recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Netværksudtag og crimping af kabel.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Netværksudtag og crimping af kabel.

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Parabolen Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 23-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 270
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Parabolen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Netværksudtag og crimping af kabel.
    Sendt: 20-November-2017 kl. 19:54
Hej.

Er i gang med at føre alle mine netværkskabler og annetennekabler i væggen.

 

Er der nogen der har erfaring med dette og hvilke konnektorer er bedst at crimpe på? Er der en løsning der kan anbefales og er 100 % stabil.  Er det nogen betydning om skærmet eller uskærmet.

Bruger et CAT 6A kabel og udtaget skal sættes i en indmuringsdåse. Udtaget skal være skårstillet med et  Fuga udtag.

 

Er det nødvendigt at tjekke med en cabel tester er det ikke blot at følge farvekoderne på konnektoren?

/Erik
Til top
Lyni Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 05-December-2007
Status: Offline
Point: 172
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lyni Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-November-2017 kl. 20:39
1. Jeg har bruger de her når jeg crimper netstik på kabel.
2. Hvis det ikke er ført lige op og ned af andre stærkstrømskabler, så vælg uden skærm.
3. Hvis du har en Konnector på i den ene ende, så bør du også have det i den anden ende. 
Også patch kabel ud til hvad der nu skal sættes til. 
4. Ja køb en billig kabel tester, det kan ske en leder ikke lige tager fat i første forsøg.
Til top
Parabolen Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 23-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 270
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Parabolen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-November-2017 kl. 20:53
Tak for svar.
Har også været inde på Wattoo hjemmeside. Den viste må være et netværksstik Er det virkeligt  nødvendigt at sætte en  ny connector ved routeren?
Kan alle connectorer passe i ethvert udtag?
Skal der under alle omstændigheder bruges en crimper og hvilken bruger Du?
/Erik
Til top
Lyni Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 05-December-2007
Status: Offline
Point: 172
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lyni Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-November-2017 kl. 21:12
Hvis det skal laves korrekt, så skal der en connector i begge ender af kablet. 
Som de her: 
Ved din router montere du dine konnektor i den overstående kasse.
Også patch kabel mellem router og den kasse med udtag.
Så længe du holder dig til Rj45, så passer det hele sammen. 


Til top
Parabolen Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 23-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 270
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Parabolen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-November-2017 kl. 21:43
Kan forstå det er nødvendigt at bruge konnekter i begge ender og med en kabeltester der kan kontrollere kabelforbindelsen i begge ender:
Nu havde jeg regnet med at føre kablet fra routeren til dette udtag i væggen:
derfra et cat 6A kabel videre til en switch der så fordeler til mine musik og video enheder:


/Erik
Til top
pilehave Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 01-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1260
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér pilehave Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-November-2017 kl. 23:08
Medmindre du tit rykke rundt på dine kabler kan du fint springe dataudtag ved din router/switch over. Lav dit kabel + 0,5m hvis du en dag skulle få lyst til at "gøre det ordentligt" = bruge penge på noget som ikke er nødvendigt ;-)

Men det ser da fedt ud når ens kosteskab ligner et datacenter :)
Til top
Parabolen Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 23-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 270
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Parabolen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-November-2017 kl. 06:17
Nu har jeg valgt at føre kablerne ind i væggen og det kræver crimpning af kabel og deraf følgende montage af netværksudtag.

Men er det muligt at undvære en switch og istedet vælge det pachpanel der foreslås. Giver det samtidigt en stabil forbindelse. Der vil kun være til stuen der køre på denne måde der er ikke forbindelser til andre dele af hjemmet.
/Erik
Til top
pilehave Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 01-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1260
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér pilehave Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-November-2017 kl. 11:19
Du kan ikke undvære en switch. Om det så er den indbyggede i din router eller en dedikeret bestemmer du selv. Et patchpanel er jo bare en plastikkasse med nogle stik i :)

Crimp-tang skal du kun bruge når du selv laver netværkskabler (sætter RJxx-stik på kabel). Til montage af https://www.wattoo.dk/lan-com-keystone-rj45-konnektor-kat-6-ftp-krom-0986281493 eller lign. LexCom/Actassi har du ikke brug for værktøj.
Til top
Parabolen Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 23-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 270
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Parabolen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-November-2017 kl. 16:35
Tak for svar!
Fint så kan jeg få lavet min netværksforbindelse. Lige et spørgsmål mere. Når der ikke skal bruges crimp-tang hvordan klemmes ledningerne så på...forstår ikke lige. Jo nu når jeg ser på billedet så trykkes overdelen ned over ledningerne. Er det ligegyldigt om jeg bruger en Konnektor 6 eller 6A. Jeg har et Cat 6A kabel. 
Kan se at Greenline.dk har udtaget billigere så de bliver nok købt der.
/Erik
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu