recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Newbie - Surround eller soundbar??
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Newbie - Surround eller soundbar??

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
flemsehj Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 29-April-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 157
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér flemsehj Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Newbie - Surround eller soundbar??
    Sendt: 11-November-2017 kl. 09:30
Hej forum.

Jeg er helt ny hvad angår lyd, udover det, som er indbygget i tv'et, så jeg modtager gerne gode råd.

Min stue er rektangulær. Sofaen står helt op ad væggen. Afstanden til tv er 4 meter.

Kan jeg få udbytte af surround?
Som jeg forstår det, skal baghøjttalerne helst sidde en stykke bag lytteren, og det er jo ikke muligt her.
Kan man evt. kompensere for det, ved at vinkle dem ned mod lytteren?

Eller skal jeg bare glemme alt om 5.1 og gå efter en god soundbar?

Hvad siger I kloge mennesker Smile

På forhånd tak.
Flemming
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3954
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-November-2017 kl. 09:34
Oprindeligt skrevet af flemsehj flemsehj skrev:

Hej forum.

Jeg er helt ny hvad angår lyd, udover det, som er indbygget i tv'et, så jeg modtager gerne gode råd.

Min stue er rektangulær. Sofaen står helt op ad væggen. Afstanden til tv er 4 meter.

Kan jeg få udbytte af surround?
Som jeg forstår det, skal baghøjttalerne helst sidde en stykke bag lytteren, og det er jo ikke muligt her.
Kan man evt. kompensere for det, ved at vinkle dem ned mod lytteren?

Eller skal jeg bare glemme alt om 5.1 og gå efter en god soundbar?

Hvad siger I kloge mennesker Smile

På forhånd tak.
Flemming
dolby siger. 90° til 110° i forhold til center højtaleren. Så du kan godt have dem siddende i siderne. Med alm 5.1 skal du have dem hævet lidt over hoved niveau, så dit hoved ikke spærre så meget for lyden, hvis andre lytter med
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-November-2017 kl. 09:36
Du får mest ud af surround! Hvis dine sidevægge er nogenlunde ens afstand fra siddepladsen, er det her surround højttalerne skal hænge. Så vender de korrekt ind mod dig.

Men mange stuer, bl.a. min egen, har asymnetrisk afstand til sidevægge. Så jeg har valgt at hænge dipole flade højttalere op på bagvæggen. Det fungerer lige så godt.
Til top
flemsehj Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 29-April-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 157
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér flemsehj Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-November-2017 kl. 10:05
Tak for svar.

Min stue har også asymmetrisk afstand til sidevæggene.
Men I mener jeg godt kan bruge surround.
Opstillingen er som vist her.
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3954
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-November-2017 kl. 10:25
Oprindeligt skrevet af flemsehj flemsehj skrev:

Tak for svar.

Min stue har også asymmetrisk afstand til sidevæggene.
Men I mener jeg godt kan bruge surround.
Opstillingen er som vist her.

så ville jeg finde noget at hænge højre op. Men hvis man vil have god lyd skal man indrette efter lyden. Men noget reol ved siden af sofaen
Til top
Bromberg5 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-November-2012
Sted: Høng
Status: Offline
Point: 3783
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-November-2017 kl. 11:10
Jeg har samme stue symmetri, dog lidt mindre afstand.
Jeg har haft begge type systemer også, men er idag på soundbar - med bagkanaler.
Det er jeg grundet ønske om enkelthed og ikke fordi jeg ikke finde plads til bagkanaler, son jeg også har nu (Sonos 5.1).

Min løsning blev sidevæggen hvor højtaleren (som nævnt), var placeret over lytteposition men spillende nææææsten direkte i øret.
Den anden bagkanal havde jeg på et møbel jeg havde på samme væg som min sofa. Den var dog 30 cm længere væk fra lyttepositionen end min venstre bagkanal. Det var ikke et problem.
Alternativt afhængig af hvilken højtaler du vælger kan du sikker på nogle gulvstandere også.
Så kort fattet - så skal din stue ikke alene være forhindringen for at du går traditionel 5.1 vejen:).
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-November-2017 kl. 12:16
Efter min mening er den oplagte løsning tre væghøjttalere foran og to loft højttalere over sofaen til surround.
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-November-2017 kl. 12:18
Oprindeligt skrevet af flemsehj flemsehj skrev:

Tak for svar.

Min stue har også asymmetrisk afstand til sidevæggene.
Men I mener jeg godt kan bruge surround.
Opstillingen er som vist her.


Det er meget let! Du hænger et par flade dipole højttalere op på bagvæg over sofa. Køber 12x7 mm Schneider selvklæbende kabelkanaler i Bauhaus. Så blir det pænt at se på også.
Til top
flemsehj Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 29-April-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 157
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér flemsehj Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-November-2017 kl. 18:01
Jeg takker for alle kommentarer og gode råd

/Flemming
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu