recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > recordere.dk > Generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Licens over skatten?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Licens over skatten?

 Besvar Besvar Side  <1 345
Forfatter
Besked
Rolf Lemmike Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 25-Maj-2007
Status: Offline
Point: 1054
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rolf Lemmike Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Januar-2018 kl. 22:12
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Oprindeligt skrevet af SoundWave SoundWave skrev:

Oprindeligt skrevet af Rolf Lemmike Rolf Lemmike skrev:

Der bliver ikke tale om en fast sats, men om man bare betaler lidt mere i skat, så man bidrager indkomstreguleret, hvilket også er helt fint med mig.

Jeg kan slet ikke følge tankegangen om, at det skal være indkomstreguleret. Jeg bruger personligt ikke flow-TV mere end maks. en time om måneden, men jeg vil så alligevel skulle betale langt mere for en ydelse jeg ikke bruger end min nabo der er fattig og bruger det mange timer hver dag??

Den tankegang ført ud i yderste konsekvens, er årsag til skattely
https://www.theguardian.com/us-news/2016/jan/18/the-cayman-islands-home-to-100000-companies-and-the-850-packet-of-fish-fingers


Nej, ønsket om svindel er årsag til skattely.
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2384
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Januar-2018 kl. 23:23
Oprindeligt skrevet af SoundWave SoundWave skrev:

Jeg kan slet ikke følge tankegangen om, at det skal være indkomstreguleret. Jeg bruger personligt ikke flow-TV mere end maks. en time om måneden, men jeg vil så alligevel skulle betale langt mere for en ydelse jeg ikke bruger end min nabo der er fattig og bruger det mange timer hver dag??
Nu handler indkomstbeskatning ikke om hvad vi hver især benytter os af, men om en fælles beslutning om hvad vi gerne til have af tilbud generelt set.

Bortset fra det har jeg det også helt fint med hvis licensen blev ren brugerbetaling, as in noget man kunne vælge til og fra. Viasat og Boxer TV og mange andre har for længst vist at det sagtens kan lade sig gøre at styre tingene så kun dem der betaler kan kigge med. 

Grundliggende handler det bare om at beslutte om tidens danseprogrammer og realitycrap skal være noget vi forærer hinanden eller noget vi hver især køber hvis det er noget vi føler behovet for.

Jeg har været ikke-seer i 10 år eller mere, så brugerbetaling (ægte brugerbetaling) er naturligvis fint med mig, men jeg er også frisk på støtte det over skatten for fællesskabets skyld selv om jeg ikke benytter det - til gengæld benytter jeg biblioteker, svømmehaller, vejnettet og mange andre goder vi har besluttet at give hinanden.
Til top
Furry Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Maj-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1070
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Furry Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Januar-2018 kl. 11:16
Helt klart en dårlig ude

Man så det tydeligt med P1 julekalender som DR ikke turde sende fordi de er tæt på næste medieforlig, heldigvis sker det kun hver 4. år

Men hvis DR bliver skatte betalt, vil diskutionen være der hver år
af beholde Licensen er den bedste måde til af holde politikerne på afstand

ja, der er problemt med sortseer, men anser problemet med politisk detalje styring som et større problem
Fra fulde børn skal man høre sandheden
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 19-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6622
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Januar-2018 kl. 13:12
Her er lidt fakta om Finlands ordning. Det er fra Dagbladet Informations bagsideleder i dag:

“En bedre løsning, som en række medieforskere i øjeblikket hælder til, er den såkaldt finske model: Siden i 2013 har Finland opkrævet en særskat a la kirkeskatten til deres public service-station, YLE. Alle finner afleverer 0,68 procent af deres indkomst til YLE. Der er loft over medieskatten, så den maksimalt kan løbe op i cirka 1.100 kr. pr. borger pr. år, alle under 18 år er fritaget, og de laveste indkomster skal ikke betale. Til gengæld skal finske virksomheder også betale medieskat (i dag betaler danske firmaer ikke licens).

En særlig public service-skat ville holde DR ude af de årlige finanslovs-trækasserier, eliminere sortsening og gøre op med licensens sociale uretfærdigheder. Det er en god løsning. Og meget tyder heldigvis på, at flere medieordførere på Christiansborg er enige.”

Den ordning synes jeg lyder udmærket.
Venlig hilsen
KB
Til top
osbech Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-December-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 889
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér osbech Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Januar-2018 kl. 15:24
82% genudsendelser for 3,7 milliarder og knapt 3300 ansatte. Jeg tænker der er plads til forbedringer flere steder. Lad den kommercielle del være til private virksomheder, så DR ikke får en unfair konkurrencefordel som de har i dag. 

Bruger betaling må være vejen frem på den kommercielle del. Så kan man vælge om man gider betale for x-factor, vild med dans eller hvad det nu hedder. 

Så kan nyhederne, råderet over sendenettet i tilfælde af krig osv. være skatte betalt.

Jeg tror bare ikke DR er interesseret i den model, da de nok ville midste mange af deres seere. 
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Januar-2018 kl. 18:51
Alene DR1 bruger over 1,5 mia kr da de selv producerer serier som de nyligt sendte Danmarkshistorie og Herrens Veje. Men mener jeg har læst at Nyhederne æder den største part af budgettet

Redigeret af Kampus - 08-Januar-2018 kl. 18:51
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 345
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu