recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Komplet hjemmebio-newbie søger hjælp/input
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Komplet hjemmebio-newbie søger hjælp/input

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Silasgnom Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 30-December-2017
Status: Offline
Point: 2
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Silasgnom Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Komplet hjemmebio-newbie søger hjælp/input
    Sendt: 30-December-2017 kl. 08:59
Over julen har jag fået smag for at få bygget et hjemmebio-setup i vores kælder. Jeg er fuldstænding grøn på området og efter lidt søgen på nettet tænker jeg, at det vil være godt at dele min plan med jer, før jeg kaster mig ud i det. Jeg vil derfor gerne advare om at dette bliver et lidt længere indlæg og vil på forhånd takke de jer af der afsætter tid til at læse det igennem om evt kommentere; TAK!

Lidt om mit rum:
Et kælderrum der måler 5,00m x 4,85m og i højden er 238 cm (dog med fritliggende bjælker, så ved bjælkerne er der "kun"  232 cm). Der er flisegulv med gulvvarme og væggene er i beton/mursten vil jeg tro. Det er min opfatning at væggene har brug for at "ånde", så jeg er i første omgang ikke opsat på at dække disse til ved fx at opbygge nye vægge. 

Plantegning:


I første omgang kommer jeg ikke til at gå all in på hjemmebio, da rummet samtidig skal bruges til andre ting (børneleg, julefrokoster etc), men vil gå efter at få lavet et setup hvor jeg kan mørklægge rummet, have en stor skærm med et flot billede (min definition her er nok full hd og i første omgang ikke 4K) og et acceptablet lydbillede (jeg er vandt til lyd fra en fladskærm - så ved I lidt om hvad jeg kommer fra). Så velvidende at det måske koster ekstra tid og i sidste ende potentielt kan komme til at koste lidt extra, er min plan er at tage det i skridt og bygge til/"udvide" i takt med brugen og interessen stiger. Af samme grund er det heller ikke med i planen at lægge nyt gulv, da det vil gå udover højden, evt gulvvarmen, samt det faktum at et flisegulv i et multirum bare er let at rengøre Smile

På forhånd vil jeg også gerne nævne, at mit budget samt ambitioner i første omgang nok under gennemsnittet for hjemmebioprojekterne her på siden...

Min plan (som jeg gerne vil have jeres input på Smile ) er:

1. Jeg påtænker at købe en Optoma HD39 projektor fra hifiklubben (http://www.hifiklubben.dk/tv-og-hjemmebiograf/projektorer/optoma-hd39-video-projektor/). Prismæssigt passer niveauet mig fint så jeg er primært interesseret i at høre om I mener der er bedre alternativer til et kælder rum af denne størrelse der kan mørklægges?

2. Siddelængen fra lærred vil være ca. 4 meter. Baseret på lidt søgen har mit første indskud derfor været at gå efter et 120" lærred. Men jeg er lidt usikker på størrelsen og hvordan det reelt vil tage sig ud i rummet, så umiddelbart vil jeg købe projektoren og ganske enkelt teste billedstørrelse inden jeg køber lærredet. Er det en helt tosset plan? Og hvad tænker I spontant om lærredstørrelsen?

3. Købe 120" rammelærred (eller anden størrelse) til fast montering på væg. Efter lidt søgen på nettet og kig på budgettet, er jeg faldet over et Elite Screens (gain 1.1, CineWhite, ezFrame Serieshttp://www.komplett.dk/product/653704/tv-hifi/projektorer/projektor-laerreder/elite-screens-120-rammelaerred#). Igen er jeg interesseret i at høre jeres bud på, om jeg er på rette vej og hvorvidt I synes der findes bedre alternativer i samme prisklase?

4. Starte ud med mint gamle lyd-setup som tidligere har været sat op i stuen. Det  består af 2 stk. Scandyna MiniPod (front), 2 stk. Scandyna MicroPods (bag) en Dali Center højtaler, samt en Dali Sub. Altsammen købt for ca 8-10 år siden i hifiklubben. Det har været tilsluttet til en tussegammel receiver og jeg vil gerne investere i en ny receiver med det samme og evt. også nye højtalere der hvor jeg er mest "bagud" (det er mit indtryk at der er sket mere på receiverfronten de sidste 10 år end på højtalerfronten, men jeg gætter?). 
Jeg vil så teste hvordan lydbilledet er og herefter forsøge at optimere det vha et stort gulvtæppe mellem lærred og sofa, samt evt lyddæmpende installationer på vægge. Receivermæssigt er jeg lidt i tvivl om hvad jeg skal gå efter. Jeg tænker at selv de "billigere" alternativer (fx denne fra Denon http://www.hifiklubben.dk/tv-og-hjemmebiograf/hjemmebioreceiver/denon-avr-x540bt-surround-receiver/) vil opfylde mit umiddelbare behov, men er samtidig villig til at smide en 6-7000 DKK efter receiveren hvis det på nogen måde kan fremtidsikre mig lidt bedre eller sikre at jeg ikke misser oplagt funktionalitet. 

Herefter er planen mest at arbejde på lydbilledet / rummet alt efter behov, iver og budget. 

Som sagt er jeg helt ny i gamet, så I må gerne råbe op hvis der er noget jeg fuldstændigt misser Smile

Igen, tak for at I tog jer tid og godt nytår.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2017 kl. 09:25
Jeg vil klart anbefale dig at gå efter noget bedre lyd.

Der er intet der slår en solid gulvhøjttaler, når det kommer til lyden og idet du har Dali i forvejen, er der maser af muligheder på brugtmarkedet - hvis altså du vil fortsætte med Dali.

Et par fronter kunne være disse:
https://www.dba.dk/hoejttaler-dali-ikon-5/id-1040053725/

Du skal klart heve dig en ny forstærker, men her er der også muligheder for at købe brugt, hvis du ikke absolut skal have nyeste features (Atmos eksempelvis). Men sørg for at få en med masser af HDMI ind og udgange.
Jeg købte selv for 2½ år siden en brugt Marantz SR5010, til 3350 kroner, fra en som skulle opgradere.

I det hele taget er der masser af penge at spare, hvis du har lidt tålmodighed og gider at jage tilbuddene.

Din største udfordring bliver rummet.
Du kummer til at skulle investere i en lækkert tykt gulvtæppe og et eller andet der kan dæmpe dine vægge. Ellers bliver det hele et stort "ekko" af lyde der reflekteres rundt.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Januar-2012
Sted: Bramming
Status: Offline
Point: 1153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2017 kl. 16:16
Hvor bor du? Jeg vil anbefale dig at tage på besøg hos andre med en seriøs biff i dit område. Kan du komme til Bramming giver jeg gerne en demo her
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12221
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2017 kl. 17:18
Et eller andet skal der gøres ved akustikken. Bedst ville være gulvtæppe og noget studiehalløj på bagvæggen.
Til top
bphhm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 28-Marts-2006
Status: Offline
Point: 1142
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bphhm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2017 kl. 18:25
Projektoren ser såvidt jeg kan se fin ud, og du kunne overveje at købe en brugt for at spare lidt penge. Den har ret høj lysstyrke og det mener jeg ikke umiddelbart du har brug for i en kælder. Se også følgende link for alternativer og mulige afstandsberegninger: Projectorcentral.com og Projectorreviews.com.

Det lærred du linker til har en gain på 1.1 og jeg tænker at det har du ikke brug for i en kælder der kan mørklægges. Istedet ville jeg gå efter et lærred med gain på f.eks. 0.9 for at optimere på sort oplevelsen. Selve størrelsen ser fin ud efter min mening.

De penge du eventuelt kunne spare ved at købe brugt projektor og selv bygge lærred ville jeg bruge på at opdatere højttalerne. Gå efter nogle brugte så får du mere for pengene.

Og få nogle dæmpende loftplader sat op sammen med dæmpeplader på væggene.




Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu