recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - 50 eller 100 Hz
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

50 eller 100 Hz

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Studio B Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 08-November-2017
Status: Offline
Point: 2
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Studio B Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: 50 eller 100 Hz
    Sendt: 08-November-2017 kl. 21:41
Jeg står for at skulle købe nyt TV. Hvilken betydning har 50 - 100 - 200 Hz for billedet? Regner med at købe et 65 - 75" TV.

Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4438
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-November-2017 kl. 11:26
Der er gået inflation i tallet, da producenterne fandt ud af, at køberne lagde værdi i det. I dag finder du angivelser som 600, 800 og 1000, men realiteten er, at blandt 4K-paneler findes kun 50 og 100 Hz.

Andre faktorer har efter min mening større betydning for billedet. Husk på, at der stadig optages i relativt lav billedfrekvens uanset om det er film eller tv-udsendelser, man ser.
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-November-2017 kl. 13:33
Det ene er vel "panelfrekvens", det andet optagelsesfrekvens...

M.v.h.
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-November-2017 kl. 13:39
Havde vel størst betydning i billedrørs dagene. Var en kraftig forbedring at få et Sony Trinitron flat billedrør med 100 Hz
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-November-2017 kl. 13:46
Og på Bang & Olufsens billedrørs tv betød 100hz ikke rigtig noget.

M.v.h.
Til top
Flatcurve Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 29-December-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 126
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flatcurve Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-November-2017 kl. 14:44
Som jeg husker det, så sendes tv signalet i 50 hz, og de fleste film (DVD og BR) går ned i 24 hz.

For sælget tror jeg, det får en unødvendig høj værdi, da der er mange andre mere vigtige faktore i spil. Men tit har de rigtig gode tv, også mulighed for en høj HZ afspilning. 

Men grund materialet er for de fleste 50 eller 24 hz.

Ved dog ikke med Netflix, HBO, Viaplay og lignende hvad de kører i?

Mvh 
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 1972
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBC1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-November-2017 kl. 15:12
Oprindeligt skrevet af Flatcurve Flatcurve skrev:

Som jeg husker det, så sendes tv signalet i 50 hz, og de fleste film (DVD og BR) går ned i 24 hz.

For sælget tror jeg, det får en unødvendig høj værdi, da der er mange andre mere vigtige faktore i spil. Men tit har de rigtig gode tv, også mulighed for en høj HZ afspilning. 

Men grund materialet er for de fleste 50 eller 24 hz.

Ved dog ikke med Netflix, HBO, Viaplay og lignende hvad de kører i?

Mvh 

Netflix har både 24, 50 og 60 liggende (mest 24 på størstedelen af alle film og serier 50 og 60 på diverse tv-produktioner alt efter om de er er bla. europæiske eller amerikanske), HBO mere uafklaret, men vist også en blanding dog vist mest med mest 50. Viaplay ved jeg ikke noget om.

Om en digital (non-CRT) skærm har 50/60 eller 100/120 Hz panelopdatering er relativt ligegyldigt i forhold til alt andet en den motion interpolation som enhver kvalitetsbevidst purist alligevel slår fra hurtigst muligt.


Redigeret af TBC1 - 09-November-2017 kl. 15:26
Til top
skandshus Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 01-November-2010
Status: Offline
Point: 262
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér skandshus Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-November-2017 kl. 20:52
Nu har jeg så et sidespørgsmål

Jeg var i Elgiganten, og lige så meget IT mand jeg er, lige så lidt tv mand er jeg.

Hvorfor hører man mange folk sværge til bestemte tv modeller hvis de f.eks ser meget sport?

Om et tv kører 100 hz eller 200 eller 50 bør vel være ligemeget hvis fodbold signalet kommer ud i 50 hz? ikke sandt. eller har jeg misforstået noget her.


Jeg var nede og kigge på tv med svigerfar forleden da en sælger fra elgiganten kom hen. efter en længere snak med ham så tog vi hjem da vi ikke vil beslutte os med at købe bare fordi vi har talt med en "sælger".


umiddelbart mente jeg ikke der ville være en gavn af at få en tv der er 100 hz fremfor 50. hvis vi f.eks kun skal bruge fjernsynet til at se film. Er der noget med lidt dybere indsigt der kan komme på banen her?

jeg spurgte samtidig om forskellen på Active HDR og HDR PRO ved LG mærket, og der fik jeg at vide at der INGEN forskel var. det var ren marketing, men når jeg læser så lader det alligevel til der er en ret stor forskel da det afgører om bestemte HDR formater er understøttet eller ej
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 1972
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBC1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-November-2017 kl. 22:55
Oprindeligt skrevet af skandshus skandshus skrev:

Nu har jeg så et sidespørgsmål

Jeg var i Elgiganten, og lige så meget IT mand jeg er, lige så lidt tv mand er jeg.

Hvorfor hører man mange folk sværge til bestemte tv modeller hvis de f.eks ser meget sport?

Om et tv kører 100 hz eller 200 eller 50 bør vel være ligemeget hvis fodbold signalet kommer ud i 50 hz? ikke sandt. eller har jeg misforstået noget her.

Nu kan der jo være ret stor forskel på sportsfans og Hi-Fi orienterede og entusiatiske purister Wink
Mange foldboldfans sidder langt fra skærmen (som man jo ofte gør hvis man sidder i en stor gruppe omkring et frimærke af et TV og ser bold), så langt at de slet ikke kan se alt det som motion interpolation udsletter og ødelægger ved billedet, og fortrækker måske den fedtede soap-opera effekt fra motion interpolation; det som man i vise filmkredse også omtaler som "flydende diarre", Mens purister og Hi-Fidelity orienterede straks slår funktionen fra, så kunne nogle sportsfans sikkert sagtens finde på at sværge til det. ....Læs evt mere her: http://www.flatpanels.dk/nyhed.php?subaction=showfull&id=1507635236 For dem der fortrækker "Satans spectacles" kan panelts opdateringsfrekvens blive relevant. Det er den ikke for puristen der vil have 1:1 uden tilføjet falsk information.

Oprindeligt skrevet af skandshus skandshus skrev:


jeg spurgte samtidig om forskellen på Active HDR og HDR PRO ved LG mærket, og der fik jeg at vide at der INGEN forskel var. det var ren marketing, men når jeg læser så lader det alligevel til der er en ret stor forskel da det afgører om bestemte HDR formater er understøttet eller ej

Jeg googlede det: LG's Active HDR er en proprietær post-processing af HDR og HLG, som kunstigt øger kontrastengangen yderligere på disse signaler ved kunstigt at skubbe dem ind i samme kontrast-space som DV/HDR+. ...Noget jeg personligt selv ville slå fra som den purist jeg er, da den slags gerne skader mere end det gavner og bare fucker kildematerialet op i forhold til hvordan billedets attributer originalt burde fremstå, med endnu en omgang falsk computergeneret information.

Mht HDR Pro, så er det endnu en post-processing, en dynamisk kontrast. De skriver: "HDR Pro tilpasser skærmens lysstyrke, så de projicerede billeder er skarpe" ...Noget som afhængigt af temperament måske kan siges at være "nødvendigt" for overhovedet at afspejle bare em rest af ethvert TV signals kontrast og da særligt et HDR signals høje kontrastdynamik bare nogenlunde meningsfuld på et LCD panel (Der i sig selv har en lav native kontrast). Det er slet ikke er nødvendigt på et TV med et ordentligt panel med ægte og høj native og pixel-diskret kontrast i sig selv (det vil anno 2017 sige OLED). LCD paneler er slet ikke i stand til at formidle høj kontrast uden sådanne post-processing lappeløsninger, der ikke mindst hvad angår dynamisk kontrast ødelægger omtrent lige så meget som det gavner. Den eneste måde man får det ægte uspolerede og fuldt ud homogene billede på, er ved at benytte et ordentligt panel med ægte og høj native og pixel-diskret kontrast i sig selv, uden at alle disse funktioner og deres billedforfalskende manipulationer er aktiverede.




Redigeret af TBC1 - 10-November-2017 kl. 14:03
Til top
skandshus Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 01-November-2010
Status: Offline
Point: 262
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér skandshus Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-November-2017 kl. 14:33
Oprindeligt skrevet af TBC1 TBC1 skrev:

Oprindeligt skrevet af skandshus skandshus skrev:

Nu har jeg så et sidespørgsmål

Jeg var i Elgiganten, og lige så meget IT mand jeg er, lige så lidt tv mand er jeg.

Hvorfor hører man mange folk sværge til bestemte tv modeller hvis de f.eks ser meget sport?

Om et tv kører 100 hz eller 200 eller 50 bør vel være ligemeget hvis fodbold signalet kommer ud i 50 hz? ikke sandt. eller har jeg misforstået noget her.

Nu kan der jo være ret stor forskel på sportsfans og Hi-Fi orienterede og entusiatiske purister Wink
Mange foldboldfans sidder langt fra skærmen (som man jo ofte gør hvis man sidder i en stor gruppe omkring et frimærke af et TV og ser bold), så langt at de slet ikke kan se alt det som motion interpolation udsletter og ødelægger ved billedet, og fortrækker måske den fedtede soap-opera effekt fra motion interpolation; det som man i vise filmkredse også omtaler som "flydende diarre", Mens purister og Hi-Fidelity orienterede straks slår funktionen fra, så kunne nogle sportsfans sikkert sagtens finde på at sværge til det. ....Læs evt mere her: http://www.flatpanels.dk/nyhed.php?subaction=showfull&id=1507635236 For dem der fortrækker "Satans spectacles" kan panelts opdateringsfrekvens blive relevant. Det er den ikke for puristen der vil have 1:1 uden tilføjet falsk information.

Oprindeligt skrevet af skandshus skandshus skrev:


jeg spurgte samtidig om forskellen på Active HDR og HDR PRO ved LG mærket, og der fik jeg at vide at der INGEN forskel var. det var ren marketing, men når jeg læser så lader det alligevel til der er en ret stor forskel da det afgører om bestemte HDR formater er understøttet eller ej

Jeg googlede det: LG's Active HDR er en proprietær post-processing af HDR og HLG, som kunstigt øger kontrastengangen yderligere på disse signaler ved kunstigt at skubbe dem ind i samme kontrast-space som DV/HDR+. ...Noget jeg personligt selv ville slå fra som den purist jeg er, da den slags gerne skader mere end det gavner og bare fucker kildematerialet op i forhold til hvordan billedets attributer originalt burde fremstå, med endnu en omgang falsk computergeneret information.

Mht HDR Pro, så er det endnu en post-processing, en dynamisk kontrast. De skriver: "HDR Pro tilpasser skærmens lysstyrke, så de projicerede billeder er skarpe" ...Noget som afhængigt af temperament måske kan siges at være "nødvendigt" for overhovedet at afspejle bare em rest af ethvert TV signals kontrast og da særligt et HDR signals høje kontrastdynamik bare nogenlunde meningsfuld på et LCD panel (Der i sig selv har en lav native kontrast). Det er slet ikke er nødvendigt på et TV med et ordentligt panel med ægte og høj native og pixel-diskret kontrast i sig selv (det vil anno 2017 sige OLED). LCD paneler er slet ikke i stand til at formidle høj kontrast uden sådanne post-processing lappeløsninger, der ikke mindst hvad angår dynamisk kontrast ødelægger omtrent lige så meget som det gavner. Den eneste måde man får det ægte uspolerede og fuldt ud homogene billede på, er ved at benytte et ordentligt panel med ægte og høj native og pixel-diskret kontrast i sig selv, uden at alle disse funktioner og deres billedforfalskende manipulationer er aktiverede.




FED info at få.
TUSINDE TAK!

Hvis jeg så skal ud og kigge efter et tv som har "ægte hdr" er der så noget jeg specifikt skal gå efter, eller holde øje med? Det lader til f.eks Youtube er VP9 de bruger som deres "HDR format" i mangel på klogere eller korrekt ord kalder jeg det HDR format. hvorimod der også findes Dolby vision og alle de andre... Eller er vi ude i en situation hvor man vælger side i den forstand at man så køber et tv og så kan man bruge HDR funktionen til nogle film som bruger det format ens tv kan og andre film må man melde pas f.eks?
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu