recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Højtalerkabel længde
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Højtalerkabel længde

 Besvar Besvar Side  <1 678
Forfatter
Besked
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FLarsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-September-2018 kl. 21:33
Oprindeligt skrevet af Ruba Ruba skrev:

Oprindeligt skrevet af FLarsen FLarsen skrev:

Oprindeligt skrevet af Ruba Ruba skrev:

FLarsen

1; Forstærkeren vil se højttaleren som en 8 ohms.......... Men hvor finder man et 4 ohms kabel Confused
2; Så kender du ikke begrebet stereoperspektiv (Det er kun den ene kanal der ændres)
3; Stort set alle færdigkøbte DC spærre er lavet som det jeg viste (med en ikke bipolar kondensator) og jeg har selv brugt det i mange år (Siden BR507 kom frem), det er nok til mig
P.S alle komponenter ændrer sig over tid Wink

1) Det er ikke svar på om de to situationer er ens. Min påstand er at 4 ohm foran højtaleren vil påvirke lyden.
2) Din påstand var at men ikke kunne høre påvirkninger der er mindre end de kanalforskelle som der allerede er i systemet. Jeg satte blot tal på.
3) Naturligvis "virker" dit filter, om ikke andet går der stadig strøm igennem dioderne.

At du ikke vil forholde dig til dine teorier vælger jeg at tolke som at du har indset at de nok ikke holder.

1; Det siger næsten sig selv men man er ikke i nærheden af 4 ohm på 4 meter kabel, ikke engang telefonledning. Her snakker vi milliohm.
2; Min påstand var/er at man ikke kan høre forskel på den længde forskel når vi snakker 4 kvmm eller derover.
3; Ja der går spænding igennem (strømmen afhænger af forbruget) og ved 1 diode spærres der for DC op til 0.7 V - 2 dioder 1,4 V osv
Stort set alle DC spærre er lavet sådan, man kan evt skrive DC Blocker circuit i google --->>>


1) Så din teori holder kun ved små værdier og ikke ved store værdier. Så er din teori jo ikke rigtigt. Man kan ikke sætte lighedstegn mellem at det med små værdier har en meget lille (ikke hørbar) virkning og at det så teoretisk slet ingen indvirkning har. Men dit svar med at "Forstærkeren vil se højttaleren som en 8 ohms" får mig til at tro at du betragter højtaleren som en modstand, men det er en impedans. Det vil sige at dens "modstand" ændre sig med frekvensen. Det vil så gøre at den smallet frekvensgang ændre sig.

2 Det er så slet ikke det du skriver. Du skriver "Jeg kan så fortælle dig at forskellen er mindre end forskellen på 2 tilsyneladende ens højttalere som oven i købet ikke står samme sted i rummet og derfor vil det ikke være hørbart".

3 jeg har prøvet at  trykke på dit google link for at se at "Stort set alle DC spærre er lavet sådan". De to første linjer (14 billeder) er

2 styk som du gerne vil have det
7 styk Som jeg (og kondensator databladet) gerne vil have det.
5 styk andet

At der er nogle som i dag stadig gør sådan som du syntes er "godt nok" overrasker mig ikke, som nævnt "virker" kredsløbet jo stadig efter kondensatoren er stået af og det er nemt. Men prøv nu at tænke på at kondensator producenterne gør hvad de kan for at spare penge så det går kondensatorerne mere sårbar. Dette er en tråd om højtalerkabler og du bringer jo ikke noget nyt om dc filter eller noget relevant for denne debat. Derfor vil jeg ikke kommenter dette emne mere.
Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FLarsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-September-2018 kl. 21:51
Oprindeligt skrevet af Ruba Ruba skrev:

FLarsen du skal have 1000 tak for den sidste sætning Big smile
Det kan jeg godt forstå at du er glad for, det var jo noget af et selvmål du fik lavet der.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-September-2018 kl. 22:27
Oprindeligt skrevet af FLarsen FLarsen skrev:

1) Det er ikke svar på om de to situationer er ens. Min påstand er at 4 ohm foran højtaleren vil påvirke lyden.

Selvfølgelig vil en modstand med samme impedans som højttaleren have en indvirking på lyden. Udgangsimpedansen og kablet vil samlet set være højere end højttaleren og der vil være en stor dæmpning, samt ingen strøm til at holde styr på bassen.

Men, tager vi et 4mm2 kabel på 8 meter og et på 2 meter er den samlede modstand i de to kabler (både frem og retur) på 0,067 og 0,017 ohm.

Tager vi en NAD C 372 forstærker, har den en output impedans på 0,1 ohm, hvilket med en 8 ohms højttaler giver en dæmpningsfaktor på 80.
Med 8 meter kabel er dæmpningsfaktoren 48 og med 2 meter 68.

Den hørebare forskel er stort set lig nul ved en normal højttaler og forstærker kombination.

Men okay, jeg skal med glæde forestå en blindtest, hvor jeg styrer kablerne og dem der mener de kan høre forskel, lytter.
Jeg kan jo blive overbevist om at jeg tager fejl.......


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-September-2018 kl. 10:46
Denne "debat" er ærligt talt grinagtig. Det gør mange, mange gange mere forskel på lyden om man flytter højttaleren 1cm tættere eller længere væk fra væggen, om man har hovedet lidt på skrå eller man sidder 1cm mere til højre eller venste for højttalerne, end om højttalerkablerne er lige lange. Tilsvarene er højttalerne naturligt betydeligt mere forskellige end 4 vs 8m normalt htt. kabel og de er aldrig opstillet 100,0% symmetrisk i et 100,0% symmetrisk rum.

Men hey det er typisk HIFI debat. Man hænger sig i ubetydeligt detaljer samtidig med at man (med vilje) ignorerer at der stå en elefant i vejen for virkelige forbedringer.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 678
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu