recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Mere power til frontere, stereo/effektforstærker?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Mere power til frontere, stereo/effektforstærker?

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Gump Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 25-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 377
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Gump Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Mere power til frontere, stereo/effektforstærker?
    Sendt: 23-Oktober-2017 kl. 00:36
Hejsa

Er lidt i tvivl om denne skulle ligge i stereo eller her, men nu prøver jeg...

Jeg har pt en Yamaha rx-v1067 med et par xtz 99.36 som fronter. Det er planen at der snart skal tilføjes en pladespiller til udstyrslisten (det bliver nok en Rega planar 2), og derfor skal der jo en riaa forstærker til. Samtidig kunne jeg godt tænke mig noget mere power til fronterne. Både for at få mere ud af de højttalere jeg har nu, men også fordi jeg på sigt godt kunne tænke mig at opgradere til noget B&W.

Mit spørgsmål er nu om det giver mest mening at købe en seperat riaa forstærker og en effektforstærker, eller om det er lige så godt at købe en stereoforstærker med indbygget riaa, og så slå to fluer med et smæk? Kan man overhovedet det, altså bruge en stereoforstærker til at trække fronterne? Og kan min Yamaha dette? Den har pre-out, men kan den det til fronterne alene? Jeg er ikke så stærk på området...

Og hvad kan i anbefale af forstærkere, som evt vil kunne trække et par B&W CM10 S2 eller deromkring?

Jeg har selv kigget lidt på Rega mini A2D eller Rega fono som riaa. Og Rega Brio eller Rega Elex-R som stereoforstærker. Men har de power nok til trække et par CM10 i fremtiden?

Mvh.
Gump
Til top
rotelman Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 13-December-2010
Status: Offline
Point: 209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér rotelman Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Oktober-2017 kl. 08:57
Det kan din Yamaha... jeg kører selv med sådan en løsning dvs. surround med Stereo som forstærkere på fronterne netop for at få den bedste lyd i stereo (og måske også surround) og har altid brugt Yamaha fordi de selv fra nogle af de små modler har pre-out. 
Kik efter stereo forstærkere med pass-through for surround... der var en gang en liste her på dette forum
Til top
Jørgensen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Februar-2008
Sted: Holstebro
Status: Offline
Point: 886
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jørgensen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Oktober-2017 kl. 09:43
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Oktober-2017 kl. 14:53
Øh!? Hvorfor skal du købe en RIAA? Der er en indbygget i din RX-V1067. Så det er bare at tilslutte pladespilleren direkte!

M.v.h.
Til top
Gump Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 25-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 377
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Gump Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Oktober-2017 kl. 19:51
Oprindeligt skrevet af rotelman rotelman skrev:

Det kan din Yamaha... jeg kører selv med sådan en løsning dvs. surround med Stereo som forstærkere på fronterne netop for at få den bedste lyd i stereo (og måske også surround) og har altid brugt Yamaha fordi de selv fra nogle af de små modler har pre-out. 
Kik efter stereo forstærkere med pass-through for surround... der var en gang en liste her på dette forum

Ok, fedt. Og tak for svaret Smile
Men jeg skal nok lige have det uddybet lidt. Stereoforstærkeren skal sættes til EFTER min Yamaha, er det rigtig forstået? Hvis det er tilfældet, hvorfor er det så at stereoforstærkeren skal have pass-through for surround?
Til top
Gump Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 25-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 377
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Gump Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Oktober-2017 kl. 19:52
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Øh!? Hvorfor skal du købe en RIAA? Der er en indbygget i din RX-V1067. Så det er bare at tilslutte pladespilleren direkte!

M.v.h.

Er du sikker? Jeg synes nemlig jeg har undersøgt, det men det kan godt være jeg bare ikke har kunnet finde det. I spec'en kan jeg se at der står Phono: Yes. Er det det?
Til top
Gump Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 25-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 377
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Gump Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Oktober-2017 kl. 19:53
Oprindeligt skrevet af Jørgensen Jørgensen skrev:

Listen er stadig her på forum.


Mvh. Jørgensen

Jeg takker for listen Smile
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Oktober-2017 kl. 20:14
Oprindeligt skrevet af Gump Gump skrev:

Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Øh!? Hvorfor skal du købe en RIAA? Der er en indbygget i din RX-V1067. Så det er bare at tilslutte pladespilleren direkte!

M.v.h.


Er du sikker? Jeg synes nemlig jeg har undersøgt, det men det kan godt være jeg bare ikke har kunnet finde det. I spec'en kan jeg se at der står Phono: Yes. Er det det?


Ja! Når du står foran receiveren, så er det første sæt stik på bagsiden, fra højre. De hedder "Phono", og der sidder også en stelskrue ovenover, til pladespilleren.

M.v.h.
Til top
Gump Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 25-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 377
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Gump Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Oktober-2017 kl. 21:01
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Oprindeligt skrevet af Gump Gump skrev:

Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Øh!? Hvorfor skal du købe en RIAA? Der er en indbygget i din RX-V1067. Så det er bare at tilslutte pladespilleren direkte!

M.v.h.


Er du sikker? Jeg synes nemlig jeg har undersøgt, det men det kan godt være jeg bare ikke har kunnet finde det. I spec'en kan jeg se at der står Phono: Yes. Er det det?


Ja! Når du står foran receiveren, så er det første sæt stik på bagsiden, fra højre. De hedder "Phono", og der sidder også en stelskrue ovenover, til pladespilleren.

M.v.h.

Awesome! Så mangler jeg reelt bare en pladespiller for at være kørende på det punkt Smile
Har du nogen ide om hvad kvalitet den er i? For på et tidspunkt ville det måske stadig give mening af opgradere til noget bedre. Men til at starte med er jeg i hvert fald godt tilfreds med at jeg ikke skal ud og investere i en!
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Oktober-2017 kl. 21:51
Så vidt jeg husker er RIAA-delen diskret opbygget, hvilket er en lydmæssig fordel, frem for OP-AMPs.
Som du selv skriver så vil det være fint som en start. Senere kan du altid låne en separat RIAA, og sammeligne, og se om det vil være investeringen værd.

Jeg har selv efterfølgeren til din receiver: RX-A1010. Jeg har valgt en separat effektforstærker til fronterne, for hvorfor skulle jeg lægge penge på volumenkontrol, en masse indgange m.v., når jeg for de samme penge, får ren power.

M.v.h.

Redigeret af Henrik B. - 23-Oktober-2017 kl. 21:52
Til top
Gump Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 25-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 377
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Gump Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Oktober-2017 kl. 22:26
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Så vidt jeg husker er RIAA-delen diskret opbygget, hvilket er en lydmæssig fordel, frem for OP-AMPs.
Som du selv skriver så vil det være fint som en start. Senere kan du altid låne en separat RIAA, og sammeligne, og se om det vil være investeringen værd.

Jeg har selv efterfølgeren til din receiver: RX-A1010. Jeg har valgt en separat effektforstærker til fronterne, for hvorfor skulle jeg lægge penge på volumenkontrol, en masse indgange m.v., når jeg for de samme penge, får ren power.

M.v.h.


Tak for input. Må jeg spørge hvilken effektforstærker og højttalere du har til den?
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Oktober-2017 kl. 22:28
ONKYO M-588 - Dynaudio Contour S1.4.

M.v.h.
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu