recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Valg af HT-kabel og ? om A+B 6+8Ohm
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Valg af HT-kabel og ? om A+B 6+8Ohm

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
isaac Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 04-Januar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 481
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér isaac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Valg af HT-kabel og ? om A+B 6+8Ohm
    Sendt: 06-Januar-2018 kl. 22:06
Jeg har fået mig en Rotel Ra1592 forstærker. En ret dyr forstærker til 15000(tilbud koster 19749kr ca pt alle steder). Jeg har nogle noname 2,5mm transparente ren OFC kabler pt. https://www.av-cables.dk[...] Men så er det jeg tænker: Skal jeg ud og købe 4,0mm højttalerkabler eller nøjes med mine 2,5mm pt? Jeg skal ud og købe nye da de nuværende er for korte. Pt har jeg nogle Triangle Color Gulvhøjttalere:POWER HANDLING100 W i 6ohm REPETITIVE PEAK POWER 200 W. Forresten jeg vil gerne køre A+B men i oversigten på min Rotel Ra1592 forstærker står da at det KUN er 8ohm som kan køre a + b højttalere. Mine B højttalere er i 8ohm men gulvhøjttalerne er åbenbart i 6ohm 100W. Kan jeg så godt køre A+b egentligt? Nu bliver jeg i tvivl. Og forhandleren har ikke lige supporttid nu, men først i morgen.
Til top
isaac Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 04-Januar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 481
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér isaac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Januar-2018 kl. 22:07
SENSITIVITY90 dB/2,83 V/ 1m
BANDWIDTH45 Hz – 24 KHz (+/- 3 dB)
POWER HANDLING100 W
REPETITIVE PEAK POWER200 W
NUMBER OF CHANNELS3
NOMINAL IMPEDANCE6 Ω
MINIMUM IMPEDANCE3,9 Ω
FREQUENCY ROLL-OFF - BASS400 Hz
FREQUENCY ROLL-OFF - TREBLE3,0 kHz
DIMENSIONS965 x 188 x 275mm
WEIGHT15,50 kg


Redigeret af isaac - 06-Januar-2018 kl. 22:08
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Januar-2018 kl. 22:14
Skal du spille højt, når du bruger både A og B?

Ja = gør det ikke.
Nej = det går fint.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
isaac Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 04-Januar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 481
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér isaac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Januar-2018 kl. 23:43
Jeg skal kun spille højt med mine A højttalere=gulvhøjttalere. B: er reolhøjttalere i soveværelset. 
Men så er jeg også i tvivl om man kan blande nogle højttalere med 6ohm=reol og nogle med 8ohm=gulv. 
Jeg har også en center koblet til mine A højttalere, og skal udvide med nogle surround bagude i rummet og en sub. Er det bedst at de alle kører med 8 ohm? 
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Januar-2018 kl. 00:08
Hvordan vil du koble center og surround til en stereoforstærker?


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4898
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Januar-2018 kl. 06:51
Jeg ved ikke hvor du får dine ohm fra.

Du kan tilslutte alle hifi højttalere til din forstærker. Den er konstrueret til højttalere. Jeg har aldrig hørt om noget der er gået i stykker pga forkert ohm. Kun forkert brug.

Gå i Harald Nyborg og køb deres højttaler kabel.

https://www.harald-nyborg.dk/p9545/hoejttalerkabel-2x2-50mm2-25m

Som Klaus skriver har du købt en stereo forstærker. Her kan du ikke tilslutte center og baghøjttaler.

Redigeret af Mufti - 07-Januar-2018 kl. 06:53
Til top
isaac Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 04-Januar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 481
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér isaac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Januar-2018 kl. 15:14
Jeg kobler jo bare min int. forstærker til receiveren og så står receiveren for alt andet end fronterne, og volumenkontrol med fronterne også(desværre). 
@Mufti der står bare klart i manualen til Ra1592 at 4ohm højttalere IKKE kan bruges i en a-b konfiguration. Men 6 og 8ohm jamen kan det gå sammen? Er det fordi at det ikke er optimalt? Som du skriver så kan der vel ikke ske noget, andet end at outputtet ikke bliver 100% optimalt ikke? 
Til top
isaac Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 04-Januar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 481
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér isaac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Januar-2018 kl. 16:44
Hvad er mest optimalt?
Til top
MortenGN Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 25-Juli-2017
Sted: Sydvestjylland
Status: Offline
Point: 64
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MortenGN Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Januar-2018 kl. 23:29
Det kan sagtens gå, bare brug din sunde fornuft når du spiller med det hele samtidigt (og generelt selvfølgelig) så det ikke brænder af.

Grunden til at rotel skriver som de gør, er for at forstærkeren ikke bliver overbelastet af for lave impedanser, med flere sæt højttalere til. Men om den bliver overbelastet har mest med lydniveauet at gøre, ikke om det er en 6 eller 8 ohms impedans højttalerne er angivet til. Mange højttalere har noget lavere modstand i bassen, end de er opgivet til, så det angivne kan bruges som et fingerpeg, ikke så meget andet.

Angående højttaler kabler ville jeg ikke gå så meget op i det. Køb nogle kabler i den billigere ende, som sidder godt i terminalerne. Det eneste jeg ville holde mig helt fra til fronterne og center, er kabel der ikke er lavet til hifi brug, installations kabel f.eks.
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu