recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Bafflewall-Randers ???
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Bafflewall-Randers ???

 Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
jcool Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 27-November-2010
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 129
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jcool Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-December-2017 kl. 19:34
Oprindeligt skrevet af bphhm bphhm skrev:

Oprindeligt skrevet af jcool jcool skrev:


også af at jeg har vandskuret væge og ikke vil have højtalere på mine væge, men i loftet istedet for.
jcool

Så du vil altså kun have højttalere i loftet, er det sådan det skal forstås? Eller er det kun baghøjttalere der skal i loftet?

Min egen erfaring er at jeg synes det er en underlig fornemmelse når lyd kommer oppefra, specielt til stereo. Til bio fungerer det fint, men jeg har ingen erfaring med hvordan det er med højttalere i loftet til LCR. B&W har nogle varianter der er indbygget i loftet, men samtidigt direktionelle så jeg vil tro det virker.

Hvis du går efter inwall til LCR, så er der en del at vælge imellem. F.eks. B&W som jeg selv bruger (se link nedenfor) eller f.eks. Klipsch der giver en rigtig god dynamisk bio lyd. Jeg ville nok kalde B&W'ernes grundklang for mere afbalanceret.

Nu kender jeg ikke selv begrebet baffle væg, men hvis det dækker over et audio transparent lærred med højttalere bagved så kunne du måske få lidt inspiration af f.eks. det setup Berdel er igang med, se her:

Det er sku lidt sjovtTongue det er faktisk præcis din MEGA FEDE BIO der afgjorde det for mig. Den er vildt inspirerende. Jeg håber det Ok at jeg "stjæler" lidt fra denWink
Til top
jcool Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 27-November-2010
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 129
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jcool Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-December-2017 kl. 20:11
Jeg Har også set på dette sæt...

Fra Dali

Jeg har ikke lagt mig på receiver endnu. Den varme lyd jeg elskede fra Harmon Kardon, ved jeg ikke rigtig hvor jeg finder igen ???
Indtil videre har jeg overvejet
http://tapeconnection.dk/product/anthem-mrx-520-6945/.   Er den kraftig nok ??? men super rum korrektion !
http://tapeconnection.dk/product/yamaha-rx-a2070-7495/.   Den skulle have den samme varme lyd som Harmon Kardon ???

Men det er nu først og fremmest de inwall højtalere og især selve bygge processen af selve Baffle vægen som bliver min største udfordring

Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4416
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-December-2017 kl. 20:16
Der findes masser af inspiration rundt omkring - specielt de amerikanske fora indeholder projektor med god inspiration til baffle walls. Jeg er selv lige blevet færdig med min - synes resultatet er blevet ret fint.




Til top
jcool Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 27-November-2010
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 129
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jcool Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-December-2017 kl. 20:27
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Der findes masser af inspiration rundt omkring - specielt de amerikanske fora indeholder projektor med god inspiration til baffle walls. Jeg er selv lige blevet færdig med min - synes resultatet er blevet ret fint.





 
Ja du er da vist gået all in !!! den kun jeg nu godt tænke mig og se en film i. Lækker bioClap

Men jeg tror jeg åbentbart har misforstået noget ? For det jeg vil bygge er en "falsk"væg der er ca' 10cm ud fra eksisterende væg med inwall højtalere indbygget som lægger helt flush med vægen.
Hvis det gir ellers nogen mening !
Jeg har kikket en del på de amerikanske bio's men de er alt for ekstravagante efter min smag !
Mvh  
Til top
jcool Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 27-November-2010
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 129
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jcool Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-December-2017 kl. 22:08
Hvis du kommer forbi Bramming er du velkommen til at se hvordan jeg har lavet min - men det er dedikeret bio

[/QUOTE]
Superfed bio du har. Tommel op Clap
Min blir dog kombineret med min stue.
Jeg takker for tilbudet om at komme forbi, men det er lige lovligt lang væk PT
Til top
bphhm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 28-Marts-2006
Status: Offline
Point: 1141
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bphhm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-December-2017 kl. 07:42
Selve det at bygge den kunstige væg som inwall højttalerne skal sidde i er nu ikke så svært, og det behøver ikke at fylde mere end ca. 10 cm i dybden. Opbyg et træskelet, hvorpå der monteres gips plader, der spartles, slibes og tapetseres/males. Men husk at tage højde for tomrør til kabler og beregn hvor højttalerne skal sidde så træskelettet ikke sidder lige hvor udskæringen skal være.

Jeg brugte selv Knauff ultraboard som har en høj densitet. De er ret tunge og stabile men husk hårdgips skruer! Hvis du vil bruge normale gips plader så vil jeg tro du skal have dobbelt lag for at få samme stabilitet.

Hvis du går efter samme type setup som mig med både TV og projektor hvor alle signal kilder skal gennem receiveren så vær opmærksom på om der er to HDMI outputs og om de er spejlede. Jeg var selv lige ved et fejlkøb fordi Denon/Marantz' billigere modeller ganske rigtigt har to outputs men til hver sin Zone som også kører separat lyd.

De steder jeg selv ville kunne optimere min kombinerede stue og bio er nok på lyddæmpningen af rummet og de hvide vægge. Men det er de kompromisser der kan være nødvendige når man skal integrere hjemmebio'en i en daglig stue. 






Til top
jcool Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 27-November-2010
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 129
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jcool Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-December-2017 kl. 18:30
Oprindeligt skrevet af bphhm bphhm skrev:

Selve det at bygge den kunstige væg som inwall højttalerne skal sidde i er nu ikke så svært, og det behøver ikke at fylde mere end ca. 10 cm i dybden. Opbyg et træskelet, hvorpå der monteres gips plader, der spartles, slibes og tapetseres/males. Men husk at tage højde for tomrør til kabler og beregn hvor højttalerne skal sidde så træskelettet ikke sidder lige hvor udskæringen skal være.

Jeg brugte selv Knauff ultraboard som har en høj densitet. De er ret tunge og stabile men husk hårdgips skruer! Hvis du vil bruge normale gips plader så vil jeg tro du skal have dobbelt lag for at få samme stabilitet.

Hvis du går efter samme type setup som mig med både TV og projektor hvor alle signal kilder skal gennem receiveren så vær opmærksom på om der er to HDMI outputs og om de er spejlede. Jeg var selv lige ved et fejlkøb fordi Denon/Marantz' billigere modeller ganske rigtigt har to outputs men til hver sin Zone som også kører separat lyd.

De steder jeg selv ville kunne optimere min kombinerede stue og bio er nok på lyddæmpningen af rummet og de hvide vægge. Men det er de kompromisser der kan være nødvendige når man skal integrere hjemmebio'en i en daglig stue. 







Jeg påtænker at bruge en 9 - 12 mm mdf plade + 1 eller 2 Knauff plader bare for at undgå vibrationer, og for bedre stabilitet. Jeg vil jo også bygge 2 sub's ind, er det samme dæmpe materiale som resten ? 

Hvilken slags fyld/dæmpe materiale i ville du bruge ? 

Jeg havde også tænkt mig og male væggen sort, bare for en god ordens skyld...

Projektor og lærred kommer senere. Dette projekt er en stor nok mundfuld til og starte med !
Men jeg vil da "prøve" og forberede så meget som muligt til netop projektor. Desværre kan jeg ikke bygge samme(og i øvrig super flotte)kasser til min påtænkede bagkanaler som du har. Der er derfor jeg går efter lofthøjtalere. Ærgeligt nok har jeg standart træloft, så jeg leger også med tanken om bagkanaler på sidevæggene, da jeg er meget træt af at skulle skære hul i mit loft.
Jeg har i øvrigt også tænkt på at investere i noget lyddæmpning ala' http://www.illux.dk/akustikforbedring/ + evt noget dæmpning i loftet ?

Men min største tvivl kommer når jeg primært vil se film via atv4 og INFUSE app.
Er mit projekt bare totalt overkill ??? Der skal nemlig ikke herske nogen tvivl, jeg er Mega filmnørd !!!
Og jeg mener at film bare bør nydes med snurre rundt lyd med masser af volume & bulder og bragWink

Har du evt en mening om disse projektorer !
eller
Jeg er ikke meget for og give for meget for min aller første projektor, der har jeg slet ingen erfaring...
Til top
bphhm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 28-Marts-2006
Status: Offline
Point: 1141
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bphhm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2017 kl. 19:23
Hvis du både bruger MDF og Gips så burde du være godt dækket ind. Men du slipper nok ikke udenom vibrationer fra væggen hvis du også har indbygningsub's. Det er lige før jeg ville sige det måske ikke er så smart hvis væggen du bygger udenpå ikke er super stabil. Jeg ville nok overveje det to gange med mine ydervægge. Jeg tror det ville være vigtigt med en form for mekanisk afkobling af din indbygningsvæg fra resten.

Personligt ville jeg vælge en separat sub.

Min egen plan er også at forbedre akustikken med den type akustik billeder du henviser til.

Med hensyn til valg af projektor så ville jeg nok mest læne mig op ad reviews på projectorcentral og projectorreviews der er yderst omfattende. Selv er jeg blevet superopmærksom på sortniveau og det vil have meget høj prioritet ved valg af min næste projektor.

Jeg synes da ikke dit projekt på nogen måde er overkill. Det er bare at komme igang Smile

Til top
jcool Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 27-November-2010
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 129
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jcool Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2017 kl. 22:03
Ja, jeg har også overvejet og bruge en seperat sub!!! men, når nu jeg har lagt mig inwall højtalere, så syntes jeg det er fjollet ikke og tage sub'en med !!!

Hvordan mener du, "mekanisk afkobling" ???

Jeg har trægulv OG træloft ! så min tanke var og lægge et 3-5 mm lag gummi under og over skelettet som vægen skal bygges op på !
Ikke kun for og afkoble vægen pga. sub (sådan da!) men også for og skåne gulv/loft, hvis det engang skal ned igen...
!!! Nogen tanker ?
Jeg har kikket/læst meget om de nye typer lærreder som er sorte, til brug i meget lyse stuer som min. De skulle give langt bedre billede i netop lys rum 

Tro mig jeg skal igang ! men jeg er typen der "forsøger" og planlægge mig ud over evt. problemer, inden de opstår. Hvis du forstårEmbarrassed

Indtil nu har jeg da lagt mig på
Marentz sr8012
Atv4 + Synology 6Tb HDD
Tv-Panasonic 65dx780
Ps4
Højtaler ??? Jeg overvejer kraftig noget "Phantom S-180 HF+VF, Phanton s-80 som center + resten i den dur !!! Men det er langt fra 100%

vh
Til top
bphhm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 28-Marts-2006
Status: Offline
Point: 1141
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bphhm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-December-2017 kl. 07:24
Jeg tænker på mekanisk afkobling til den væg du fastgør træskelettet til. Hvis dette er en beton eller muret ydervæg så er den stærkere end hvis det er en indervæg bygget af gasbeton sten/plader. Limen til gasbeton kan blive dårlig med tiden så med et træskelet fastgjort hvori der sidder to indbygnings sub's så kunne man man blive lidt nervøs for om væggen så at sige kan blive "rystet" fra hinanden.

Jeg havde selv denne overvejelse da min bagvæg er gasbeton.

Jeg har set bio'er her i forum beskrevet med denne mekaniske afkobling men kan ikke lige finde det nu.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu