recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ujævnheder i lyd fra NAD D3020
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Ujævnheder i lyd fra NAD D3020

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
maha Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 08-August-2017
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 26
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér maha Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Ujævnheder i lyd fra NAD D3020
    Sendt: 21-Marts-2018 kl. 08:09
Hej

Jeg har et sæt Dali Zensor 3, som er sat til en NAD D3020 forstærker. D3020'eren er sat til mit tv via optisk kabel. Jeg spiller mit indhold og film og musik fra et Apple TV, som sidder med HDMI til tv'et.

Jeg har, som noget nyt, opdaget ujævnheder (af mangel på bedre ord) i lyden når jeg spiller musik. Ujævnhederne virker ikke bare til at komme tilfældigt, men nærmere omkring bestemt(e) Hz. 
  
Uden at være sikker, hvorfor er derfor, at jeg spørger jer, lyder det måske som noget udledning. Jeg kan bedst beskrive det lidt som den lyd det kan give når man sætter et headset til sin telefon/computer eller whatever. Ikke den statiske lyd, men den lidt poppende lyd. 

Når jeg sætter headset direkte til forstærkeren, får jeg samme ujævnheder i headsettet - det er altså ikke højtalerne som den er gal med, virker det til.

Lige som en sidenote, så har jeg også en B&W ASW 610 sub sat til, men tror ikke den har noget med sagen at gøre. Jeg har prøve at koble den fra forstærkeren, men ujævnhederne er der stadig. 

Nogen forslag til hvad jeg kan prøve at teste af, for at finde årsagen?

Tak :) 
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4898
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Marts-2018 kl. 08:35
Tjae. Du kan prøve med et andet kabel.

Har du andre optiske kabler tilsluttet forstærker?

Jeg oplever udfald når jeg tænder en anden optisk kilde. Eksempelvis TV.

Det er dog kortvarigt og nok mere en egenskab. Måske kommer der støj af den vej.
Til top
Deschain Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-August-2017
Sted: San Junipero
Status: Offline
Point: 960
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Deschain Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Marts-2018 kl. 08:50
Prøv at sætte en anden lydkilde til end TV'et (på en anden indgang på forstærkeren) og lyt med hovedtelefonerne.

Hvis problemet stadig er der, er det en fejl i forstærkeren. 

Hvis problemet forsvinder, er det en fejl i TV'et, i kablet eller den optiske indgang på forstærkeren. Næste skridt er så at udskifte kablet, derefter prøve med en anden kilde på samme indgang (den optiske) på forstærkeren.

Kort sagt: Udelukkelsesmetoden.
Til top
maha Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 08-August-2017
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 26
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér maha Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Marts-2018 kl. 09:05
Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:

Tjae. Du kan prøve med et andet kabel.

Har du andre optiske kabler tilsluttet forstærker?

Jeg oplever udfald når jeg tænder en anden optisk kilde. Eksempelvis TV.

Det er dog kortvarigt og nok mere en egenskab. Måske kommer der støj af den vej.

Jeg har ikke lige andre optiske kabler til at ligge, så jeg har ikke prøvet det. Kan være jeg må have fat i et. Jeg har ikke andre optiske kabler til forstærkeren.. 
Til top
maha Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 08-August-2017
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 26
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér maha Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Marts-2018 kl. 09:11
Oprindeligt skrevet af Deschain Deschain skrev:

Prøv at sætte en anden lydkilde til end TV'et (på en anden indgang på forstærkeren) og lyt med hovedtelefonerne.

Hvis problemet stadig er der, er det en fejl i forstærkeren. 

Hvis problemet forsvinder, er det en fejl i TV'et, i kablet eller den optiske indgang på forstærkeren. Næste skridt er så at udskifte kablet, derefter prøve med en anden kilde på samme indgang (den optiske) på forstærkeren.

Kort sagt: Udelukkelsesmetoden.

Ja god idé. Der er bluetooth i forstærkeren, så prøver at forbinde telefonen til forstærkeren på den måde, så kan jeg tjekke både via højttalerne og via headset sat til forstærkeren, uden at det kommer igennem optisk kabel og indgang.

Noget jeg lige kommer i tanke om, er at mine kabler ligger lidt rodet.. kan det have indflydelse? Altså kan det forstyrre det optiske kabel eller forstærkeren fx?
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4898
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Marts-2018 kl. 10:53
Nej.

Kun hvis der er skarpe knæk på optiske kabler.
Til top
dr_schlemer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1023
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dr_schlemer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Marts-2018 kl. 06:55
Oprindeligt skrevet af maha maha skrev:

Hej

Jeg har et sæt Dali Zensor 3, som er sat til en NAD D3020 forstærker. D3020'eren er sat til mit tv via optisk kabel. Jeg spiller mit indhold og film og musik fra et Apple TV, som sidder med HDMI til tv'et.

Jeg har, som noget nyt, opdaget ujævnheder (af mangel på bedre ord) i lyden når jeg spiller musik. Ujævnhederne virker ikke bare til at komme tilfældigt, men nærmere omkring bestemt(e) Hz. 
  
Uden at være sikker, hvorfor er derfor, at jeg spørger jer, lyder det måske som noget udledning. Jeg kan bedst beskrive det lidt som den lyd det kan give når man sætter et headset til sin telefon/computer eller whatever. Ikke den statiske lyd, men den lidt poppende lyd. 

Når jeg sætter headset direkte til forstærkeren, får jeg samme ujævnheder i headsettet - det er altså ikke højtalerne som den er gal med, virker det til.

Lige som en sidenote, så har jeg også en B&W ASW 610 sub sat til, men tror ikke den har noget med sagen at gøre. Jeg har prøve at koble den fra forstærkeren, men ujævnhederne er der stadig. 

Nogen forslag til hvad jeg kan prøve at teste af, for at finde årsagen?

Tak :) 
snavs på optisk kabel...
LG C7 65” OLED * NAD T577 * NAD C658 * NAD C298 * Sanyo Q60 plus pladespiller * Apple TV4K * Dali Rubicon 6 * QNAP TS431+
Til top
bphhm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 28-Marts-2006
Status: Offline
Point: 1140
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bphhm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Marts-2018 kl. 10:29
Jeg ville også prøve udelukkelsesmetoden. Som jeg forstår setup'et går din ATV via TV'et til forstærkeren og mit bud er at det er i TV'et der er noget omskifter støj eller lignende.

Så prøv at udelukke forstærker, højttaler, ATV ved at forbinde dem sammen udenom TV'et.



Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu