recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - LG (OLED55B7V) eller Philips (55POS9002)
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

LG (OLED55B7V) eller Philips (55POS9002)

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
PDM Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 16-Marts-2018
Status: Offline
Point: 4
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: LG (OLED55B7V) eller Philips (55POS9002)
    Sendt: 16-Marts-2018 kl. 13:21
Hej Recordere-folk. 

Jeg håber at nogle af jer måske kan give et indblik eller perspektiv, der kan hjælpe mig med den købsbeslutning, som jeg i øjeblikket står overfor. Jeg har endelig formået skrabe sammen til at kunne få fingrene i noget af den søde OLED-godhed, og heldigvis er to af de tv'er jeg har kigget på i øjeblikket på tilbud, dog kun i et par dage endnu!

Det drejer sig om LG OLED55B7V & Philips 55POS9002.

Så vidt jeg kan forstå sidder der det nøjagtige samme panel fra LG display i dem begge. LG vinder lidt på billedkvaliteten og styresystem (WebOS) og Philips er foran med hensyn til billedbehandling. Dog har jeg ikke været storforbruger af "bevægelsesforbedrende" funktioner førhen, jeg har normalt slået alt den slags fra.

Så er der hele HDR "formatkrigen" med LG, der er på Dolby Vision vognen, og Philips der understøtter HDR10 + (her i europa i hvert fald).

Og sidst men ikke mindst - Ambilight. Jeg er allerede investeret i Philips Hue-systemet. Pt. har jeg bare en billig LED strip på bagsiden af mit nuværende tv men jeg er stor fan biasbelysningen og ville anse Ambilight mere som en opgradering til det, i modsætning til en gimmick.

Så .. Det ser ud til at ende med valg mellem Dolby Vision eller Ambilight. Og det er det valg jeg har enormt svært ved at træffe. Skal jeg købe med LG og være dækket ind mht. Dolby Vision eller skal jeg satse på Philips og håbe at HDR10 + får Netflix-support og bredere accept?

Jeres input er værdsat!

Redigeret af PDM - 16-Marts-2018 kl. 18:40
Til top
Lennon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 06-Januar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lennon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Marts-2018 kl. 16:21
Hvis du er til ultimativ billedkvalitet i forhold til kildematerialet er det DV . Flerfarvet ambilight er ikke foreneligt med førstnævnte , men en populær gimmick  . . :
Samsung PS63C7705
Samsung HDbox
Pioneer LX86
Jamo D8 surround m SUB
Nikon D7100
DELL 2408WFP skærm
Til top
PDM Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 16-Marts-2018
Status: Offline
Point: 4
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Marts-2018 kl. 16:33
Ja det er jo lige det. Men hvad med det kommende HDR10+ ? det skulle efter sigende blive meget lig DV.

Er det DV du mener ikke er foreneligt med Ambilight, eller Hue systemet? så vidt jeg kan læse mig til skulle Ambilight integrere fint som en del af Hue, men det kan godt være jeg tager fejl.
Til top
Lennon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 06-Januar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lennon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Marts-2018 kl. 18:18
Flerfarvet ambilight er noget skrammel i forhold til korrekt billedoplevelse . Hvorimod ambilight m fast hvidt lys m korrekt farvetemperatur  er fremmende for billedoplevelsen . : DV vs HDR10+ bliver noget gætværk, men umiddelbart er potentialet i DV
Samsung PS63C7705
Samsung HDbox
Pioneer LX86
Jamo D8 surround m SUB
Nikon D7100
DELL 2408WFP skærm
Til top
PDM Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 16-Marts-2018
Status: Offline
Point: 4
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Marts-2018 kl. 18:37
Så ville jeg måske være bedre tjent med at købe en Hue Lightstrip og smække bag på skærmen? 

Det er også lidt den konklusion jeg er nået frem til. Det er jo svært at vide hvilket format der vil blive mest udbredt, især når HDR10+ ikke engang er ude endnu. 

Ved du om der er nogen tekniske årsager til at LG's tv ikke ville kunne adoptere HDR10+ formatet på længere sigt, hvis det skulle vise sig at blive standarden? Jeg ved godt det ikke virker sandsynligt når nu det er udvilket af rivalen Samsung, men om det er teknisk muligt kan jeg ikke lige lure.

Så vidt jeg kunne læse mig til er Philips i tvivl om de vil kunne implimentere DV med tiden da de ikke ved om det vil skabe konflikt med deres P5 processor.
Til top
Flubber Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 30-August-2009
Status: Offline
Point: 161
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flubber Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Marts-2018 kl. 19:10
Jeg har et POS9002 og har sat Ambilight til at tænde automatisk med TV'et. Jeg har sat den til at være en statisk hvid (og dæmpet en del), og det er jeg helt pjattet med. Jeg brugte tidligere en LED strip fra IKEA på mit gamle Panasonic plasma TV.

Jeg købte i sin tid et POS9002 fremfor et B7 udelukkende pga. prisen (der var åbningstilbud på POS9002 hos Elgiganten). Men efter at have haft det i snart et halvt år tror jeg at jeg ville tage Philips over LG også ved samme pris. Ja, man taber Dolby Vision. Men det er kun noget der (for nu) er på utroligt få produktioner alligevel. Ambilight har du altid, uanset hvilken kilde m.v. man ser, og ved at have statisk hvidt lys opleves et mere korrekt billede.

Udover dette synes jeg også langt bedre om foden på Philips TV'et fremfor den buede på LG. Men det er kun relevant hvis man ikke har væghængt TV'et.
Til top
Pede8000 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 04-September-2006
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 2588
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pede8000 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Marts-2018 kl. 11:56
Gik selv i et par måneder og overvejede, endt med POS9002 og har ikke fortrudt.

Der er dog et par ting, jeg mener, du skal skal overveje. 

Rent fysisk - skal du have det op på vægen? LG´s VESA sidder helt i bunden af bagbeklædningen, bare hvis du skal bruge eksisterende beslag til vægmontering. Det er et mindre problem, men noget man skal være opmærksom på. Philips helt almindelig kedelig 300x300, lige til at klikke på...

Er lidt doven og sparsommelig, så ville gerne undgå at skulle til at genmontere vægophæng.Wink

DV vs HDR10+, ganske få kan spå om fremtiden, men prøv at tjekke HDTVTEST ´s youtube video om emnet som der er NU, forskellen er absolut minimal fra apple tv.

Ambiligt, jeg er fan. Med den voldsomme kontrast i HDR, kan man godt få en lille smule ondt i øjnene. Jeg så f.eks Jessica Jones i HDR fra Netflix i går, og fik helt ondt i øjnene, i en scene med kraftigt lys ind af et vindue. Crazy but true. Ambilight er ret fint i den forbindelse. Det virker faktisk som om tv´et svæver... FEDT!!!

For mig vandt ambiligt over DV. 
Det faktum at flow tv ser ganske fantastisk ud på Philips, gør heller ikke noget.
Har benyttet flatpanels.dk som inspiration til justering af billede, det spiller.

Anbefaling af POS9002 herfra.

Peter




Redigeret af Pede8000 - 17-Marts-2018 kl. 12:01
Sony 65AG8 - Apple TV 4K - Lyngdorf TDAI-1120 - Cambridge 740C - Panasonic DP-UB820 - Marantz SR5015 - KEF LS50 Meta - Pro-Ject Essential III (OM20) - Denon DNP- 800NE - Lyngdorf BW-3

Til top
Lennon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 06-Januar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lennon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Marts-2018 kl. 17:05
Man vil altid kunne udvidde senere med en ambilight løsning ( - den korrekte statiske) . Det samme m smart tv via en ekstern box . Hvorimod det er farvel til DV for tid og evighed .
Samsung PS63C7705
Samsung HDbox
Pioneer LX86
Jamo D8 surround m SUB
Nikon D7100
DELL 2408WFP skærm
Til top
Pede8000 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 04-September-2006
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 2588
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pede8000 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Marts-2018 kl. 18:30
Oprindeligt skrevet af Lennon Lennon skrev:

Man vil altid kunne udvidde senere med en ambilight løsning ( - den korrekte statiske) . Det samme m smart tv via en ekstern box . Hvorimod det er farvel til DV for tid og evighed .

Øh, nej, Philips afviser ikke at der kommer en firmware update der indeholder DV og eller/ HDR10+, spørgsmåler, er bare om den ellers fremragende P5 billedechip kan håndtere det. Det vil tiden vise... ;)

Er du lidt en smagsdommer mht ambiligt? Bare lidt? 


Redigeret af Pede8000 - 17-Marts-2018 kl. 18:51
Sony 65AG8 - Apple TV 4K - Lyngdorf TDAI-1120 - Cambridge 740C - Panasonic DP-UB820 - Marantz SR5015 - KEF LS50 Meta - Pro-Ject Essential III (OM20) - Denon DNP- 800NE - Lyngdorf BW-3

Til top
moremusic Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-November-2013
Status: Offline
Point: 568
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér moremusic Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Marts-2018 kl. 10:52
jeg købte et 55POS9002.
De første par måneder, var jeg ikke helt tilfreds (se evt min tråd her på siden), men siden sidste firmware opdatering, er det blevet et fedt tv., og jeg er meget tilfreds. Se evt min tråd andetsted.

Jeg valgte det fordi jeg synes at ambilight er for fedt, og en påklistret løsning kommer aldrig til at fungere lige så godt.
Måske giver LG et bedre billede, men for mig er det lidt en teoretisk diskussion:
det er kun i direkte sammenligning at du ser det, og det kræver kildemateriale der ikke findes ret meget af (endnu).

Et par ting der er værd at overveje om 55POS9002:

- der er en ret stor elektronik kasse der sidder bagpå. Dvs at det sidder markant længere ude fra væggen end mit gamle Samsung LED
- Strømstikket peger bagud
- Android smart tv STINKER - men har aldrig været fan af smart tv platforme, så måske er det bare mig.

Ser at LG pt kan fås til 9999, mens Phillips koster 11.111. Det kan måske også være udslagsgivende.
Til top
Lennon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 06-Januar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lennon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Marts-2018 kl. 13:12
Pede8000_ Jeg føler mig ikke just som smagsdommer . Men du har ret i,at jeg jævnligt understreger, at flerfarvet ambilight ikke er foreneligt med jagten på perfekt billedoplevelse - og at dette er en kendsgerning, og ikke en smagssag . Otto Jørgensen/AV Precision skrev nogle meget kompetente og overbevisende indlæg om problematikken for nogle år siden, her på siden . Jeg har respekt og forståelse, for at vi har forskellige tilgange til det at se TV, - og alle jagter ikke ubetinget den perfekte billedoplevelse .Philips har solgt rigtigt mange TV på ambilight featuren.

Jeg er selv ret vild med muligheden og komforten ved Ambilight med statisk hvidt lys, samt Philips såkaldte "Euro- design" . Så jeg kan sagtens forstå at nævnte Philips er i spil når man er i markedet for 55" OLED
Samsung PS63C7705
Samsung HDbox
Pioneer LX86
Jamo D8 surround m SUB
Nikon D7100
DELL 2408WFP skærm
Til top
Pede8000 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 04-September-2006
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 2588
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pede8000 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Marts-2018 kl. 14:20
Lennon, den er jeg med på, og tak for uddybning. Er klar over at man snyder øjet med ambilight, men min oplevelse (med et ok justeret TV) er ret god.

Stor respekt for Otto J, har selv haft fornøjelsen af at få kalibreret et TV af ham!

Jeg vil bare mene at hvis man sidder i et totalt mørkelagt rum, for at opnå den "perfekte" og helt korrekte billedegengivelse, vil man opnå at få ondt i øjnene. Alle udefra kommende faktorer påvirker jo oplevelsen af billedet, lys ind af vinduer, standerlampen osv osv. Man kan faktisk sidde i et mørklagt rum og se 4k materiale med ambilight på "diskret", det er måske ikke 100% videnskabeligt korrekt, men det ville det heller ikke være med belysning fra standerlampen?!

Håber du forstår hvad jeg mener?  Man kan ikke opnå et 100% korrekt oplevelse (kalibrerings udstyr er jo helt inde på skærmen) med mindre man sidder i et helt mørkt lokale med ingen mulighed for genskær.
Sony 65AG8 - Apple TV 4K - Lyngdorf TDAI-1120 - Cambridge 740C - Panasonic DP-UB820 - Marantz SR5015 - KEF LS50 Meta - Pro-Ject Essential III (OM20) - Denon DNP- 800NE - Lyngdorf BW-3

Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu