 kl. 13:51
Via et USB-C kabel man man både få skærm billede og USB signaler da USB-C standarden tillader en alternate mode hvor man enten kan bruge begge TX twisted pair til skærm eller kun bruge et TX pairs til skærm og det andet TX pair til USB forbindelsen.

Kommunikationen om at sætte enhederne op til alternate mode sker via PD kommunikationen i CC forbindelsen
CC forbindelsen bruges også til a detektere plug-in orienteringen (normal eller flipped) og hvor meget strøm sourcen kan levere (sker via pull-up styrke på CC forbindelsen)
Efter og hvis en PD kontrakt er accepteret sker strøm kapabiliteten, forhandling af spænding og alternate mode igennem PD kontrakten.

Forbindelsen på et USB Type-C stik kan ses i det vedhæftede billede




Redigeret af Henrik_45 - 08-Oktober-2017 kl. 14:05
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Oktober-2017 kl. 18:10
Hvor vil du helt præcist hen med det her Henrik? - I det her ene tilfælde har Carsten rent faktisk ret. hverken HDMI eller DP portene er i stand til at bære andre protokoller end video og lyd(ok det er lidt en sandhed med modifikationer, men i 99,9% af alle tilfælde er det sandt.) . Så den eneste måde Niels kan få adgang til usb-portene på sin skærm er ved at forbinde sin macbook pro med et usb-c kabel. Der er ingen andre muligheder. MEn det giver så meget lidt mening - Det er jo lige netop meningen at med et helt banalt usb-c kabel får man mulighed for både skærm, OG usb-porte og netværksporte og hvad der ellers måtte være i skærmen af muligheder på en og samme tid. Så man kun skal have 1 kabel koblet mellem skærm og maskine. )

Hvis man skulle kunne bruge et alm usb-kabel skulle det ene stik have været upstream. (i skærme med alm usb-hub har man typisk en type B port til det! så forbindelsen ville have været et type a-b kabel )


Redigeret af claus_jac - 08-Oktober-2017 kl. 18:11
Til top
Henrik_45 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 14-Januar-2008
Sted: Aalborg, DK
Status: Offline
Point: 378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Henrik_45 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Oktober-2017 kl. 19:03
Jeg har heller ikke sagt at Carsten ikke har ret.
Det er helt rigtig at HDMI og DisplayPort ikke kan få USB forbindelse med igennem.

Men i USB-C tilfældet så er Display og USB protekollerne ikke blandet sammen.

Som det kan ses af stikforbindelserne så har et USB Type-C stik D+/D- forbindelser (USB2.0) og to RX/TX par.

Ved en ren USB3.1 forbindelse så bruges enten TX1/RX1 eller TX2/RX2 alt efter hvordan stikket er sat i (normal eller flipped)

Ved alternate mode bruges (ved normal plug-in) TX1/RX1 til USB 3.1 forbindelsen og TX2/RX2 til Display forbindelsen.

Ved en display only forbindelse så bruges begge TX/RX par til display for at få en højere båndbredde.
Det samme sker ved en USB3.2 forbindelse der bruges begge TX/RX par til USB.
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Oktober-2017 kl. 20:32
Igen - de her ting viser bare at du er ingeniør der sidder og fyrer lir af - det har absolut ingen relation til det oprindelige spm.
Til top
Henrik_45 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 14-Januar-2008
Sted: Aalborg, DK
Status: Offline
Point: 378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Henrik_45 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Oktober-2017 kl. 21:38
Oprindeligt skrevet af NielsH9000 NielsH9000 skrev:

Mit spørgsmål er derfor hvordan for min computer adgang til USB stikkene bag på skærmen, hvis den bliver tilsluttet med HDMI eller Displayport?
Tråd starteren spurgte da om hvorfor han ikke har adgang til USB stikkene på skærmen når han forbinder med HDMI eller DisplayPort

Så der er ingen grund til at blive personlig hvis du ikke kan forstå teknisk information i et teknisk forum, så kan du da bare lade være med at læse tråden.
Til top
NikolajDS Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 14-Juli-2011
Status: Offline
Point: 369
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér NikolajDS Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Oktober-2017 kl. 00:35
Oprindeligt skrevet af Henrik_45 Henrik_45 skrev:

Oprindeligt skrevet af NielsH9000 NielsH9000 skrev:

Mit spørgsmål er derfor hvordan for min computer adgang til USB stikkene bag på skærmen, hvis den bliver tilsluttet med HDMI eller Displayport?
Tråd starteren spurgte da om hvorfor han ikke har adgang til USB stikkene på skærmen når han forbinder med HDMI eller DisplayPort

Så der er ingen grund til at blive personlig hvis du ikke kan forstå teknisk information i et teknisk forum, så kan du da bare lade være med at læse tråden.

Meeeeeeeen når en bruger stiller et så noob-spørgsmål (og det er fair nok at være noob), så er det måske en kende "over the top" at hive diagrammerne frem. Hvis han rent faktisk kunne "forstå" dit indlæg, ja så ville han sgu nok også vide, at HDMI og andre grafik/lyd kabler ikke kan det han efterspørger..

Det er okay at sætte sig i spørgerens sted, og så rette ens kommunikation ind efter det.. Ellers er man jo bare støj, som ikke har andet formål end at vise hvor "sej" man er..
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Oktober-2017 kl. 15:28
@Henrik - jo jeg forstår sjovt nok ganske godt teknisk sprog. Men dine indlæg har absolut nada værdi for trådstarter.


Til top
JakobSkaarup Se dropdown menu
Pause fra forummet
Pause fra forummet


Oprettet: 14-Juli-2011
Status: Offline
Point: 989
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JakobSkaarup Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Oktober-2017 kl. 16:50
Jeg har netop den skærm og det jeg gør når jeg bruger PC´en er at sætte USB-C kablet i den sammen med HDMI kablet. På den måde får jeg billed via HDMI og samtidig adgang til de 2 enheder som sidder i hubben, i mit tilfælde tastatur, samt lydkort
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu