recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - PU PreAmp virker ikke med "min" forstærker
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

PU PreAmp virker ikke med "min" forstærker

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Mouse Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 110
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mouse Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: PU PreAmp virker ikke med "min" forstærker
    Sendt: 31-Januar-2018 kl. 19:09
Hej alle
Håber I kan hjælpe.

Jeg er netop blevet færdig med min MC PreAmp, så jeg nu kan skifte min MM PU til MC.
Desværre får jeg intet andet end brum, når jeg tilslutter den min forstærker (ONKYO 876) på AUX IN, eller TAPE IN.
Pladespilleren virker ellers fint (uden PreAmp) på forstærkerens PHONO, men altså ikke med PreAmp på AUX IN.
Jeg har testet den på et ældre stereo anlæg, og her virker den fint på AUX IN.

Jeg har forsøgt samtlige indstillingsmuligheder på forstærkeren: PureAudio, Stereo, Direct mm. uden effekt.
Hele anlægget er på samme fase.

Jeg har kontaktet ONKYO, men ikke fået svar.

Jf. forstærkerens manual skal en pladespiller med indbygget forstærker, forbindes til PHONO? hvilket jeg ikke forstår, eller tør.

Har I nogle bud på hvad der kan være galt?
Til top
Mouse Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 110
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mouse Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Februar-2018 kl. 16:40
Slet ingen forslag??
Til top
C. Johansen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 16-April-2012
Status: Offline
Point: 636
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér C. Johansen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Februar-2018 kl. 02:28
Det bliver så rent gætteri.
Har du prøvet om AUX IN og TAPE IN virker med andet udstyr end pladespilleren + MC PreAmp?
Er det helt sikkert, at PHONO IN ikke skal anvendes, når der tilsluttes MC pick-up + MC PreAmp? Det er jo den kombination, der anbefales i manualen.
Hvis du tænker på, at det kan blive for kraftigt, så er det jo kun, hvis der anvendes MM pick-up med MC PreAmp.
I manualen står der nævnt noget om brum i forbindelse med GND. Hvis der opstår brum, skal GND-forbindelsen mellem pladespiller og forstærker afbrydes. Men det er vel ikke det, som er problemet?
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Status: Offline
Point: 6048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Februar-2018 kl. 03:00
Hvor går din stelforbindelse fra pladespilleren hen?
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4900
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Februar-2018 kl. 07:16
Jeg er netop blevet færdig med min MC PreAmp, så jeg nu kan skifte min MM PU til MC.

Har du selv bygget den?

Det må være her fejlen ligger.

Redigeret af Mufti - 03-Februar-2018 kl. 07:18
Til top
Mouse Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 110
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mouse Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Februar-2018 kl. 10:17
Ja, jeg har prøvet den på alle indgang, på nær PHONO. Foruden en dobbelt forstærkning vil signalet også blive ledt igennem et RIAA trin to gang, hvilket ikke giver meget mening?

Jeg har også testet de andre indgang med en lille batteridrevet PU Amp, og de virker??

Pt. har jeg ikke skiftet min MM til MC, da jeg lige vil have PreAmp'en til at virke først (og ikke vil undvære vinyl i mellemtiden). MM signalet ledes derfor kun igennem PreAmp'ens RIAA- og 2. forstærkningstrin.

Rega Planar (3) anvender, underligt nok, ikke stelforbindelse. Men har altså alle tider fungeret fint på PHONO IN uden.

Og igen, PreAmp'en er testet positiv på en ældre stereoforstærker.

???  
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Februar-2018 kl. 10:41
Det er en umulig problemstilling! Du kan godt sætte Riaa til phono indgang, det forvrænger bare. Men husk lige at skrue ned for vol på forstærker først
Til top
Mouse Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 110
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mouse Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Februar-2018 kl. 11:01
Ja, jeg er også lost.

Tror jeg først vil forsøge at forbinde PreAmp'ens stel med forstærkeren.

Dernæst vil jeg forsøge PHONO IN Shocked

Tak for jeres inputThumbs Up
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4900
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Februar-2018 kl. 11:13
Oprindeligt skrevet af Mouse Mouse skrev:

Ja, jeg er også lost.

Tror jeg først vil forsøge at forbinde PreAmp'ens stel med forstærkeren.

Dernæst vil jeg forsøge PHONO IN Shocked

Tak for jeres inputThumbs Up

Du risikerer at ødelægge indgangen.

Pre AMP stel skal forbindes til pladespiller.

Redigeret af Mufti - 03-Februar-2018 kl. 11:14
Til top
Mouse Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 110
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mouse Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Februar-2018 kl. 11:27
Men som sagt har pladespilleren ikke en stelforbindelse.

Da PreAmp og forstærker er sat på samme fase, må de i forvejen dele jord (som iøvrigt er fælles for alle faserne).
Så der burde vel ikke ske noget ved at forbinde deres stel?
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4900
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Februar-2018 kl. 11:44
Der sker ikke noget ved at forbinde stel fra PREAMP til forstærker.
Til top
JAWA Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 05-August-2014
Sted: Karlslunde
Status: Offline
Point: 158
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JAWA Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Februar-2018 kl. 14:38
Når du skriver MC PreAmp så mener du en RIAA forstærker med gain og impedans beregnet til en low output MC? - I så fald skal den forbindes til en linie indgangs såsom AUX.
 
Hvis det er en ren MC forstærker uden RIAA så skal den til phono indgangen.
 
I REGA tonearmen er stelforbindelse forbundet til phono stikkenes skærm.
 
Det lyder som om du har fået lavet en uheldig brumsløjfe så prøv at check efter om du har lavet jordforbindelserne rigtigt i din MC forstærker. Det kan være du skal have en modstand mellem elektrisk jord og den fysiske stelforbindelse (eller den modstand der eventuelt er skal fjernes). Det kan være et helvedes arbejde at lokalisere en forkert jordforbindelse så vær tålmodig. Hvis alt mislykkes så kan det være en mulighed med skilletransformatorer mellem ekstern RIAA/MC forstærker og din Onkyo (du skriver at det virker med en anden forstærker så en skilletrafo kan være løsningen - se eksempelvis hos Lundahl i Sverige).
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu