recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Samsung SSD 960 PRO
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Samsung SSD 960 PRO

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
spmo Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 28-Januar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 84
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér spmo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Samsung SSD 960 PRO
    Sendt: 14-December-2017 kl. 11:05
Hejsa
 
Håber der er en af jer der kan hjælpe.
 
Jeg har en nye PC med et GigaByte Motherboard GA-X99-UD5 WIFI, hvorpå jeg har mont.
ovennævnte SSD.
 
Problemet er, at den fremtræder som PCIe 2+2, men skulle gerne ændres til PCIe 3+4, så
jeg kan få udnyttelse af den fulde hastighed. PT kører den ca. 825/725 MBs
 
Jeg har et Geforce GTX1060 grafikkort mont. på PCIe 1.
 
Jeg har prøvet at geninstallerer WIN 10, da jeg ikke havde fået den indstallet med UEFI. Det har jeg
så nu, men det har ikke ændret noget på hastighed.
 
Jeg er overbevist om, at det er et eller andet flueben i BIOS'en der skal sættes rigtigt, men har indtil
nu ikke fundet det.Dead
 
Håber at høre fra en af jer snarest muligt.
 
Mange hilsner
Søren
 
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-December-2017 kl. 13:11

GA-X99-UD5 WIFI findes i to forskellig versioner. Jeg ved ikke om du har en rev. 1.0 eller en rev. 1.1?

Men ellers ville jeg checke om du har den seneste BIOS?


Hilsen Carsten.



Redigeret af csell - 14-December-2017 kl. 13:18
Til top
spmo Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 28-Januar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 84
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér spmo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-December-2017 kl. 14:54
Mit Motherboard er rev. 1.0 og BIOS'en er F22. Der er en nyere F23, som har mindre ændringer
men ingen omkring Busserne (sata/Pcie).
 
Men jeg tror jeg selv har fundet fejlen.
 
Som du kan se af oversigten, M2 porten tegnet ind ved siden af SATA & SATA Ekspress portene.
Derfor kører de med stor sansynlighed på denne bus, og så er max. hastigheden ca. 10Gbs, hvilken 
også er det jeg har opnået.
 
For at få hastigheden yderligere op, skal SSD'en over på PCIe bussen i et 3,0 x 4 (det der hedder x16).
 
Så jeg har netop købt et adaptor kort PCIe 3.4 til M2, som jeg forhåbentlig får i morgen. Og der er lige
et ledigt PCIex16 slot ledig til dette.
 
Så håber jeg at komme i mål.
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-December-2017 kl. 15:23

Hej.

Jeg fandt din tegning i manualen. Ellers står der øverst på side 11:

'M2_10G, SATA Express, and SATA3 4/5 connectors can only be used one at a time.
 The SATA3 4/5 connectors will become unavailable when an M.2 SSD is installed in the M2_10G connector'

Men jeg kan huske en anmeldelse af Samsung SM961 som er et SSD der bliver lavet af en helt anden division af Samsung end deres normale SSD.
Her blev beskrevet forskelle mellem Windows 10 driver og Samsungs egne driver. Samsung har lavet en hurtigere driver til 960 Pro.

Her er et link:


Det er den øverste, den ville jeg prøve først.

Hilsen Carsten. 



Til top
Hbar Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 16-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 213
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hbar Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-December-2017 kl. 09:16
Dit bundkort har ikke understøttelse af NVMe og kører via SATA disk porten, i dit tilfælde dog op til 10 Gbit (Normalt er 6Gbit). For at kunne udnytte din Samsung SM961 SSD (som er en NVMe) skal du have et bundkort som understøtter det og har en PCI-E 3.0 x4 port til din disk for at opnå de høje hastigheder.

Noget helt andet er om du reelt kan mærke en forskel, jeg vil være tvivlende.


Redigeret af Hbar - 15-December-2017 kl. 09:17
Til top
spmo Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 28-Januar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 84
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér spmo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-December-2017 kl. 15:29
Så fik jeg endeligt min Pcie adaptor kort.
Resultatet er, efter den obligatoriske optimering, at drevet nu spinder med 3.225/2.150 MBs (Læse/skrive).
Dejligt Wink
 
Så må vi se, om det rent praktisk har betydning fremadrettet.
 
Men tak til alle for deltagelse.
 
Mange hilsner
Søren
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-December-2017 kl. 16:15
Hej.

Tillykke. Kan du ikke oplyse hvilket Pcie adapter kort du valgte?

Hilsen Carsten.
Til top
spmo Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 28-Januar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 84
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér spmo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-December-2017 kl. 16:32
Hej Casten
 
Det blev et ASUS Hyper M2 x 4 mini Card Pcie. Købt hos MM Vision varenr. 657099 til kr. 195,-
 
Mange hilsner
Søren
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu