recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Én gang for alle: hvordan indstiller man en sub?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Én gang for alle: hvordan indstiller man en sub?

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Én gang for alle: hvordan indstiller man en sub?
    Sendt: 15-Oktober-2017 kl. 03:04
Som nogle måske vil huske er jeg en af dem, som har fået sin sub smadret af filmen "Interstellar". I tråden om subs som "går amok til Interstellar" udtrykte jeg min vrede og skuffelse, hvilket afstedkom en omgang flueknepperi af værste recordere-skuffe om hvis ansvar det var: instruktørens, subwooferproducentens eller brugerens.

Anyway ... nu har jeg en ny sub, og den vil jeg selvfølgelig gerne passe på, så jeg ikke risikerer at den også bliver ristet af abnorm dyb bas. Og hvordan gør jeg så det? Eller sagt på en anden måde:

Hvordan indstiller man sin sub korrekt, hvis man ikke har måleudstyr til rådighed?

Min Pioneer AVR har et aut. kalibreringssystem indbygget, det gode gamle MCACC, men jeg kan ikke bruge det til en skid, da målemikrofonen er pist væk. Det jeg indtil videre har gjort, er at bruge en anden mikrofon (alm. kuglemic) samt REW til i det mindste at matche alle 7 kanaler niveaumæssigt. LFE har jeg dog sat til 0dB, X-over er 80Hz. Niveauet er så blevet justeret på gefühl på sub'ens egen amp. Derudover har jeg sørget for at sætte et "Bass Peak Level" (hvilket jeg ikke er sikker på der var før).

Er der mere/andet jeg kan gøre? Antimode o.lign. bliver ikke aktuelt foreløbigt.
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Oktober-2017 kl. 12:06
Ved at sætte et highpass filter ind. Hvis du er heldig, sidder der et i Sub. Det gør der i min XTZ. MCACC kan du ikke bruge til en skid, da den ikke kalibrerer under 63 Hz
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Oktober-2017 kl. 15:18
Der er nok ikke så meget mere du kan gøre. Subben burde være udstyret med et high pass filter fra fabrikken og resten afhænger ret meget af hvilke funktioner der lige præcis er på din sub og AVR.
Der er normalt ikke en knap på subben til at indstille high pass filteret. Det er der bare og er tilpasset netop den model. Lige præcis XTZ er lidt anderledes med en masse indstillinger. Den jeg havde var i hvert fald.
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Oktober-2017 kl. 15:22
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Ved at sætte et highpass filter ind. Hvis du er heldig, sidder der et i Sub. Det gør der i min XTZ. MCACC kan du ikke bruge til en skid, da den ikke kalibrerer under 63 Hz

Man kan godt bruge det til at måle afstande og level trim. Man kan bare notere værdierne, slå det fra og så taste afstand og level ind manuelt.
Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-September-2013
Status: Offline
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Oktober-2017 kl. 16:50
Kig på din subwoofer enhed under afspilning. Ser det ud til den er ved og hoppe ud af kabinet/den ikke kan følge med, så juster den ned i level.
Sådan undgår du den ikke rister af i interstellar.
Vil du have den integreret/lyde fornuftigt, er der ingen vej uden om og bruge ekstern Eq samt umik-1 og REW. Og evt købe en ekstra sub 2 subs giver altid langt bedre/jævn respons.
Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-September-2013
Status: Offline
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Oktober-2017 kl. 16:59
Noget af det vigtigste er og få sat dit delay rigtig, og dermed fase. Langt vigtigere end frekvens gang efter min mening.

Der er mange forskellige metoder til og sætte delay til sub. Men den eneste jeg har set virke altid med alt grej og i alle rum er denne:
Brug acoustic timing reference i REW. Lav et "narrow sweep" omkring XO f.eks. 75-85hz på hhv front og sub. Sammenlign deres impuls respons. Juster delay indtil de første 2-3 "bølger" på impuls responsen matcher så nogenlunde med hinanden. Vupti så oplever du at sub bliver ét med systemet.

Meget vigtig du laver narrow sweep. Et sweep eksempel 10-200hz dur ikke, da det giver ringere/færre information til og tegne impuls responsen omkring XO.
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Oktober-2017 kl. 20:24
Mange tak for alle svar! Jeg aner ikke om min sub har HPF.

Thomas, tak for dit tip, jeg har ikke brugt REW til ret meget da jeg som nævnt ikke ejer en målemikrofon, men går ud fra at det behøves til dette?
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-September-2013
Status: Offline
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Oktober-2017 kl. 22:27
Det vil jeg mene ja. Jeg har ikke tillid til andet end mikrofon med tilhørende kalibrerings fil, som Umik-1 har.
Til top
power Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 21-December-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 124
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér power Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Oktober-2017 kl. 07:27
Ret mig gerne hvis ikke dette er rigtig.
Men noget man også skal passe på med er brugen af EQ. Hvor de selv laver en kurve. Hvis den prøver at hæve en given Hz. Så du tvinger DIn sub til at spille noget den faktisk ikke kan. Og så der kommer en lyd hvor der ekstra boost på så vil det også gå rigtig galt.

Redigeret af power - 16-Oktober-2017 kl. 07:28
Jbl Array Cinema
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu