recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Gode råd til opstart af ny 7.2 hjemmebio
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Gode råd til opstart af ny 7.2 hjemmebio

 Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
Supergris Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-December-2006
Sted: Esbjerg
Status: Offline
Point: 1464
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Supergris Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-November-2018 kl. 01:17
Igen tager du fejl! Dit faktiske billedeareal bliver IKKE større ved at vælge et scope-lærred, det ser blot sådan ud!
Hvis du har plads til et scope-lærred, der er 2,80 m. i bredden, så vil du sikkert også have plads til et 16:9-lærred i samme bredde! 
Ved scope-film vil arealet være det samme, men ved et 16:9-lærred vil film/serier, der er udgivet i dette format, blive gengivet i et væsentligt (mere end 30 %) større format.
Hvis du ser film med IMAX-scener (drejer sig måske om en god håndfuld), vil de sorte bjælker blot forsvinde...

Jeg giver dig ret i, vi ikke behøver være enige, men jeg håber, der ikke længere er tvivl om, et scope-lærred ikke har andre fordele end kosmetiske, som altid vil være subjektive, så må valget være op til den enkelte, men glem nu ikke den med underteksterne!  :)


Redigeret af Supergris - 16-November-2018 kl. 01:24
Min hjemmebio:
Sony HW65ES, GrandView 112" lærred, Vincent LS-310 fronter, Vincent LS-112 sub, Vincent LS-206 center, B&W Solid surround, Sony DA5400ES, Primare A 30.5, Nvidia Shield TV.







Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-November-2018 kl. 07:03
Oprindeligt skrevet af Supergris Supergris skrev:

Hvis du har plads til et scope-lærred, der er 2,80 m. i bredden, så vil du sikkert også have plads til et 16:9-lærred i samme bredde!
Omvendt, hvis man som jeg og trådstarter i princippet har plads til et 3,5 meter bredt scope-lærred, så bliver et tilsvarende bredt 16:9-lærred 2 meter højt, plus masking! Ikke nok med, at det ville være praktisk umuligt i et rum med lidt over 2 meter til loftet uden at gå AT-vejen, det ville også være uudholdeligt at se på på 3,5 meters afstand. For at løse dét problem er man så nødt til at gå på kompromis med lyden i stedet, ved at sidde op ad bagvæggen. Eller, man kunne indse, at et 1,5 højt scope-lærred ville være det eneste rigtige I den situation, og det har ikke en skid med kosmetisk at gøre.

Så beklager, vi kan vist ikke blive enige om ret meget, og det er fint med mig, jeg respekterer at du mener noget andet. Men det er bare vigtigt at trådstarter forstår, hvorfor vi begge hårdnakket står ved vores holdninger, og derfor bliver jeg ved. Men "Andspand", sig til, når du er træt af at høre på os eller har taget din beslutning, så stopper jeg i hvert fald.

(redigeret pga. lidt for skarp ordlyd i oprindelig kommentar)


Redigeret af jacobe - 16-November-2018 kl. 10:22
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
Andspand Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 05-November-2018
Status: Offline
Point: 7
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Andspand Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-November-2018 kl. 15:48
Det lader lidt til at være et spørgsmål i samme kategori som Samsung vs Apple telefon :)

Jeg er super glad for alle Jeres inputs, da jeg virkelig har fået en god fornemmelse af problemstillingerne ved de forskellige formater. Jeg har ikke besluttet mig endnu, men grundet den lave lofthøjde kan jeg bedst følge Cinemascope-argumenterne. Hvis jeg valgte et 16:9 lærred med samme bredde som cinemascope, så er jeg ret sikker på at man vil kunne se min hårtot i billedet(pga. den lave projektorhøjde).

Men uanset hvad, skal I have mange tak for argumenterne!
Til top
jake51 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 02-Januar-2005
Sted: Randers
Status: Offline
Point: 6052
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jake51 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-November-2018 kl. 15:56
Vil blot tilføje, at jeg har et 2;35:1 fastrammelærred
Film i scope (21:9) har brug for bredden, mens jeg sagtens kan leve med et mindre 16:9 billede
De fleste store flotte film er i 21:9
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Online
Point: 4405
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-November-2018 kl. 19:23
Det er faktisk ikke Samsung vs. Apple, da der et et rigtigt og et forkert her. Så kan der selvfølgelig være præferencer der gør, at man går efter det "forkerte" hvilket også er fint.

Scope formatet er lavet til, at blive gengivet bredere end 16:9 film. Dette er sådan biografer gør det og det er det "valg" instruktøren tager når han/hun laver  filmen*. 

Et godt råd ift. lærred til ny hjemmebio: Jeg har aldrig hørt én sige, at de har valgt et for stort lærred. Jeg har derimod hørt mange sige, at de skulle have valgt et større. Man vænner sig meget hurtigt til størrelsen på billedet og hvad der på papiret lyder stort, er ofte langt mindre end hvad der normalt anbefales.

En gennemsnitlig tommelfingerregel ift. lærredstørrelse er, at højden på lærredet skal være 2.5-3 gange siddeafstanden. Sidder man fire meter fra, skal lærred være 1.33m - 1.6m højt. Scope format er det ~3.2m-3.8m bredt. 

*Ovenstående tager ikke højde for IMAX som er noget for sig - men det er mere undtagelsen end reglen.
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Online
Point: 4405
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-November-2018 kl. 19:43
Og et par andre inputs herfra til dine tanker:

Akustisk transparent lærred er en helt anden oplevelse - kan anbefales! 
Der er nogle råd om, bare at vinkle centeren hvis den er under lærred, men det gør absolut ingen forskel ift. lokaliseringen - lyden vil komme fra samme sted.


Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu