recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvor ligger bevisbyrden, hvis pakke har en skade?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvor ligger bevisbyrden, hvis pakke har en skade?

 Besvar Besvar Side  <123
Forfatter
Besked
thor-thor Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-Marts-2008
Status: Offline
Point: 1922
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér thor-thor Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Januar-2018 kl. 22:02
Nu er jeg ikke verdensmester i forbrugerret og man skal jo passe på med at blande jura og alm. fornuft etc. sammen, men....

Synes det virker som en sammenblanding af reklamationsret på varen og problemer med fragten. Reklamationsretten er jo én ting, med 6 månederes formodningsregel etc.

I forhold til fragtdelen forstår jeg det som om, at modtager kvitterer for at have modtaget en pakke, der er i ok stand (medmindre man gør indsigelse i forbindelse med modtagelsen). 
Så en underskrift ved modtagelsen, er modtagers accept af at varen er uskadt ved overdragelsen til køber. Så skader der efterfølgende meldes, må formodes at være opstået efterfølgende eller?? (medmindre der er tale om skjulte skader eller lignende der ikke kunne konstateres ved modtagelsen)



Redigeret af thor-thor - 18-Januar-2018 kl. 22:04
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Januar-2018 kl. 22:12
Oprindeligt skrevet af Nicolait Nicolait skrev:

Ja det tror jeg.  


Mit umiddelbare bud er at du måske kan læse lovtekster, men mangler en del erfaring fra det virkelige liv......

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Nicolait Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 29-Januar-2016
Status: Offline
Point: 64
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nicolait Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Januar-2018 kl. 02:40
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:


Oprindeligt skrevet af Nicolait Nicolait skrev:

Ja det tror jeg.  


Mit umiddelbare bud er at du måske kan læse lovtekster, men mangler en del erfaring fra det virkelige liv......

Klaus


Hvor pænt sagt gamle sure mand . Det kan du simpelthen læse ud fra denne enkelte tråd, hvordan mit liv er. Det er godt imponerende. Har du overvejet et job som spåmand? Måske kender du dagens euro-lottotal?

Sagen kunne også være mere simpel. Eksempelvis at jeg har oplevet for mange fæhoveder, der aldrig har nærstuderet en lovtekst, eller erhvervet sig en juridisk kandidatgrad, som eksempelvis undertegnede, som kloger sig på lovstof, som fanden læser biblen.
Der er en grund til at studiet tager 5 år at gennemføre. Det handler netop ikke kun om at kunne læse og forstå en lovtekst, men også om at kunne sætte den ind i en kontekst. Kunne man det, havde man nok ikke grebet efter halmstrå som speditørregler eller ubegrundede påstande om 24 timers indsigelsesret eller en bortseen fra princippet om kontrakters relativitet i henhold til aftaleretten.

Hvis man vidste lidt om forbrugerret ville man vide at reglerne er præceptive. Det er første års lærdom på studiet.

Men Hey du er måske også jurist?
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Januar-2018 kl. 05:58
Sur - Nope.
Gammel - tjah, spørger du min knægt vil han give dig ret, min nabo kalder mig stadig for en årsunge ;-)

Jeg har ikke lovtekster som mit speciale, men har derimod masser af erfaring indenfor konsumelektronik, inklusive reklamationer.
Og, måske du mener at man to måneder efter at have modtaget en kasse med et trykket hjørne kan reklamere.
Jo, selvfølgelig kan man det, men man får bare absolut intet ud af det.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4898
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Januar-2018 kl. 07:34
Oprindeligt skrevet af Nicolait Nicolait skrev:

Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:


Oprindeligt skrevet af Nicolait Nicolait skrev:

Ja det tror jeg.  


Mit umiddelbare bud er at du måske kan læse lovtekster, men mangler en del erfaring fra det virkelige liv......

Klaus


Hvor pænt sagt gamle sure mand . Det kan du simpelthen læse ud fra denne enkelte tråd, hvordan mit liv er. Det er godt imponerende. Har du overvejet et job som spåmand? Måske kender du dagens euro-lottotal?

Sagen kunne også være mere simpel. Eksempelvis at jeg har oplevet for mange fæhoveder, der aldrig har nærstuderet en lovtekst, eller erhvervet sig en juridisk kandidatgrad, som eksempelvis undertegnede, som kloger sig på lovstof, som fanden læser biblen.
Der er en grund til at studiet tager 5 år at gennemføre. Det handler netop ikke kun om at kunne læse og forstå en lovtekst, men også om at kunne sætte den ind i en kontekst. Kunne man det, havde man nok ikke grebet efter halmstrå som speditørregler eller ubegrundede påstande om 24 timers indsigelsesret eller en bortseen fra princippet om kontrakters relativitet i henhold til aftaleretten.

Hvis man vidste lidt om forbrugerret ville man vide at reglerne er præceptive. Det er første års lærdom på studiet.

Men Hey du er måske også jurist?


Dit indlæg er pænt nedladende. Det behøver man ikke at være jurist for at kunne se.
Til top
Nicolait Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 29-Januar-2016
Status: Offline
Point: 64
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nicolait Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Januar-2018 kl. 07:41
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Sur - Nope.
Gammel - tjah, spørger du min knægt vil han give dig ret, min nabo kalder mig stadig for en årsunge ;-)

Jeg har ikke lovtekster som mit speciale, men har derimod masser af erfaring indenfor konsumelektronik, inklusive reklamationer.
Og, måske du mener at man to måneder efter at have modtaget en kasse med et trykket hjørne kan reklamere.
Jo, selvfølgelig kan man det, men man får bare absolut intet ud af det.

Klaus


Jeg har forholdt mig til, hvad man kan, men det betyder bestemt heller ikke, at man får medhold i en eventuel klage.

Men lad os stoppe her, medmindre du har andet at tilføje.
Du have en god dag.
Til top
Nicolait Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 29-Januar-2016
Status: Offline
Point: 64
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nicolait Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Januar-2018 kl. 07:46
Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:

Oprindeligt skrevet af Nicolait Nicolait skrev:

Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:


Oprindeligt skrevet af Nicolait Nicolait skrev:

Ja det tror jeg.  


Mit umiddelbare bud er at du måske kan læse lovtekster, men mangler en del erfaring fra det virkelige liv......

Klaus


Hvor pænt sagt gamle sure mand . Det kan du simpelthen læse ud fra denne enkelte tråd, hvordan mit liv er. Det er godt imponerende. Har du overvejet et job som spåmand? Måske kender du dagens euro-lottotal?

Sagen kunne også være mere simpel. Eksempelvis at jeg har oplevet for mange fæhoveder, der aldrig har nærstuderet en lovtekst, eller erhvervet sig en juridisk kandidatgrad, som eksempelvis undertegnede, som kloger sig på lovstof, som fanden læser biblen.
Der er en grund til at studiet tager 5 år at gennemføre. Det handler netop ikke kun om at kunne læse og forstå en lovtekst, men også om at kunne sætte den ind i en kontekst. Kunne man det, havde man nok ikke grebet efter halmstrå som speditørregler eller ubegrundede påstande om 24 timers indsigelsesret eller en bortseen fra princippet om kontrakters relativitet i henhold til aftaleretten.

Hvis man vidste lidt om forbrugerret ville man vide at reglerne er præceptive. Det er første års lærdom på studiet.

Men Hey du er måske også jurist?


Dit indlæg er pænt nedladende. Det behøver man ikke at være jurist for at kunne se.


Fint - så kan jeg ihvertfald stadig få en underlæggende pointe igennem. Det er altid godt at vide.
Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4109
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PerW Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Januar-2018 kl. 08:17
Oprindeligt skrevet af Nicolait Nicolait skrev:

Oprindeligt skrevet af PerW PerW skrev:

Oprindeligt skrevet af Nicolait Nicolait skrev:

Du er da helt selv på afveje. Men har du udover det noget at bidrage med i tråden? 

Hvis man, som køber, ikke har været skyld i skaden, kan du netop gøre brug af reklamationsretten. Sælger kan sagtens sige, at det skyldes købers forhold, men så må sælger bevise det. 
Men måske fik du ikke læst hele mit indlæg. Det blev lidt langt, og der var en del paragrafhenvisninger, det beklager jeg.  
På den anden side, så er det nok meget godt, at der er nogle jurister på forummet, som kan skille de forkerte og rigtige råd fra hinanden.  


Det er jo ikke altid at sælger skal bevise det til mindste detalje. 

Har din mobil telefon skade fra et fald, så frasiger sælger sig et hvert ansvar. 

Så det er vigtigt at når man modtager en pakke, hvor man kan se, at den har været hårdhændet behandlet, at man enten får en underskrift eller lign fra transportøren, at pakken er beskadigt eller hel nægter modtagelsen, hvis skaden er for stor.

Sælger kan ikke frasige sig et hvert ansvar ved et skade som forbrugeren har påført en vare. Det forudsætter kausalitet førend sælger kan slippe for et ansvar og de første 6 måneder efter købet påhviler bevisbyrden sælger.  

Selvfølgelig kan han da frasige sig ansvaret.

Hvis sælger kan dokumeneter at varen har et ødelagt hjørne fra et fald, så kan du ikke bruge reklamationsretten til noget.

Afleverer du en mobiltelefon, hvor sælger kan dokumenterer fugt og det ikke er model der er vandtæt, så kommer du heller ikke langt med reklmation.
Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-August-2005
Sted: Odense, Denmark
Status: Offline
Point: 3722
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tipsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Januar-2018 kl. 10:54
Oprindeligt skrevet af Nicolait Nicolait skrev:

Sagen kunne også være mere simpel. Eksempelvis at jeg har oplevet for mange fæhoveder, der aldrig har nærstuderet en lovtekst, eller erhvervet sig en juridisk kandidatgrad, som eksempelvis undertegnede, som kloger sig på lovstof, som fanden læser biblen.
Der er en grund til at studiet tager 5 år at gennemføre. Det handler netop ikke kun om at kunne læse og forstå en lovtekst, men også om at kunne sætte den ind i en kontekst. Kunne man det, havde man nok ikke grebet efter halmstrå som speditørregler eller ubegrundede påstande om 24 timers indsigelsesret eller en bortseen fra princippet om kontrakters relativitet i henhold til aftaleretten.

Hvis man vidste lidt om forbrugerret ville man vide at reglerne er præceptive. Det er første års lærdom på studiet.

Men Hey du er måske også jurist?

Tip: Hvis du kravler ned fra piedestalen, skruer ned for arrogancen og arbejder lidt på fremlægningen, vil du have nemmere ved at komme gennem med dine budskaber - det gælder både her på nettet og i den "virkelige" verden.
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Januar-2018 kl. 12:53
Nicolait - du skal være velkommen til via pb at sende navnet på det advokatfirma du arbejder for - bare så jeg kan undgå at bruge dig i fremtiden såfremt jeg skulle få brug for en advokat. - Som flere har sagt. - verden er desværre markant anderledes end det du går og tror der står i dine bøger - og ja du er sg ikke den eneste i verden der har studeret længe. Til gengæld så kan jeg andet end at kigge i en bog. - og jo. Du har fuldkommen ret, fæhovedet har ikke nogen juridisk uddannelse, men alligevel har jeg leget en hel del med forståelse af og brug af "lovtekster" gennem de sidste år, og har sjovt nok også haft det ganske sjovt når jeg har måttet irettesætte jurister fordi deres verdensbillede ikke passede med den virkelige verden.
Til top
Nicolait Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 29-Januar-2016
Status: Offline
Point: 64
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nicolait Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Januar-2018 kl. 14:08
Jeg synes, vi skal stoppe med mudderkastning. Jeg vil gerne undskylde for min del af den.
Jeg har meget glæde af forummet i forhold til at læse om jeres opsætninger og udstyr, samt jeres ekspertise på det tekniske område, som jeg fuldt ud anerkender.

Jeg har ikke et stort behov for at skrive mere i den pågældende tråd, og jeg håber, vi kan bilægge vores stridigheder og istedet fokusere på vores fælles hobby hifi.

Af personlige årsager værner jeg meget om mit privatliv, således at jeg aldrig lader mig identificere på nettet. Så dem der efterspurgte arbejdsmæssige oplysninger må jeg desværre skuffe. Ej heller er jeg forpligtet på nogen måde at fremkomme med de oplysninger.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Januar-2018 kl. 15:54
Oprindeligt skrevet af Nicolait Nicolait skrev:


Jeg har ikke et stort behov for at skrive mere i den pågældende tråd, og jeg håber, vi kan bilægge vores stridigheder og istedet fokusere på vores fælles hobby hifi.


Fint med mig ;-)
Det er også langt sjovere.....


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu