recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Sony STR-DE335 og Samsung TV med SPDIF output
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Sony STR-DE335 og Samsung TV med SPDIF output

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Mavser Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 09-Januar-2010
Status: Offline
Point: 16
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mavser Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Sony STR-DE335 og Samsung TV med SPDIF output
    Sendt: 20-November-2017 kl. 16:38
Halløj,

Min aldrene far fik sig en SONOS soundbar og var på vej til at smide sin gamle Sony STR-DE335 reciever med aktiv subwoofer og diverse højtalere ud, men jeg fik hapset det.

Nu står jeg så i den situation at jeg intet ved om skidtet - jeg er kommet frem til at for at kunne udnytte 5.1 surround skal jeg på en eller anden vis have tilsluttet mit TV til recieveren, via TV'ets optiske lydudgang.

Jeg har været igang med at søge efter en converter - men kan simpelthen ikke finde nogen, der giver andet end stereo-lyd her i landet.

Nogen forslag eller alternative løsninger?

Med venlig hilsen og alt det der ;)
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-November-2017 kl. 17:25

Det er ikke muligt med Digital tilslutning, der er kun et Analog 5.1 Input. Det er den eneste måde at få et 5.1 signal til Reciveren.

Med f.eks en sådan Converter https://m.tomtop.com/p-v3285.html?currency=DKK&Warehouse=CN&aid=gpladkcd&gclid=Cj0KCQiAl8rQBRDrARIsAEW_To8RIw0SgmPomnPKIsF6H_SlpHOQ-wBhbHjn0pB7tRWlkN8N21V63BAaAjQJEALw_wcB
Kan der omsættes fra Coax/Toslink til Analog 5.1. så der kan fås Surround fra en BD/DVD afspiller, Settop boks eller Streaming enhed.
Der er ikke meget der er i 5.1 på diverse TV kanaler.

Fra en DK forhandler. https://www.24hshop.dk/lyd-billede/lyd-billede-ovrigt/ljud-bild-ovrigt/signalomvandlare-digitalt-dts-ac3-ljud-till-a?utm_source=kelkoo&utm_medium=cpc&utm_campaign=kelkoo

Redigeret af Radiomanden - 20-November-2017 kl. 17:28
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Mavser Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 09-Januar-2010
Status: Offline
Point: 16
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mavser Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-November-2017 kl. 14:16
Tak for svaret, Radiomanden - jeg antog egentligt at når min Chromecast sidder i fjernsynet, at så ville 5.1 signalet gå igennem fjernsynet og sendt videre af fjernsynets optiske port.

Når det så er sagt, så har jeg også en BD/DVD afspiller, som er tilsluttet TV'et med HDMI, og der antog jeg ligeledes at 5.1 lyden ville blive ledt igennem TV'et optiske port.

Og jeg har også en spillekonsol der er koblet til TV'et via HDMI, og igen tænkte jeg at lyden her, ville blive sendt videre gennem TV'ets optiske port.

Den boks du linker til fra 23hshop.dk er præcis det jeg er ude efter - tusind tak for hjælpen, jeg googlede og googlede, men fandt det ikke!

Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-November-2017 kl. 14:21

Det er meget få TVer der kan videreføre Multikanal fra en tilsluttet enhed til en Reciver, der skal tilsluttes direkte med Coax/Toslink/HDMI til den.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Supergris Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-December-2006
Sted: Esbjerg
Status: Offline
Point: 1464
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Supergris Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-November-2017 kl. 01:13
Den forstærker er simpelthen ikke værd at bruge tid eller penge på, hvis du gerne vil have ordentlig surround!
Der er tale om en analog-forstærker, der kun kan afspille "Dolby Pro Logic", som på ingen måde kan sammenlignes med de digitale varianter "Dolby Digital" eller "DTS", som i dag, er blevet udvidet med, i teorien, endnu bedre HD-udgaver, som er mindre komprimerede.
Der er også kommet objektbaseret surround i form at "Atmos" DTS:X mm.

Det normale er i øvrigt, at bruge receiveren som et samlingspunkt, hvor man tilslutter alle sine enheder og så tilslutter den til tvét med ét HDMI-kabel, hvor der er mulighed for, at trække lyden ud fra tvét via "ARC" (Audio Return Channel), hvis man vil undgå at bruge flere kabler end højst nødvendigt...

Er du blot ude på, at få bedre lyd end det dit tv kan levere, kan det sikkert bruges, men til det findes der langt mere elegante løsninger.
Hvis du gerne vil have ordentlig surround, så invester evt. i en brugt digital receiver, og overvej, om du kan genbruge højttalerne. 



Redigeret af Supergris - 22-November-2017 kl. 01:22
Til top
Mavser Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 09-Januar-2010
Status: Offline
Point: 16
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mavser Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-November-2017 kl. 11:31
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:


Det er meget få TVer der kan videreføre Multikanal fra en tilsluttet enhed til en Reciver, der skal tilsluttes direkte med Coax/Toslink/HDMI til den.


Så blev jeg da dét klogere - så må jeg vælge med omhu, hvilken enhed jeg tilslutter recieveren. Hvordan får man så "normalt" surround på sin Chromecast, der vel typisk sidder i TV'et?
Til top
Mavser Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 09-Januar-2010
Status: Offline
Point: 16
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mavser Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-November-2017 kl. 11:36
Oprindeligt skrevet af Supergris Supergris skrev:

Den forstærker er simpelthen ikke værd at bruge tid eller penge på, hvis du gerne vil have ordentlig surround!


Jeg var egentligt bare interesseret i at få den surround, som netop den reciever kan levere, nu hvor jeg har fået den kvit og frit - og når jeg kiggede på de amerikanske webshops, så det ud til at jeg kunne få det for under 4-500 kroner - og i så tilfælde var det et oplagt julegaveønske.

Oprindeligt skrevet af Supergris Supergris skrev:


Er du blot ude på, at få bedre lyd end det dit tv kan levere, kan det sikkert bruges, men til det findes der langt mere elegante løsninger.


Bare det at TV'et er tilsluttet med stereokabler giver en langt bedre lyd, end hvad TV'et alene kan præstere - som sagt tænkte jeg bare at der måske var en billig og nem måde at bruge 5.1 indgangen på recieveren på.
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-November-2017 kl. 11:49
Oprindeligt skrevet af Mavser Mavser skrev:

Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:


Det er meget få TVer der kan videreføre Multikanal fra en tilsluttet enhed til en Reciver, der skal tilsluttes direkte med Coax/Toslink/HDMI til den.


Så blev jeg da dét klogere - så må jeg vælge med omhu, hvilken enhed jeg tilslutter recieveren. Hvordan får man så "normalt" surround på sin Chromecast, der vel typisk sidder i TV'et?


Den tilsluttes en Reciver med HDMI.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Supergris Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-December-2006
Sted: Esbjerg
Status: Offline
Point: 1464
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Supergris Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-November-2017 kl. 22:33
Du skal lære at skelne mellem "Dolby Pro Logic" og "Digital Surround", hvor hver enhed har hver deres diskrete signal.

Dolby Pro Logic var fedt, dengang man kørte med VHS-bånd, hvor man kunne få en form for surround ud af et stereosignal...
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu