recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Netværk
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - NAS servere
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

NAS servere

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
svinger Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 17-December-2017
Sted: Holstebro
Status: Offline
Point: 2
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér svinger Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: NAS servere
    Sendt: 17-December-2017 kl. 09:56
Jeg skal have bygget om mit hus om, og denne forbindelse havde jeg tænkt på at få installere en NAS server. 
 
Det jeg har brug for er:
En servere for familien kan lægge sine filer, fotos, skolearbejde ind og hente igen.
Et media afspillere til fjernsyn eller streaming til diverse enheder bærebar.
En hvor jeg kan fordele internet i kabler ud til alle værelser.
  
Til top
Axlon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 26-Maj-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Axlon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-December-2017 kl. 10:19
Oprindeligt skrevet af svinger svinger skrev:

Jeg skal have bygget om mit hus om, og denne forbindelse havde jeg tænkt på at få installere en NAS server. 
 
Det jeg har brug for er:
En servere for familien kan lægge sine filer, fotos, skolearbejde ind og hente igen.
Et media afspillere til fjernsyn eller streaming til diverse enheder bærebar.
En hvor jeg kan fordele internet i kabler ud til alle værelser.
  
NAS:
En Synology Diskstation f.eks. en DS216.
Lad være med at købe en NAS med kun plads til en HDD som jeg har gjort.
QNAP laver også udmærkede NAS.

Media afspiller:
ATV4 med Infuse. Infuse kan også bruges på f.eks. iPad.

Fordele internet:
En hvilket som helst gigabit switch.
Mvh Jesper
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-December-2017 kl. 12:48
Vil reelt give Axlon ret, men vil præcisere en smule.

Hvis du vil være sikker på dit TV kan afspille filerne er du nødt til at bruge TV'et som en "media player" og ikke en "media render" - et ATV4 går som en media render. - Men for at du kan bruge det som en media player skal NAS faktisk have rimeligt med kræfter for at kunne afspille direkte på NAS og dermed blot sende et databillede afsted til TV'et. så enten skal de hedde "play" til slut i navnet - fx ds216play eller også skal du sikre dig at NAS har en celeron der fx kan transcode 4K video realtime.
Den bedste løsning er efter min mening at lade en boks gøre det. TV'erne er MEGET låste hvad angår afspilning af video. De fleste er hardware dekodere så de kan håndtere specifikke formater og hvis der ændres en smule i dem, så får de problemer. Så den mest alsidige løsning er så afgjort som Axlon siger en Atv med infuse/vlc/kodi.

Vælger du at købe en ATV behøver du heller ikke så kraftig en NAS og så kan enhver udgave reelt klare det afhængig af hvor meget den bruges og hvor mange du forventer skal kunne se video på samme tid. Og ikke mindst hvad dte er for noget materiale der skal afspilles. - Lige præcis det har temmelig meget at sige for robustheden af dit netværk.

Når du nu skal bygge om, så overvej et decideret "teknikrum" hvis det er muligt. - det behøver ikke være voldsomt stort, men hvor du fx kan smide al el, netværk, tv etc ind, så det kan fordeles derfra. OG så kan du have fx Switch og NAS stående der også. så gør det ikke noget de larmer lidt hvis du lukker det inde :)
Til top
TBK Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 15-Februar-2014
Status: Offline
Point: 245
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-December-2017 kl. 01:34
Til streaming af media og live tv vil jeg benytte Plex eller Emby, det vil kræve en NAS samt en "konverter" som HDHomeRun eller VBox.

https://www.silicondust.com/
https://www.vboxcomm.com
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu