recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvad er jeres lærred størrelse og sidde afstand?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvad er jeres lærred størrelse og sidde afstand?

 Besvar Besvar Side  <123
Forfatter
Besked
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Februar-2018 kl. 13:13
Oprindeligt skrevet af Stephan A Stephan A skrev:

Jeg er faktisk meget overrasket over, at der er så stor forskel ratioen som folk har i mellem afstand og lærredstørrelse. Derudover så har jeg også søgt lidt på nettet omkring anbefalinger, og er også meget overrasket over, hvor meget forældet information jeg er faldet over, men lidt til de interesserede: 

Jævnfør understående, så er sweet spot i mellem 45 og 50 grader iflg. THX, SMPTE og 20th Centry Fox
http://www.acousticfrontiers.com/2013314viewing-angles/

I dag anbefaler THX at man som minimum i nyopførte biografer har 36 graders synsfelt. Det står noget i kontrast med de 26 grader man oftest falder over, hvor det fremgår at 36 grader er sweet spot. 
http://www.thx.com/faq/#thx-approved-equipment-testing

Med udgangspunkt i de 45 til 50 grader skal man altså ramme en ratio på 0,95 til 1,07 gange afstanden mellem øjne og skærm, for at ramme sweet spot. Det er altså 114" til 128" på en afstand af 3 meter Smile

Det bliver større og større. 

I sidste ende handler det jo også om, hvor man selv er mest tilfreds med billedet, og hvor stort man synes om. Jeg er i gang med mit projekt, og tror jeg vil forsøge mig på væggen for at finde ud af, hvor jeg lander i mellem 100" og 120". 

Det er for kommercielle biografer. Grunden til at anbefalingen er "mindre" for hjemmebio er at billedet som regel er har lavere båndbredde og dermed er "dårligere". Anbefalingerne for kommercielle biografer tager heller ikke hensyn til 16:9 TV format som bliver mega stort hvis du viser det i de størrelser på 3m.

Du kan også få det fra hestens egen mund her:



Redigeret af Mefisto - 21-Februar-2018 kl. 13:23
Til top
Stephan A Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 03-Januar-2008
Status: Offline
Point: 176
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Stephan A Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Februar-2018 kl. 17:54
Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Det er for kommercielle biografer. Grunden til at anbefalingen er "mindre" for hjemmebio er at billedet som regel er har lavere båndbredde og dermed er "dårligere". Anbefalingerne for kommercielle biografer tager heller ikke hensyn til 16:9 TV format som bliver mega stort hvis du viser det i de størrelser på 3m.

Du kan også få det fra hestens egen mund her:


Fin og informativ video, men jeg kan ikke se nogen steder at det er anbefalinger for en hjemmebiograf? Her påpeges at 40 grader eller mindre for et TV bør vælges ud fra et komfort synspunkt. "Hestens mund" anbefaler selv mere for biografer, men hvorvidt filmen afspilles derhjemme eller i biografen laver vel ikke om på komforten? Smile

Jeg har selv en fladskærm stående, som bliver stående til hverdagskiggeri. Anvendes projektoren til al hverdagskiggeri synes jeg det giver mening, men den anbefaling der gives ud fra kommercielle biografer ser jeg stadig som aktuel for hjemmebiografer. 

16:9 formatet er naturligvis en anden faktor, hvis man ser det, men her er det vel igen et spørsgsmål om hvor står en betragtningsvinkel man skal overskue vertikalt kontra hvor ens vandrette synspunkt hviler på skærmen?
Til top
thomnico Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 06-November-2007
Sted: Albertslund
Status: Offline
Point: 488
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér thomnico Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Februar-2018 kl. 18:31
3m på 100” og det er ganske fint
Projektor: Benq w1070+
Lærred: 100" Elite screen motoriseret ELECTRIC100H-A1080
Center: XTZ Spririt 6
Front: XTZ Spririt 6
Bag og side: XTZ Spirit 2
Sub: B&W AW610
Receiver: Marantz SR7008
Til top
Susperia Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 27-Marts-2007
Sted: Odense
Status: Offline
Point: 708
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Susperia Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Februar-2018 kl. 15:34
Nu håber jeg det er i orden lige at spørge her inde Smile
Men nu hvor i er så mange med lærreder, kan i så fortælle hvor man kan få et 120" fastramme lærred til en ok pris?
Da jeg har brug for et til et hjemmebio projekt i kælderen.
 
Selv har jeg et 110" i stuen, og sidder ca 3.5 meter fra, og det er en helt fin afstand.  
Til top
Klaus.S Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 26-Januar-2010
Status: Offline
Point: 245
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Klaus.S Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Februar-2018 kl. 16:41
En ok pris er en svær størrelse.

For nogen er det 1.000 kr andre 10.000 kr.

Så hvad er en ok pris for dig :-)
Til top
Thomas46 Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 21-Februar-2018
Sted: Nørrebro
Status: Offline
Point: 63
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thomas46 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Februar-2018 kl. 18:25
Jeg Sidder 4 meter fra et 110" Smile
Til top
Susperia Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 27-Marts-2007
Sted: Odense
Status: Offline
Point: 708
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Susperia Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Februar-2018 kl. 19:07
Hvordan er det mærke her?
https://www.proshop.dk/Projektorlaerred/Elite-Screens-Elite-SableFrame/2579995
Det er omkring den pris jeg kigger, men skulle gerne bruge det hurtigst muligt.
Til top
Thomas46 Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 21-Februar-2018
Sted: Nørrebro
Status: Offline
Point: 63
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thomas46 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Februar-2018 kl. 00:23
Til top
Bjur Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2004
Sted: Lejre, Sjælland
Status: Offline
Point: 2554
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bjur Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Februar-2018 kl. 10:41
Jeg sidder ca. 3-3.5 meter fra et Granview 120". Det fungerer godt.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu