recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Home Assistent på Raspberry Pi 3
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Home Assistent på Raspberry Pi 3

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Tstampe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-Maj-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 660
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Tstampe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Home Assistent på Raspberry Pi 3
    Sendt: 30-December-2017 kl. 19:19
Hej...
 
Var en tur forbi HIFIKLUBBEN og ville egentlig have investeret i en lidt SONOS ONE, grundet den kommende ALEXA-mulighed.
 
Men blev betjent af en høflig ung mand, som foreviste mig andre muligheder - lige fra google-styrede forstærkere til andre højttalere. Men nu vel - til sidst nærmede vi os da hylden med SONOS og andet lignende.
 
Her fortalte og fremviste den unge mand så systemet "Home Assistent" og det skulle køre på en RASPBERRY PIE 3... Og de er jo ikke voldsom dyre. Wink
 
Jeg er nu kommet hjem og har siddet og tygget lidt på, om projektet skal sættes i søen, så jeg kan prøve at få sat et "intelligent" hjem op med diverse pære, alarmer osv osv...
 
Men mit spørgsmål er:
 
ER DER NOGEN HERINDE, SOM HAR ERFARING OG SOM BENYTTER DETTE SYSTEM MED SUCCES og evt. kan guide, hvis der opstår problemer.
 
Godt Nytår...
Med venlig hilsen



Thomas Stampe
Til top
Gump Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 25-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 377
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Gump Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2017 kl. 21:19
Jeg har fået installeret Home Assistant, men er ikke helt kommet igang med at "sætte ting op" endnu. Det kommer forhåbentligt i 2018...

Umiddelbart vil jeg have det til at styre nogle Ikea tråde pærer, og på sigt noget Kodi/Chromecast...

Hvad er det du ønsker at "gøre intelligent"?
Til top
Tstampe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-Maj-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 660
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Tstampe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-December-2017 kl. 10:14
Hej Gump...
 
Jeg har kigget som tidligere skrevet kigget på ALEXA - da jeg også læste, at det var den stemmestyring som pt. var den bedste. Og nu ønsker jeg så, at komme i gang - så småt.
 
Jeg læste tillige med, at SONOS ONE ville blive opgraderet firmware-mæssigt, så disse vil kunne styres bl.a. via ALEXA. Dog med SONOS' egen ALEXA-plugin.
 
Men jeg ønsker at starte med følgende styringer:
 
- IKEA TRÅDLØS pære
  Spørgsmål:
1.  Er det nok, bare at købe pærene og evt. nogle kontakter og gå uden om enheden, som skal tilkobles   routeren her, når man får HOME ASSISTENT installeret og styre den så også udadtil - f.eks. når man åbner garagedøren
 
- Alarm-system IFTTT
  Spørgsmål:
1. Har kig på ISMARTALARM eller afventer tilbud via forsikringsselskab (VERISURE - dog ikke gratis)
 
- Højttaler-system SONOS ONE eller lignende
  Spørgsmål:
1. Kan jeg stadig benytte tale til f.eks. SONOS ONE eller hvem tager styringen (HOME ASSISTENT eller SONOS)
2. Såfremt jeg køber 2 SONOS ONE kan mon tro slå den ene fra eller bør jeg evt. overveje 1 SONOS ONE og så noget andet højttalere/forstærker sat til.
 
- Jeg har kigget på denne RASPBERRY PIE og så med et større SDHC-kort til (32mb +) som der foreskrives på hjemmesiden for Home Assistent. Eller jeg helt galt på den, for der er begyndersæt m.m. og min viden om Raspberry Pie er pt. lille - faktisk NOOB. Men har da rodet med IT mange gange.
 
Mange spørgsmål og der kommer sikkert flere. Håber det ikke er afskrækkende. :-)
 
Med venlig hilsen



Thomas Stampe
Til top
Blank Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 03-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 446
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Blank Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Januar-2018 kl. 00:39
Sonos One har allerede Alexa, bare lav den om til at du bor i England.

1: IKEA.
Hvis du vil kunne styre Traadfri fra Home Assistant, skal du bruge deres hub. (Ligesom hvis du vil kunne styre lyset fra telefonen)
Medmindre du har en anden kompatibel ZigBee controller.

2: Alarm
IsmartAlarm er ikke integreret sammen med Home Assistant, du vil muligvis kunne få nogle inputs via IFTTT, men ved ikke hvad formålet skulle være.
Home Assistant kan bruges som alarm i sig selv.

3: Højttaler systemer
1: Home Assistant overtager ikke noget som helst. (Gør sonos heller ikke)
Ligeså snart du siger "Alexa" så er det Alexa du snakker med.. beder du hender om at tænde lyset via Home Assistant, så sender hun den besked til home assistant osv.
2: Ved ikke helt hvad du mener. men en Sonos One bliver først "smart" når du aktivere talestyring, har kun 1, så kan ikke sige om man kan styre det individuelt, men det vil jeg tro.

Jeg ved ikke lige hvor meget plads home assistant bruger på en Raspi, men 16GB som følger med burde være nok.
Men køb et ekstra med det samme (af god kvalitet)
Der bliver gemt mange logs osv. og mange skrivninger slider godt på et SD kort, og min erfaring har været at billige/dårlige SD kort ikke overlever ret lang tid.
BaaaaaH
Til top
SandSand Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 25-Februar-2006
Sted: Valby
Status: Offline
Point: 525
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér SandSand Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Januar-2018 kl. 14:08
Har HomeAssistant med Hue, Trådfri, Tado og nu også en Echo dot til at stemmestyre HA. Den nyeste HA version har cloud integration med Alexa i beta, men det vil koste penge fremover. Det virker dog fint. Du kan også selv sætte en Alexa forbindelse op, men det kræver lidt arbejde fordi du selv skal sætte forbindelsen til Alexa cloud'en op.

Uanset hvad skal du have interessen/gide at bruge en del tid på at sidde og nørde med HA config filerne før jeg vil anbefale det.
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9321
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lahan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Januar-2018 kl. 19:26
Er der egentligt nogle som har et stemmestyrings system som rent faktisk virker ?

Noget som er super stabilt, lettere at benytte end gammeldags styring.
Et som rent faktisk forstår hvad man siger ?
Til top
jesperKBH Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juli-2008
Status: Offline
Point: 562
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jesperKBH Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Januar-2018 kl. 19:38
Jeg er netop begyndt at lege med imperihome. Jeg kan se der også er stemmestyring men har ikke brugt det endnu. Det er en gratisversion så det koster ikke noget at prøve
Til top
Tstampe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-Maj-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 660
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Tstampe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Januar-2018 kl. 20:20
Hej...
 
Tak for svarene. Så blev jeg lidt klogere og vil lige gå i tænkeboks.
 
Jeg vender tilbage, så snart jeg og hvis der bliver behov for hjælp - for det virker da interessant.
Med venlig hilsen



Thomas Stampe
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Januar-2018 kl. 20:53
Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

Er der egentligt nogle som har et stemmestyrings system som rent faktisk virker ?

Noget som er super stabilt, lettere at benytte end gammeldags styring.
Et som rent faktisk forstår hvad man siger ?

Nok ikke 100% endnu, men det Mark Zuckerberg havde lavet til sig selv - som vist nok kan hentes via GIT var ret interessant. Kørte via facebook bots og systemet hedder sjovt nok Jarvis :)

:-) - god "arbejdslyst"
Til top
pilehave Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 01-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1260
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér pilehave Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Januar-2018 kl. 10:13
Der er masser af viden om Home Assistant at hente på https://home-assistant.io/ og er der noget du ikke selv kan hitte ud af, så er der fin hjælp af få i deres forum på https://community.home-assistant.io/

Lidt pudsigt at de i HFK ved noget om Home Assistant, tænker egentlig ikke at det er deres niche, men cool nok :)
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu