recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Kabel-TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - 2 DVB-C kanaler "overskriver" hinanden ?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

2 DVB-C kanaler "overskriver" hinanden ?

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
pr Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 14-Juli-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 19
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér pr Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: 2 DVB-C kanaler "overskriver" hinanden ?
    Sendt: 18-Marts-2018 kl. 19:06
Hej Recordere-medlemmer

Jeg har et problem med 2 DVB-C kanaler, der ikke kan eksistere samtidig (i samme tv) . . .

Jeg er tilsluttet en lokal antenneforening, der leverer tv via kabel i DVB-C.

Jeg har de 2 "laveste" pakker, og de indeholder bl.a. både TV2 Charlie og TV2 News (som ligger på hver sin MUX).

Der har ikke været problemer med disse kanaler før der for ca. 1 måned siden begyndte pixelering og udfald på TV2 Charlie.

Dette stod på ca. 1 uge, hvorefter der pludselig også var pixelering på TV2 News . . .

Kort efter lå TV2 Charlie på min TV2 News kanal (i stærkt pixelleret udgave) - hvorefter begge kanaler forsvandt.

Da der ikke skete noget det næste døgn, skrev jeg til antenneforeningen, og fortalte at TV2 Charlie var ude af drift.

Jeg fik svar tilbage, at de var opmærksom på problemet, og fejlretning var i gang.

Vistnok næste dag var TV2 Charlie igen i drift - men jeg havde ikke TV2 News.

På antenneforeningens hjemmeside skrev de, at der havde været en del forstyrrelse på flere programmer - især TV2 Charlie og TV2 News.
De skrev også:
"Fejlen er nu lokaliseret og udbedret.
Mangler kanalerne skal der foretages ny programsøgning og tjek evt. om kanalen har lagt sig på et andet kanalnummer."


Nu til mit problem - Jeg kan ikke få TV2 Charlie og TV2 News til at eksistere samtidig . . . ?

Hvis jeg nulstiller alle mine kanaler, og laver en manuel søgning på 498,00 MHz, så kan jeg godt få TV2 News.

Når jeg derefter laver en manuel søgning på 482,00 MHz, så kommer TV2 Charlie fint ind (men IKKE markeret som NY) . . . - Desværre har jeg så i samme forbindelse "mistet" TV2 News ????

Hvis jeg laver en fuld kanalsøgning, så får jeg alle kanaler (bortset fra TV2 News) . . .

Det ser ud som om TV2 Charlie "overskriver" TV2 News.

Jeg har høfligt skrevet til antenneforeningen, forelagt dem mit problem, og spurgt om de i forbindelse med fejlretningen kunne være kommet til at give de samme parametre til de 2 kanaler ?

Svaret jeg fik, var "Nej – jeg tror at du skal nulstille – fabriksindstille dit TV og geninstallere kanalerne".

Problemet er jo, at jeg HAR fabriksindstillet (helt ned til at tv-et spurgte om det skulle bruges i butik eller hjemme) - og jeg har forsøgt at geninstalleret kanalerne på alle mulige måder.

Da antenneforeningen skrev, at jeg skulle nulstille og foretage ny kanalsøgning - svarede jeg naturligvis straks tilbage, at dette var forsøgt.
Det har de så ikke svaret på . . .

Uanset, hvad jeg gør, så kan TV2 Charlie og TV2 News ikke ligge på samme tv samtidigt ???

Jeg har mistanke til de forudbestemte LCN-numre:
Hvis TV2 News søges først, så lægger den sig på kanal 34.
Hvis TV2 Charlie dernæst søges, så lægger den sig på kanal 34 (i stedet for TV2 News).
Hvis der nulstilles, og TV2 Charlie søges først, så lægger den sig på kanal 1000.
Hvis TV2 News derefter søges, så markeres den ikke som "Ny" - men findes alligevel ikke i kanallisten (kanal 34 findes ikke).

Hvis jeg efter nulstilling laver en fuld kanalsøgning, så ligger TV2 Charlie på kanal 1002 og kanal 34 findes ikke (ingen TV2 News).

Kan det tænkes, at TV2 News har LCN=34, og TV2 Charlie ikke har nogen LCN defineret - men har andre parametre sammenfaldende med TV2 News ?

Kan det være støj ? - men så skulle kanalerne vel heller ikke kunne vises enkeltvis ? - og hvorfor skulle det så opstå efter udfald og efterfølgende fejlretning ?

Jeg har 2 tv, der begge opfører sig på denne måde, Panasonic TX-P42G10E og Panasonic TX-L26X10Y.
De er efterhånden lidt gamle (jeg ved det godt) - men de kan vel ikke gå i stykker samtidigt på denne måde ?

Det var en lang forklaring - men jeg ville gerne prøve at forklare problemet fyldestgørende.

HJÆLP - Hvad kan problemet være ?

Mange hilsener
pr
Til top
C. Johansen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 16-April-2012
Status: Offline
Point: 636
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér C. Johansen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Marts-2018 kl. 00:43
Jeg synes, at alt tyder på, at problemet stammer fra antenneforeningen.
Er du den eneste. der har problemet, eller har naboerne det også?
Har du mulighed for at slå den logiske kanal nummerering (LCN) fra inden kanalsøgning, kan du måske komme udenom problemet.
Til top
pr Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 14-Juli-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 19
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér pr Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Marts-2018 kl. 09:34
Hej igen

Jeg har nu haft kontaktet naboerne på vores lille vej.

Desværre var der kun een, der var tilsluttet antenneforeningen, og han var så venlig at prøve en kanalsøgning.

Han havde TV2 News på 34 og TV2 Charlie på 1002 - og ingen problemer . . .

Kan en del af problemet være, at mine tv er lidt gamle, og måske ikke håndterer LCN så godt ?

Jeg har haft fat i både brugsanvisning og service manual, og det er IKKE muligt at slå LCN fra.

Mon ikke næste skridt er at kontakte antenneforeningen igen, for at bede om, at de lægger TV2 Charlie på LCN=30, som angivet i deres seneste kanalnøgle (fra 2016).

Jeg synes alt tyder på, at TV2 Charlie IKKE er tildelt LCN . . .

Har jeg mon ret i dette ?

Mange hilsener
pr
Til top
C. Johansen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 16-April-2012
Status: Offline
Point: 636
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér C. Johansen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Marts-2018 kl. 13:27
Der kan være nogle specielle forhold med kanalnumre over 1000, men jeg kan ikke sige præcist, hvad det er.
Når You-See er ved at planlægge ændringer med nye kanaler, bliver de somme tider tildelt kanalnumre over 1000 midlertidigt, og de kanaler kan modtages på nogle fjernsyn og tv-bokse, men ikke på alle.
Jeg tror, det er helt rigtigt, som du skriver, at problemet ville løses, hvis Tv2 Charlie fik LCN=30, for hvis dine fjernsyn ikke kan håndtere kanalnumre over 1000, virker det netop, som Tv2 Charlie ikke har noget nummer.
Kan du modtage andet med kanalnumre over 1000, det kunne være digitale radiokanaler?

Til top
pr Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 14-Juli-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 19
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér pr Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Marts-2018 kl. 15:12
Når der er lavet fuld kanalsøgning, så ligger der kanaler på 1000 til 1007.
TV2 Charlie har her fået 1002.
Når alt slettes, og der kun søges den MUX, der har TV2 Charlie, så får den kanal 1000.
Jeg tror, at numrene fra 1000 og op anvendes til de kanaler, der ikke har LCN defineret.
Antenneforeningen udsender ikke digitale radiokanaler - men de udsender en hel del radioprogrammer i fm-båndet.

Mange hilsener
pr
Til top
C. Johansen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 16-April-2012
Status: Offline
Point: 636
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér C. Johansen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Marts-2018 kl. 15:59
Når du får Tv2 Charlie til at ligge på kanalplads 1000, kommer der så andre kanaler, der virker og evt. har skiftet nummer?
Til top
pr Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 14-Juli-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 19
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér pr Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Marts-2018 kl. 16:16
De øvrige kanaler på den MUX får de korrekte (lave) LCN-numre.
Der bliver ikke flyttet rundt på numrene . . .

Mange hilsener
pr
Til top
C. Johansen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 16-April-2012
Status: Offline
Point: 636
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér C. Johansen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Marts-2018 kl. 20:30
Det kan vist kun være det antennesignal, du modtager, som ikke er blevet udbedret korrekt.
I det svar du har fået fra antenneforeningen lyder det: "tjek evt. om kanalen har lagt sig på et andet kanalnummer". Jamen ved man ikke, hvor kanalerne ligger??? Jeg synes, man får en ubehagelig fornemmelse af kaos.
Du bliver nok nødt til at bede antenneforeningen om at få udbedret fejlene korrekt, og så henvise til, at problemerne er opstået, efter at man har forsøgt at rette andre fejl.

Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem


Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Offline
Point: 10278
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Marts-2018 kl. 22:09
Oprindeligt skrevet af C. Johansen C. Johansen skrev:

"tjek evt. om kanalen har lagt sig på et andet kanalnummer". Jamen ved man ikke, hvor kanalerne ligger???


Det er vel ligegyldig hvilket kanalnummer den ligger på. Det kan man jo selv ændre. Det afgørende er hvilken frekvens den ligger på.

Flemming
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
C. Johansen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 16-April-2012
Status: Offline
Point: 636
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér C. Johansen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Marts-2018 kl. 22:31
Flemming, det ville være en fordel, hvis du læste tråden igennem!
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem


Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Offline
Point: 10278
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Marts-2018 kl. 08:00
Oprindeligt skrevet af C. Johansen C. Johansen skrev:

Flemming, det ville være en fordel, hvis du læste tråden igennem!


Den fordel havde jeg allerede benyttet mig af. Men du mener jo selv at kanalen ikke er tildelt LCN. Hvordan skulle antenneforeningen så vide hvilken kanalplads den bliver placeret på hos den enkelte bruger?

Flemming
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
C. Johansen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 16-April-2012
Status: Offline
Point: 636
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér C. Johansen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Marts-2018 kl. 09:21
Det har så tydeligvis ikke hjulpet ret meget, at du har læst tråden, når du ikke forstår, hvad du læser.
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu