recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvor hurtigt starter din Win 10 pc op
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvor hurtigt starter din Win 10 pc op

 Besvar Besvar Side  <123
Afstemningsspørgsmål: Opstartstid fra slukket tilstand (ikke dvale)
Svarmulighed Stemmer Afstemningsresultat
52 [88,14%]
5 [8,47%]
0 [0,00%]
1 [1,69%]
1 [1,69%]
Du har ikke adgang til at deltage i denne afstemning

Forfatter
Besked
Deschain Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-August-2017
Sted: San Junipero
Status: Offline
Point: 960
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Deschain Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-September-2018 kl. 08:16
Ca. 0,5 sekund...

(den er aldrig slukket Smile )
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-September-2018 kl. 10:50
Oprindeligt skrevet af claus_jac claus_jac skrev:


Og alligevel ikke - det er jo helt og holdent noget der kommer an på hvad man har installeret af software, hvilke services der bliver bedt om at starte ved boot. Men ja - en nyinstalleret maskine uden software så er vi alle næsten på samme niveau. (adobe "update" services er virkelig noget lort og kommer så snart man installerer acrobat reader.)


Vi mangler også at få præciseret, hvad der præcis menes med, hvornår Windows er startet op.

I min verden (fordi jeg køre med login/pw/fingeraftryk), så er det når den promt om adgangskode popper op (bortset fra jeg skal trykke på min mus efter 1803 opgrade, hvilket er ret irriterende). 
På dette tidspunkt, så vil windows stadigvæk indlæse services og programmer i baggrunden. Men det er der Windows reelt er startet op. Og det er det tidspunkt jeg mener der skal måles til. For ellers ryger vi netop ud i det som du nævner, at tiden afhænger af, hvor mange opstarts programmer man har. Den tid vil altid være enormt svingende. Og slet ikke relevant for spørgsmålet, hvis det skal bruges til at finde ud af, om noget er galt, eller bare at sammenligne med andre. 
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-September-2018 kl. 10:55
Oprindeligt skrevet af oleahmed oleahmed skrev:


Jeg tænker det er vigtigt at finde ud af hvad man mener med "Hvor hurtigt starter din Win 10 pc op?", at få Windows 10 vist, er ikke det samme som at kunne bruge alle funktioner med det samme.

Helt enig. Som jeg netop skrev, og som claus også er inde på, så giver det ingen mening at måle indtil alle services/opstartsprogrammer er indlæs. I mange tilfælde kan man slet ikke se, hvad windows laver i baggrunden.  I værste fald kan man "mærke" det, fordi den kan virke sløv. 
Til top
0leDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-Januar-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1213
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér 0leDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-September-2018 kl. 12:14
Start evt jobliste (CTRL+ALT+ESC), vælg start, til vælg CPU ved start og DISK I/O for at se hvad der bruger tid under start.
Til top
tobywan Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 19-Juni-2006
Status: Offline
Point: 406
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tobywan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-September-2018 kl. 15:12
Under 20 sekunder.

i7 8700k
32GB ram
Samsung Evo 970 500GB

Kunne nok godt optimeres, men helt ærligt så gider jeg ikke. Maskinen er alligevel aldrig slukket.
Panasonic VT50 - B&W CMs2
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-September-2018 kl. 15:19
Oprindeligt skrevet af tobywan tobywan skrev:

Under 20 sekunder.

i7 8700k
32GB ram
Samsung Evo 970 500GB

Kunne nok godt optimeres, men helt ærligt så gider jeg ikke. Maskinen er alligevel aldrig slukket.

Hvis den aldrig er slukket, så synes jeg under 20 sekunder er længe LOL
Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7863
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thorvald Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-September-2018 kl. 15:59
Omkring 12-13 sekunder tror jeg - på min nye computer.

Asus Zephyrus GM501GS, 32 GB DDR4 Ram, i7 (8. Gen) 8750H, 6 kerner, NVIDIA GeForce GTX 1070, med 8 GB GDDR5 SDRAM.

Min gamle computer er nok mere end 1 minut om at starte op - har ikke lige taget tid på den, 7½ år gammel:

Asus G73SW, 16 GB DDR3 Ram, i7 2630QM, 4 kerner, NVIDIA GeForce GTX460M, med 1.5 GB GDDR5 SDRAM.
Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-September-2018 kl. 17:40
Microsoft har helt specifikt brugt delayed loading hvor visse services startes EFTER login for at holde boot2login tiden nede. Det har de lavet siden win7-8 stykker. (og noget man fandt ud af i vista tiden. - der var rigtigt mange store virksomheder der havde "boottider" på op til 40-50min - det var først efter de her episoder Microsoft begyndte at tage det virkelig seriøst http://taxprof.typepad.com/taxprof_blog/2008/11/does-your-boss-have.html

Det betyder selvfølgelig også som flere har været inde på at definitionen ikke bare er svær at stadfæste, men i virkeligheden heller ikke giver så meget mening. Man kan selvfølgelig sagtens definere boottid som "boot 2 loginscreen"  men maskinen kører stadig særdeles ihærdigt selv under loginscreen, og loader først færdigt lang tid efter. - tror der går 10-20 sek før min STEAM applikation loades efter login. (og indtil da kan jeg jo af gode grunde ikke bruge comp hvis jeg vil spille via steam! :-))
Til top
mrjocs Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 19-Marts-2016
Status: Offline
Point: 41
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mrjocs Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-September-2018 kl. 20:29
Der er sket meget indenfor opstartstider siden vista og windows 7 for den sags skyld. 

Siden windows 8 har de inplementeret hurtigstart funktionen som er default sat til. Hvilket gør maskinen hurtigere at starte op, især med mekaniske diske. jeg mener at de har brugt en combo af dvale funktionen og inplmeneteret det i startup processen. 

og så har SSD`en jo selvfølgelig også hjulpet gevaldtigt. 

jeg sidder her med min 11-12 år gamle Lenovo Thinkpad t500 core2duo t9550 8gb ram og en ældre samsung ssd. 

godt nok windows 8.1. 10 sek post screen, og 30 sek. er jeg logget ind og computeren er klar. 
mvh
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 3771
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-September-2018 kl. 21:03
Opstart 15 sekunder, en gammel maskine med i7cpu 870 2.93 GHz, 8.00 GB ram, x64 processor og 64 bit Win 10 operativ system. En SanDisk SDSSDXP240G som C: drev, og 1TB HDD backup drev.

Redigeret af JeTex - 21-September-2018 kl. 21:04
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu