recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Udregning af projekter - afstand
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Udregning af projekter - afstand

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Rasmus Lundgree Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 04-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 21
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Lundgree Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Udregning af projekter - afstand
    Sendt: 24-April-2018 kl. 09:42
Hej alle
 
Jeg håber på lidt hjælp til udregning af, om den projekter som jeg har valgt, nu også passer til mit rum. Jeg har forsøgt at læse op på det, men jeg må indrømme, at jeg ikke kan finde ud af det .Ouch
 
Jeg har set mig varm på en Epson TW5400, som jeg har set i aktion, og er meget tilfreds med den ift. prisen. De ter denne her: https://www.epson.dk/products/projectors/home-cinema/eh-tw5400#specifications
 
Mit rum er 3,77 m x 3,4 meter, og der er 2,30 fra gulv til loftet.
 
Jeg tænker at den skal hænge i loftet på den brede del af rummet, altså så der er ca. 3,7 meter fra projekter til lærred.
 
Jeg forestiller mig, at lærredet skal være ca. 100".
 
Specs på projektoren er:
 
Projektionsforhold: 1,22 - 1,47:1
Zoom: Manual, Factor: 1,2
Projektionsstørrelse: 34 inches - 332 inches
Projiceringsafstand vidvinkel/teleobjektiv: 1,62 m - 1,95 m ( 60 inch screen)
Projection Lens F Number: 1,49 - 1,72
Brændvidde: 16,9 mm - 20,28 mm
Fokus: Manuel
Offset: 10 : 1
Håber der er nogen, der kan hjælpe mig. Kan læse mig frem til, at der burde være enkelt, men det er det sq ikke for mig :o)
 
På forhånd tak
 
/Rasmus
Til top
jespermart Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 891
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jespermart Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-April-2018 kl. 10:02
Jesper

Jvc N5B, Elite Screens 120" Cinegrey 5D, Marantz SR7013, Dynaudio Evoke10 og X28C i 5.1.4
Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4109
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PerW Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-April-2018 kl. 10:46
Min søn har den projektor og jeg må sige, jeg er ikke begejstret. 

Jeg har selv Optoma i samme prisklasse og den synes jeg er bedre. Bedre billede og larmer mindre.
Til top
Rasmus Lundgree Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 04-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 21
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Lundgree Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-April-2018 kl. 21:17
Hej Jesper

Tak for linket. Jeg er simpelhen i tvivl om, hvad resultatet af beregningen bestyder.

Når jeg fx sætter lærredet til at være 100", så kan jeg dreje Trow Range mellem 270 og 325 cm. Betyder det så, at projektoren SKAL være mellem 270 og 325 cm for at give et 100" billede? Hvis jeg fx gerne vil have den til at hænge over sofaen bagerst i værelset, som er ca. 350 cm fra væggen, så bliver billedet altså min. 108"?

Er det sådan jeg skal læse det?

Mvh

Rasmus
Til top
Rasmus Lundgree Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 04-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 21
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Lundgree Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-April-2018 kl. 21:22
Hej PerW

Tak for input. Hvilken Optoma har du? 

Jeg har salt set på Optoma HD27, som jeg også synes var super fin.

Mvh

Rasmus
Til top
jespermart Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 891
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jespermart Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-April-2018 kl. 22:57
Oprindeligt skrevet af Rasmus Lundgree Rasmus Lundgree skrev:

Hej Jesper

Tak for linket. Jeg er simpelhen i tvivl om, hvad resultatet af beregningen bestyder.

Når jeg fx sætter lærredet til at være 100", så kan jeg dreje Trow Range mellem 270 og 325 cm. Betyder det så, at projektoren SKAL være mellem 270 og 325 cm for at give et 100" billede? Hvis jeg fx gerne vil have den til at hænge over sofaen bagerst i værelset, som er ca. 350 cm fra væggen, så bliver billedet altså min. 108"?

Er det sådan jeg skal læse det?

Mvh

Rasmus

Ja det er sådan du skal læse det 
Jesper

Jvc N5B, Elite Screens 120" Cinegrey 5D, Marantz SR7013, Dynaudio Evoke10 og X28C i 5.1.4
Til top
kenneth85 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 03-Juni-2013
Sted: Løsning
Status: Offline
Point: 963
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kenneth85 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-April-2018 kl. 08:33
Oprindeligt skrevet af Rasmus Lundgree Rasmus Lundgree skrev:

Hej alle
 
Jeg håber på lidt hjælp til udregning af, om den projekter som jeg har valgt, nu også passer til mit rum. Jeg har forsøgt at læse op på det, men jeg må indrømme, at jeg ikke kan finde ud af det .Ouch
 
Jeg har set mig varm på en Epson TW5400, som jeg har set i aktion, og er meget tilfreds med den ift. prisen. De ter denne her: https://www.epson.dk/products/projectors/home-cinema/eh-tw5400#specifications
 
Mit rum er 3,77 m x 3,4 meter, og der er 2,30 fra gulv til loftet.
 
Jeg tænker at den skal hænge i loftet på den brede del af rummet, altså så der er ca. 3,7 meter fra projekter til lærred.
 
Jeg forestiller mig, at lærredet skal være ca. 100".

Både Epson og Optoma har Throw distance calculatores på deres hjemmesider:
http://support.epson-europe.com/TDC/ThrowDistanceCalculatorDA/
Den projektor du oplyser kan side i en afstand på 2,72m - 3,27m i følge deres beregner

Her er HD36 fra optoma:
https://www.optoma.eu/projector-distance-calculator/hd36
Denne projektor kan side i en afstand med 303.29cm~453.83cm ved 100".

Umilbart vil optoma altså passe bedre til dit rum hvis du ønsker din projektor helt op af din bagvæg.
Optoma er en DLP og Epson er en 3LCD. DLP syntes de fleste er bedst hvis du har fuld kontrol over lys i rummet. Da den kan blive mere sort i billedet. Omvendt er en 3LCD typisk mere lysstærk og derfor bedre egnet til et rum hvor du ikke kan mørklægge rummet.


Håber det hjalp :-)
Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.
Til top
Rasmus Lundgree Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 04-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 21
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Lundgree Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-April-2018 kl. 11:44
Hej kenneth85
 
Det hjalp meget, så tak for det :o). Jeg tror at nogle af begreberne er ved at komme på plads nu :o).
 
Jeg  kommer til at kigge nærmere på både Optoma HD27, HD29 og 144x, men det er nu også en jungle at finde rundt i. Epson har en sammenligningsmulighed på hjemmesiden, men det har Optoma desværre ikke.
 
Jeg må i gang med at sammenligne manuelt.
 
Tak for hjælpen,
 
/Rasmus
Til top
kenneth85 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 03-Juni-2013
Sted: Løsning
Status: Offline
Point: 963
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kenneth85 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-April-2018 kl. 12:36
Oprindeligt skrevet af Rasmus Lundgree Rasmus Lundgree skrev:

Hej kenneth85
 
Det hjalp meget, så tak for det :o). Jeg tror at nogle af begreberne er ved at komme på plads nu :o).
 
Jeg  kommer til at kigge nærmere på både Optoma HD27, HD29 og 144x, men det er nu også en jungle at finde rundt i. Epson har en sammenligningsmulighed på hjemmesiden, men det har Optoma desværre ikke.
 
Jeg må i gang med at sammenligne manuelt.
 
Tak for hjælpen,
 
/Rasmus


Jeg er også selv på jagt efter en projektor. Min første. Og jeg render tit mod en mur da min stue er meget lys og jeg har "kun" plads til 110" lærred. Men min projektor skal stå oven på en rumdeler  bag min sofa. 5M væk. Det er ikke nemt at finde en projektor der overholder disse krav. Pt er jeg mest lun på Epson TW6700 som kan overholde mine krav. 4K bliver møg dyrt hvis kravene skal overholdes. :-(
Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu