recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Bedste kabelføring
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Bedste kabelføring

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
HrKommode Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 05-December-2017
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HrKommode Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Bedste kabelføring
    Sendt: 05-December-2017 kl. 16:19
Hejsa,
Først og fremmest - undskyld hvis dette indlæg er forkert placeret! Men here goes:

Jeg overvejer at udskifte mit nuværende TV med en projektor, og har i den forbindelse et spørgsmål om den bedste løsning omkring lyd...

Kort om mit nuværende og kommende setup:
Vi har ikke noget analogt TV-signal, og ser derfor kun 'TV' via streaming-tjenester. Vi har hidtil brugt apps på TV'et eller via en PS4. Når jeg fjerner TV'et og erstatter med en projektor vil jeg derfor fremover hovedsageligt bruge min PS4 som kilde.
 Jeg overvejer at anskaffe mig en BenQ W2000 projektor, hvor eneste lyd-udgang er en 3,5mm jack ud ( https://www.komplett.dk/product/858123/tv-hifi/projektorer/hjemmebio/benq-3d-dlp-projektor-w2000# )
Lydmæssigt har jeg p.t. en Sonos Soundbar, som jeg er rigtig glad for (og som jeg på længere sigt skal have suppleret med et par Play1). Den har kun en optisk indgang.

Mit spørgsmål er nu hvordan jeg laver den bedste kabelføring til lyden:

Løsning 1:
Da jeg hovedsageligt vil benytte min PS4 som kilde, vil den nemmeste løsning være at trække et optisk digital kabel direkte fra PS4 til Sonos Playbar. Men på den måde vil jeg være tvunget til at benytte min PS4 for at få lyd gennem min Playbar, så hvis jeg en sjælden gang imellem har behov for at slutte en computer til projektoren, får jeg altså ikke lyden ud gennem playbaren.

Løsning 2:
Den alternative løsning er at købe en analog til digital konverter, og trække lyd fra projektorens 3,5 mm jack ud og ned til min Playbar. På den måde vil jeg få lyd ud gennem min Playbar uanfægtigt hvilken kilde jeg benytter til afvikling (PS4 eller computer).

Umiddelbart virker løsning 2 som den bedste, da jeg her undgår at skulle bekymre mig om kilden, da lyden jo vil komme direkte ud af projektoren. Men jeg kan ikke undgå at spekulere på om det ikke giver en forringelse af lyden fra min PS4 med den løsning. Den vil jo i så fald sende et digitalt signal til projektoren, som vil konvertere til et analogt signal ud, som jeg så konverterer tilbage til digitalt i en ekstern boks inden det går ind i Playbaren. Det virker meget omstændigt!

Der er ingen tvivl om at min PS4 er min absolut primære kilde, som jeg vil benytte i 99 ud af 100 gange. Så løsning 1 er uden tvivl den absolut mest enkle. Men jeg kan bare ikke lade være med at tænke på den 1 gang fra tid til anden hvor jeg vil have behov for at slutte en anden kilde til, og hvor jeg så ikke vil kunne få lyden gennem min Playbar.

Hvad foreslår I? :-)

Mvh,
Lasse
Til top
renep Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 30-Marts-2008
Sted: Vestsjælland
Status: Offline
Point: 229
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér renep Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-December-2017 kl. 17:21
Du kunne købe et USB lydkort til computeren med optisk udgang og evt en lille toslink switch foran Playbar. Jeg mener løsning 2 er No-go, da projektorers Jack udgang typisk er rimeligt ringe.
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-December-2017 kl. 17:29

Ja, et HDMI til PJ, og en omskifter på, så kan der tilsluttes både PS og PC, lyd til Soundbar fra enhederne tilsluttes så direkte dertil.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
HrKommode Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 05-December-2017
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HrKommode Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-December-2017 kl. 14:45
Tak for svarene!

Renep - det er en Macbook Pro, så ingen mulighed for at pille ved lydkortet.
Men det er en god mulighed med en Switch. Jeg tror jeg laver følgende setup:

- HDMI fra PS4 til Projektor + Optisk kabel fra PS4 til Sonos soundbar (via Switch)

Investerer i et Apple TV (3rd gen), som jeg kan bruge til screen-mirroring, og fra den HDMI til Projektor + Optisk kabel til Sonos soundbar (via Switch)

Måske jeg trækker et 3 optisk kabel fra Projektoren (med en omformer fra analogt til digitalt signal) til Sonos Playbar, så er jeg helt sikkert dækket ind hvis jeg skulle få brug for at slutte afvikle fra andet end min PS4/Apple devices. Vel vidende at det nok ikke vil være den bedste lyd, men det setup vil sandsynligvis meget sjældent blive brugt anyway...
Til top
renep Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 30-Marts-2008
Sted: Vestsjælland
Status: Offline
Point: 229
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér renep Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-December-2017 kl. 22:21
Ja, når det er en Mac, er et AppleTV en god løsning, men så ville jeg alligevel tage en 4. gen. og køre TV Apps på den isf PS4, det sparer strøm og er meget nemmere (synes jeg). Mht. til til evt. lydkort, så tænkte jeg netop på sådan et USB-forbundet lydkort som er beregnet til at forbedre bærbare indbyggede lydkort med, så du piller ikke ved det indbyggede men tilføjer et ekstra - men med ATV er det ikke relevant.
Til top
HrKommode Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 05-December-2017
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HrKommode Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-December-2017 kl. 22:27
Hej Renep,
Tak for info. ATV 4. gen har bare ikke optisk lyd ud, så her ville jeg være nødt til at køre lyd via HDMI ind i projektoren, lade den konvertere til analog lyd ud, og selv konvertere tilbage til digital optisk for at køre ind i Sonos. Jeg ved ikke hvor stort et lydtab det vil give, men det virker bare ikke "sundt" :-)

ATV 3. gen har optisk lyd, det er derfor jeg tænker at den er mest interessant...
Til top
renep Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 30-Marts-2008
Sted: Vestsjælland
Status: Offline
Point: 229
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér renep Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-December-2017 kl. 05:44
OK, det var jeg ikke klar over, så er gen. 3 jo eneste reelle mulighed.
Til top
rwolf159 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 26-Juni-2016
Sted: Aarhus, DK
Status: Offline
Point: 11
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér rwolf159 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-December-2017 kl. 18:06
Blot til info er det ikke specielt besværligt eller dyrt at "hive" lyden ud af HDMI. Der kan bruges en HDMI Audio Extractor som fåes på ebay til få hundrede kroner. Den sender hdmi signal videre men har desuden optisk og analog lydudgang.

Det er en boks som f.eks. denne: http://https://www.av-connection.dk/?PNo=LDY38097
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Offline
Point: 5206
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-December-2017 kl. 18:44
Oprindeligt skrevet af rwolf159 rwolf159 skrev:

Blot til info er det ikke specielt besværligt eller dyrt at "hive" lyden ud af HDMI. Der kan bruges en HDMI Audio Extractor som fåes på ebay til få hundrede kroner. Den sender hdmi signal videre men har desuden optisk og analog lydudgang.

Det er en boks som f.eks. denne: https://www.av-connection.dk/?PNo=LDY38097
Link fixet, rigelig meget http Wink
Men den linkede type er kun til HDMI ARC signal fra TV (som så ikke findes i setup LOL

Eksempler fra HDMI kilde:
Mvh. JørgenT
Til top
htpcbio Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 07-Marts-2011
Sted: aarhus, danmark
Status: Offline
Point: 47
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér htpcbio Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-December-2017 kl. 19:34
Har du ikke optisk ud i mini jack stikket i din Macbook Pro ? Det er der i min og det fungerer fint.
Til top
HrKommode Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 05-December-2017
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HrKommode Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-December-2017 kl. 12:45
Hej htpcbio,
Jo, mindsanten, det har jeg da! Det var jeg slet ikke klar over, det er jo perfekt!! :-)
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu