recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Brugergrupper > YouSee digital modtagere
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Yousee Koda/Copydan afgifter?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Yousee Koda/Copydan afgifter?

 Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Marts-2018 kl. 15:15
Så kan vi glæde os over at licens opkrævningen nu er fortid. Og alle slipper billigere fremover, når det opkræves over skatten.
https://www.dr.dk/nyheder/politik/regeringen-og-df-beskaerer-dr-med-20-procent-og-afskaffer-licensen

http://www.recordere.dk/2018/03/nu-afskaffes-medielicensen-og-dr-beskaeres-med-20/

Redigeret af Kampus - 16-Marts-2018 kl. 15:17
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 8549
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lunddal Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Marts-2018 kl. 19:37
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Det må være en fejl. Jeg blir ikke opkrævet Koda/Copydan afgifter fra Stofa.


Jo, du gør. Stofa udspecificerer det bare ikke.
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Marts-2018 kl. 19:52
Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Det må være en fejl. Jeg blir ikke opkrævet Koda/Copydan afgifter fra Stofa.


Jo, du gør. Stofa udspecificerer det bare ikke.

Det forstår jeg ikke hvorfor leverandøren af TV signalet ikke skal opkræve. Der må betales Koda/Copydan afgift af de forskellige stationer, der sender afgifts pligtigt materiale ud til offentlig visning. Så skal vi som forbrugere vel ikke betale afgiften igen, når vi har betalt for at se stationen?

Redigeret af Kampus - 16-Marts-2018 kl. 19:52
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Marts-2018 kl. 21:21
Officielt er der også koda/copydan på alle harddiske, usb-nøgler og lignende lagringsmedier, men som forbruger, ser man ikke udspecificeret at man betaler en 5'er for en usb-nøgle (differentieret pris per medietype og størrelse). Med mindre du er erhverv og kan bevise at du ikke skal bruge det til lagring af musik. (så kan du få lov at trække "skatten" fra.
Den eneste måde du kan betale copydan afgift er hvis man i sit internetabo har streaming tjenester med, så vil yousee sende den bold direkte videre til kunderne, da de SKAL betale for at tilbyde streamingtjenester per brugere.

Anoz' pris må være fordi han enten har en podcast/youtube kanal eller selv leverer musik via en hjemmeside. Så skal man også betale. https://kunde.koda.dk/priser-og-musikaftaler
Til top
anoz Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 30-September-2007
Sted: Fredericia
Status: Offline
Point: 421
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér anoz Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Marts-2018 kl. 21:26
Oprindeligt skrevet af claus_jac claus_jac skrev:

Officielt er der også koda/copydan på alle harddiske, usb-nøgler og lignende lagringsmedier, men som forbruger, ser man ikke udspecificeret at man betaler en 5'er for en usb-nøgle (differentieret pris per medietype og størrelse). Med mindre du er erhverv og kan bevise at du ikke skal bruge det til lagring af musik. (så kan du få lov at trække "skatten" fra.
Den eneste måde du kan betale copydan afgift er hvis man i sit internetabo har streaming tjenester med, så vil yousee sende den bold direkte videre til kunderne, da de SKAL betale for at tilbyde streamingtjenester per brugere.

Anoz' pris må være fordi han enten har en podcast/youtube kanal eller selv leverer musik via en hjemmeside. Så skal man også betale. https://kunde.koda.dk/priser-og-musikaftaler


Har ikke nogen af delene... er der andre med en regning fra Yousee, der gider at tjekke om det fremgår på regningen eller ej?
| sony vpl-hw40es | marantz sr7010 | 3*mk s-150 | 4*mk s-150t | 2*xtz s2 atmosphere | 2*mk mx350 mkii | ps4 | logitech harmony companion |
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 8549
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lunddal Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Marts-2018 kl. 21:32
Da jeg havde YouSee kabeltv, var KODA og CopyDan udspecificeret på regningen.
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 8549
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lunddal Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Marts-2018 kl. 21:35
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Det må være en fejl. Jeg blir ikke opkrævet Koda/Copydan afgifter fra Stofa.


Jo, du gør. Stofa udspecificerer det bare ikke.

Det forstår jeg ikke hvorfor leverandøren af TV signalet ikke skal opkræve. Der må betales Koda/Copydan afgift af de forskellige stationer, der sender afgifts pligtigt materiale ud til offentlig visning. Så skal vi som forbrugere vel ikke betale afgiften igen, når vi har betalt for at se stationen?


Det er det, der hedder retransmissionsafgift, som udbyderne (og dermed kunderne) skal betale.
Til top
urup Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-December-2009
Sted: Odense, Danmark
Status: Offline
Point: 670
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér urup Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Marts-2018 kl. 21:52
Min far har haft TV fra TDC/Yousee i en lang periode, først via ADSL (HomeTrio) og nu som Coax kabel TV. På alle fakturaer fremgår der en post som hedder CopyDan og Koda afgifter.
Yousee har en side, hvor de også forklarer, at det er afgifter, som de er pålagt at opkræve https://kundeservice.yousee.dk/regning/regning/koda-og-copydan

Som lunddal skriver, så der det en afgift pålagt på fællesantenneanlæg med over 2 tilsluttede brugere bl.a. jf. Opretshavsloven §35.

Mange antenneforeninger angiver faktisk dette beløb, men ikke nødvendigvis på fakturaen. En hurtigt googlesøgning på "copydan og koda" giver hits på mange fællesantenneanlæg, hvor beløbet angives sammen med oversigten over TV pakkepriserne.
Andre antenneforeninger angiver ikke dette tydeligt. Det gælder f.eks. min egen antenneforening (Odense Vest), som får signal fra Stofa.


Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 19-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6622
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Marts-2018 kl. 22:14
Det er KODA afgift af nabolandskanaler. Se her
http://verdenstv.dk/Forening/Priserogvejledning/YouSee_priser_2018.aspx

Venlig hilsen
KB
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Marts-2018 kl. 22:22
Undrer mig bare over de skal ha penge flere gange for det samme

Redigeret af Kampus - 16-Marts-2018 kl. 22:31
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15689
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lars Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Marts-2018 kl. 22:40
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Det må være en fejl. Jeg blir ikke opkrævet Koda/Copydan afgifter fra Stofa. Disse rettighedsafgifter betales af stationerne der viser filmene offentligt, ikke af TV signal formidlerne.

Hvis det er tilfældet at Koda/Kopydan skal til at opkræves i forbrugerledet, er det skruen uden ende, og bør tages op på politisk niveau

Nej, du betaler rettigheder for tv-kanalerne. Typisk de kanaler der er "gratis" i grundpakken koster et månedligt beløb til rettighedshavernne.

Beløbet er i størrelseordnen 40-60 kroner per måned, afhængig af tv-pakke og distributør, men er normalt inkluderet i prisen på tv-pakken.


  /Lars
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15689
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lars Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Marts-2018 kl. 22:44
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Undrer mig bare over de skal ha penge flere gange for det samme

Som udgangspunkt går det til rettighedshavere du ikke på anden måde betaler til iforvejen.


  /Lars


Redigeret af Lars - 16-Marts-2018 kl. 22:44
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu