recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Kabel-TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Kan coax kabler blive "slidt"?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Kan coax kabler blive "slidt"?

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
RedTop Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 07-December-2017
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 4
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér RedTop Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Kan coax kabler blive "slidt"?
    Sendt: 07-December-2017 kl. 18:22
Jeg snakkede i går med en sælger fra en af de store fiber udbydere i Danmark, som påstod at det eksisterende coax kabel netværk i vor boligforening "er meget slidt"! Netværket er løbende blevet opdateret (ca. hver 7 år) med ny teknologi ved indgangen, og - iflg. sælgeren - "den teknik fejler ikke noget"! Mit spørgsmål er om et coax kabel der ligger i jorden som ikke har "knæk" der gør at det brækker over og vi samtidgt fint modtager op til 150MB internet og digital TV via netværket, overhovedet kan være "slidt", eller om der er tale om "ægte provisions sælger snak"? Selv tror jeg ikke på at et coax kabel der kun transporterer elektriske impulser over kobber kan være slidt, men inden jeg "går i kødet" på sælgeren til næste møde, vil jeg dog gerne lige være sikker!
Til top
quarkir Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 07-August-2006
Sted: København, DK
Status: Offline
Point: 1552
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér quarkir Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-December-2017 kl. 19:50
Han har da vist drukket af natpotten !?! Confused

Selve kablet bliver ikke slidt, med mindre det påvirkes mekanisk.
Men udstyret i centraler osv bliver slidt med tiden, men bliver jo skiftet eller repareret hvis det fejler.
mvh
Jesper \

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't
- Douglas Adams
Til top
st1 Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 31-Maj-2013
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 191
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér st1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-December-2017 kl. 21:57
Oprindeligt skrevet af RedTop RedTop skrev:

Mit spørgsmål er om et coax kabel der ligger i jorden som ikke har "knæk" der gør at det brækker over og vi samtidgt fint modtager op til 150MB internet og digital TV via netværket, overhovedet kan være "slidt", eller om der er tale om "ægte provisions sælger snak"?

Nej, coax kan ikke blive slidt eletrisk. Det er ren BS fra sælgers side.
Det er muligt, at installationen ikke kan trække samme båndbredde som en fiber-linie kan (>10GB eller mere), men coax-installationen kan umuligt blive ringere pga "kabel-svind". Kablerne er hvad de er - de slide ikke mekanisk.

Sprøg f.eks. sælger om Kabel-tv udbyderne må lukke for hvisse frekvenser når "installationen blive for gammel".

Ren BS.

Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-December-2017 kl. 23:26
Kablerne bliver jo ikke som sådan slidt, men installationen kan da sagtens være i dårlig stand. - Dårlige forbindelser, hovsa-løsninger, gamle forstærkere, udstyr der ikke er indstillig rigtigt mv. Mon ikke det var det vedkommende mente. Det kan selvfølgelig også sagtens være en søforklaring.
Til top
Benjamin7 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-Marts-2007
Sted: 8740,Denmark
Status: Offline
Point: 1755
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Benjamin7 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-December-2017 kl. 10:09
Tro nok der er langt mere vægt på at hele Installation er "Slidt" og alt skal muligvis opdateres, vi ser jo hele 8000 PT bliver opgraderet i alle standere og har selv være med på vognen i eks Greenaa, Tranbjerg Østbirk & Kibæk.... 
Der er da kun en vej og sende den regning hen i sidste ende :)

Og ja jeg hader Jumperkabler


Coax har jo 2 store problemer som i min verden fremmer Fiber helt vild i forhold, og det er støj og fugt.. 

Så jo hop på den Fiber vogn andet kan jeg ikke sige
Hilsen

Benjamin D. Simonsen
8740 - Brædstrup
Til top
st1 Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 31-Maj-2013
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 191
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér st1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-December-2017 kl. 10:41
Oprindeligt skrevet af Benjamin7 Benjamin7 skrev:

Tro nok der er langt mere vægt på at hele Installation er "Slidt" og alt skal muligvis opdateres, vi ser jo hele 8000 PT bliver opgraderet i alle standere og har selv være med på vognen i eks Greenaa, Tranbjerg Østbirk & Kibæk....

Mine kontakter siger at det er opgradering til Gigabit coax-forbindelser der er årsag til den omfattende udskiftning af udstyr.
Dermed ikke sagt at udstyret i forvejen var i tip-top stand, for så ville TDC nok tænke sig om en ekstra gang ved at udskifte alting...
Til top
Benjamin7 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-Marts-2007
Sted: 8740,Denmark
Status: Offline
Point: 1755
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Benjamin7 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-December-2017 kl. 11:12
Det er også rigtig... Men der er fugt i standere og det står i vind og vejr... Og det er meget mere "berørt" af det og har meget højere vedligehold ind eks fiber anlæg :)

Tag en kikker omkring Højberg, det er nået af det aller første antenne anlæg vi har her i landet, det anlæg er max færdig, og burde få nye kabler/fordeler/standere

Og inde i bedømmer alt det her har jeg altså arbejdet begge steder, og der er pokkers stor forskel på hvordan vedligehold og opgraderinger bliver håndtere i begge butikker (TDC/Dk Kable TV/Stofa/Yousee) :D




Redigeret af Benjamin7 - 09-December-2017 kl. 11:13
Hilsen

Benjamin D. Simonsen
8740 - Brædstrup
Til top
bphhm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 28-Marts-2006
Status: Offline
Point: 1140
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bphhm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-December-2017 kl. 09:02
Oprindeligt skrevet af RedTop RedTop skrev:

Jeg snakkede i går med en sælger fra en af de store fiber udbydere i Danmark, som påstod at det eksisterende coax kabel netværk i vor boligforening "er meget slidt"! Netværket er løbende blevet opdateret (ca. hver 7 år) med ny teknologi ved indgangen, og - iflg. sælgeren - "den teknik fejler ikke noget"! Mit spørgsmål er om et coax kabel der ligger i jorden som ikke har "knæk" der gør at det brækker over og vi samtidgt fint modtager op til 150MB internet og digital TV via netværket, overhovedet kan være "slidt", eller om der er tale om "ægte provisions sælger snak"? Selv tror jeg ikke på at et coax kabel der kun transporterer elektriske impulser over kobber kan være slidt, men inden jeg "går i kødet" på sælgeren til næste møde, vil jeg dog gerne lige være sikker!

Hvis i har fået skiftet udstyr i den takt du beskriver så er jeres anlæg sikkert ganske godt vedligeholdt. Men som andre skriver kan fugt og varme/kulde drille i et coax anlæg og en coax installation er følsomt overfor konnektorer der ikke er ordentligt fastgjort. 

Men hvis dit anlæg nu bliver opgraderet til ny Docsis 3.1 teknologi der giver mulighed for symmetriske 1Gbps tjenester så er denne teknologi (OFDM) mere robust og vil give jeres anlæg længere levetid. Og typisk vil en større operatør sikre kvaliteten af kabler i jorden ved opgradering.

Jeg tror roligt jeg kan sige at vi i Danmark, med de opgraderinger der sker, har/får de mest moderne coax net i verden så der er ingen grund til at skifte til fiber hvis du har coax tjenester i et net der er ved at blive opgraderet.


Til top
bphhm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 28-Marts-2006
Status: Offline
Point: 1140
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bphhm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-December-2017 kl. 09:19
Oprindeligt skrevet af Benjamin7 Benjamin7 skrev:



Så jo hop på den Fiber vogn andet kan jeg ikke sige

Der er ingen grund til ikke at hoppe på fiberen, men husk at checke hvad specielt installationen koster og hvilke tjenester der leveres (og hvad de koster). Tjek f.eks. om TV tjenesterne er rent IP for så skal man have en IP boks ved hvert TV.

Fiber er hyper dyrt at etablere hvorimod coax allerede findes i nettene (som så til gengæld skal vedligeholdes i højere grad).
Til top
thxtex Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 02-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 319
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér thxtex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-December-2017 kl. 10:53
Sten i jorden kan 'teoretisk' gnave i et kabel og skærer den yderkappen op kan der komme fugt ind.
Et coax kabel 'arbejder i jorden'. Om sommeren udvider metal sig og om vinteren trækker det sig sammen. Men temperaturen er et større problem ved samlinger end selve kablet i jorden.

Det jeg selv oplever med coax renovation er at man skal skifte stik, fordelere, støjfiltre forstærkere slutdåser. Nogle steder har man snydt og gravet alm. husinstallations kabel ned. Nogle steder er kablet simpelthen af dårlig kvalitet.
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu