recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Opgradering JVC X35 til ??
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Opgradering JVC X35 til ??

 Besvar Besvar Side  <1 234
Forfatter
Besked
Kenzo85 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 09-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2943
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kenzo85 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-December-2017 kl. 10:03
Thomas, du nævner flere gange at du har et ambient rum. Dette kræver ikke nødvendigvis højere Gain, det kræver et lærred som er lavet til formålet, så hut jeg visker laver Stewart kun deres back projection lærred som var tidligere nævnt i tråden, som kan bruges is sådanne situationer ellers er deres primære fokus lyskontrolleret rum. 

Jeg har god erfaring med en DNP Blade og en X7500'r, jeg har endnu ikke fået mørklægning, men selv med et purpose grade lærred så vil jeg mene at lysforholdene skal kontrolleres forholdsvis godt, altså bedre end jeg gør på nuværende tidspunkt. Dvs. min projektor anbefaling vil være at kigge på minimum JVC x500 modellerne eller nyere, netop pga. grunde Jespermart nævner, alternativt nogle andre producenter. Og derefter ville jeg søge efter et brugt DNP lærred på en 100-110", deres lærreder har intet synligt mønster dvs. de klarer 4k eller højere (semi fremtidssikre) og sikre at så meget lys som muligt ikke reflekteres tilbage i rummet, det giver en højere opfattet lysstyrke og konstrast. 
Se mit udstyr her:
Min Bio-tråd!
Til top
JAWA Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 05-August-2014
Sted: Karlslunde
Status: Offline
Point: 158
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JAWA Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-December-2017 kl. 10:58
Den samlede billedkvalitet afhænger af samspillet mellem Projektor, lærred og rum (ikke nødvendigvis i den rækkefølge). Jeg har svært ved at se din JVC projektor er den begrænsende faktor i dit setup, men derimod dit rum. Da det samtidigt er din stue er du næppe villig til total mørklægning og sorte/mørkegrå væg, loft og gulv som i en lyskontrolleret bio. Dit grå lærred reflekterer projektorens lys i alle retninger som igen reflekteres fra de lyse overflader i din stue og skaber et ambient light niveau der ikke kan klares med et lærred gain på 0,9. Et ALR (Ambient light rejection) lærred er det der skal til hvis du ikke har et lyskontrolleret rum. En høj lysstyrke elller high gain lærred hjælper hvis det er til sport og TV uden store sorte områder i billedet men i en mørk film eller science fiction i rummet så ryger kontrasten. Jeg tror du vil blive positivt overrasket over hvad et ALR lærred kan gøre i dit rum. De lærreder jeg linkede til og også DNP er meget dyre (det er dit eksistrende luksuslærred også). Der findes billigere alternativer og jeg har selv erfaring med Elite Screen  CineGrey 5D (gain 1.5)og Dark Energy Abyss .9 DIY Flex (gain 0.9)
De er prismæssigt meget overkommelige og gør faktisk i praksis det som reklamevideoerne viser, men man skal sørge for tilstrækkelig afstand mellem lærred og projektor for at undgå hotspotting.
Cinegrey lærredet er bedst i dagslys og til sport/TV men aften/nat med en bluray så har Dark Energy Abyss en fantastisk kontrast med kulsort sort (lærredet afviser det reflekterede lys fra stuens hvide vægge). Det her er ikke en reklame for netop de to produkter men for hvad et ALR lærred kan i en lys stue og jeg er sikker på at DNP og tilsvarende dyre ALR er endnu bedre.
 
Til top
Thomasl Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 195
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thomasl Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-December-2017 kl. 14:31
Oprindeligt skrevet af Supergris Supergris skrev:

Jeg kan se, dit lærred kun har et gain på 0.92.
Jeg er næsten 100 % sikker på, du vil få den effekt, du søger, hvis du skifter til et lærred med et gain på omkring de 1.3, selvom jeg ved, det er svært at skille sig af med et dyrt lærred, der er købt til formålet.

Jeg har set det i flere tilfælde, hvor lærredet er blevet skiftet, og projektoren får lov til, at vise sig fra sin bedste side, under helt andre arbejdsbestingelser.
Det er langt nemmere, at opnå mere lys ved at skifte lærred, end at finde en projektor, der er så meget mere lysstærk, uden det går ud over andre egenskaber...

Jeg ved Stewart laver en variant med gain på 1.3, men som du ved, er de jo ret pebrede, men i den rigtige kombination og omgivelser, kan det være alle pengene værd, dog ville jeg personligt kigge efter billigere alternativer, men jeg ved, Stewart laver nogle lærreder (CIMA) i bestemte størrelser og materialer, til nogle lidt mere rimelige priser, som jeg nok hopper på, næste gang, der skal investeres:


Gain er opgivet til 1.1, men der er en bruger, der opgiver den til 1.3, som han har målt sig til:


Sidste gang, jeg søgte på en forhandler, mener jeg AV-Connection solgte dem, men jeg kan ikke finde det i deres sortiment længere, men fandt dette link i en ældre artikel:


Det var i denne YouTube-video, jeg blev bekendt med lærredet, som han anbefalede:


Han omtaler lærredet, fra omkring 5 min inde i klippet og frem til 7:40.

Håber, det kan give lidt inspiration her i juletiden...  :)



hmmm, vil helst beholde den kæmpe installation jeg har hængende i loftet... korrekt, den sluger lidt lys med gain 0,9, men giver god sort niveau, og er anbefalet/valgt til mit stue setup (Otto), så jeg tror egentlig det er lysstyrke jeg savner (og som en venligt foreslog, en ny kalibrering, det ville givet også løse en del af mit "problem" (læs luksusproblem))

Håber jeg finder en løsning med en ny projektor, evt. med returret, så kunne jeg vel worse case, returnere og bruge penge på nyt lærred (+kalibrering)
mvh.

Thomas
Til top
Thomasl Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 195
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thomasl Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-December-2017 kl. 14:36
Oprindeligt skrevet af Kenzo85 Kenzo85 skrev:

Thomas, du nævner flere gange at du har et ambient rum. Dette kræver ikke nødvendigvis højere Gain, det kræver et lærred som er lavet til formålet, så hut jeg visker laver Stewart kun deres back projection lærred som var tidligere nævnt i tråden, som kan bruges is sådanne situationer ellers er deres primære fokus lyskontrolleret rum. 

Jeg har god erfaring med en DNP Blade og en X7500'r, jeg har endnu ikke fået mørklægning, men selv med et purpose grade lærred så vil jeg mene at lysforholdene skal kontrolleres forholdsvis godt, altså bedre end jeg gør på nuværende tidspunkt. Dvs. min projektor anbefaling vil være at kigge på minimum JVC x500 modellerne eller nyere, netop pga. grunde Jespermart nævner, alternativt nogle andre producenter. Og derefter ville jeg søge efter et brugt DNP lærred på en 100-110", deres lærreder har intet synligt mønster dvs. de klarer 4k eller højere (semi fremtidssikre) og sikre at så meget lys som muligt ikke reflekteres tilbage i rummet, det giver en højere opfattet lysstyrke og konstrast. 

tak for input, fokuserer på projektor lige nu, men ser flere og flere der siger "udskift lærred".
Jeg gik ellers og troede mit lærrede fra Stewart var top notch, og har været mega glad for dette, og bestemt ikke troet lærred var det "svage led".

Tror efterhånden selv at mit "problem" er ambient lys fra hvide lofter (som jeg ikke kan kontrollere) og deraf at jeg mangler lumen.. Så udover at jeg helst ikke vil udskifte kæmpen i loftet, hælder jeg selv mest til at en bedre projektor (lysstærk og samtidig god farveægthed, shadowdetail (kalibrering) er løsningen.
mvh.

Thomas
Til top
Thomasl Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 195
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thomasl Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-December-2017 kl. 14:49
Oprindeligt skrevet af JAWA JAWA skrev:

Den samlede billedkvalitet afhænger af samspillet mellem Projektor, lærred og rum (ikke nødvendigvis i den rækkefølge). Jeg har svært ved at se din JVC projektor er den begrænsende faktor i dit setup, men derimod dit rum. Da det samtidigt er din stue er du næppe villig til total mørklægning og sorte/mørkegrå væg, loft og gulv som i en lyskontrolleret bio. Dit grå lærred reflekterer projektorens lys i alle retninger som igen reflekteres fra de lyse overflader i din stue og skaber et ambient light niveau der ikke kan klares med et lærred gain på 0,9. Et ALR (Ambient light rejection) lærred er det der skal til hvis du ikke har et lyskontrolleret rum. En høj lysstyrke elller high gain lærred hjælper hvis det er til sport og TV uden store sorte områder i billedet men i en mørk film eller science fiction i rummet så ryger kontrasten. Jeg tror du vil blive positivt overrasket over hvad et ALR lærred kan gøre i dit rum. De lærreder jeg linkede til og også DNP er meget dyre (det er dit eksistrende luksuslærred også). Der findes billigere alternativer og jeg har selv erfaring med Elite Screen  CineGrey 5D (gain 1.5)og Dark Energy Abyss .9 DIY Flex (gain 0.9)
De er prismæssigt meget overkommelige og gør faktisk i praksis det som reklamevideoerne viser, men man skal sørge for tilstrækkelig afstand mellem lærred og projektor for at undgå hotspotting.
Cinegrey lærredet er bedst i dagslys og til sport/TV men aften/nat med en bluray så har Dark Energy Abyss en fantastisk kontrast med kulsort sort (lærredet afviser det reflekterede lys fra stuens hvide vægge). Det her er ikke en reklame for netop de to produkter men for hvad et ALR lærred kan i en lys stue og jeg er sikker på at DNP og tilsvarende dyre ALR er endnu bedre.
 

takker igen for endnu et input, selvom jeg snart bliver forvirret med de mange kombinationsmuligheder.

må granske det hele lidt senere, men ved først look på Cinegrey siden, ser det jo ud som om billedet kan ses i fuld belysning, og jeg ser aldrig film i fuld belysning, det er der slet ikke tale om, uden at jeg har udstyr til at måle, så er det ret mørkt som regel.

Dark Energy Abyss dutter nok ikke, hvis det ikke fås som motoriseret lærred, hvad jeg ikke tolker det gør, men som sagt, må bruge mere tid efter arbejdet :)


Redigeret af Thomasl - 19-December-2017 kl. 14:51
mvh.

Thomas
Til top
JAWA Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 05-August-2014
Sted: Karlslunde
Status: Offline
Point: 158
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JAWA Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2017 kl. 10:36
Jeg nævner kun de to ALR lærreder jeg har erfaring med som eksempel på at ALR teknologierne rent faktisk virker i praksis og at de ikke alle sammen er meget dyre. Når du har et luksuslærred fra Stewart vil jeg tro det er svært at vende sig til et billigere lærred. Du skulle måske derfor overveje at skifte lærred til Stewart Phantom HALR (eller Firehawk) der er et fleksibelt ALR front projection lærred:
http://www.stewartfilmscreen.com/screen-materials/flexible-front-projection/phantom%e2%84%a2-halr%e2%84%a2
 
Det er vel muligt at Stewart kan levere det som et udskiftninglærred til dit eksisterende Stewart system 
Til top
Thomasl Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 195
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thomasl Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Januar-2018 kl. 20:52
Hej alle,

tak for de mange indlæg - lige en slutning på historien hvis nogen forvildede sig herind...
Jeg var forbi butik og se Sony VPL-VW260 med 1500 lumen, med lys i lokalet. Desværre kunne jeg ikke få med returret i butik og JVC's X5500 var ikke hjemme, men jeg endte med at stole på at lumen opgørelsen på JVC er nogenlunde retvisende, og købte JVC's X5500 på tilbud på nettet, med returret, som jeg BESTEMT ikke får brug for :-)

...Sikke en glæde. Jeg vurderer at mit lærred er perfekt til min lyse stue, men jeg var nok fejl-rådgivet til start med en X35, som på 110" i min lyse stue, ikke har kræfter nok.

Sætter X35eren til salg snarest :-) pæren et ny, 150 timer, mon ikke der er nogen derude, med bedre lyskontrol, et mindre og lyst lærred, som kan få mere glæde af den end jeg selv trods alt har haft.


mvh.

Thomas
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 234
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu