recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Størrelse lærred ved lavt loft
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Størrelse lærred ved lavt loft

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Deluxe Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 26-August-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 126
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Deluxe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Størrelse lærred ved lavt loft
    Sendt: 14-November-2018 kl. 22:21
Hej Recordere

Jeg har brug for lidt inputs/hjælp til opsætning af min nye projekter og derved valg af størrelse på lærred

Mit primære spørgsmål går på om jeg kan justere mig ud af mit ”problem” eller om det bliver en for stor keystone correction (ved ikke om der er et dansk udtryk herfor).


Projektor: BenQ W1700

Loftsbeslag: Vogles EPC 6545 – 8 cm højt

Rum bredde: 490 cm

Loftshøjde ca. 222 cm

Loftshøjden er desuden ca. 4 cm lavere hvor projektoren skal monteres i forhold til modsatte side, hvor lærred skal være

Siddeafstand: Løse lænestole som kan flyttes, så ca. 3-4 m fra lærred


Som udgangspunkt var min plan et 120 tommer lærred. Jeg ser dog et problem i den lave loftshøjde (kælder) på ca. 220 cm, hvor billedet hurtigt kan komme for langt ned mod gulvet. Jeg har købt et Vogels beslag, hvor projektoren kommer så tæt på loftet som muligt (af de beslag jeg har kunne finde) med 8 cm.

Ved 120 tommer bliver den lodrette forskydning af billedet 15 cm (fald). Altså vil billedets øverste kant starte ca. 27 cm under loftet (4 cm difference loftshøjde, beslag 8 cm og fald 15 cm). Billedhøjde bliver 149 cm ved 120 tommer. Således kommer nederste kant af billedet kun ca. 46 cm over gulvet.

Jeg har i praksis forsøgt at holde projektoren mod loftet med afstandsklodser på 8 cm (svarende til beslag) og her synes jeg faktisk at billedet kom endnu længere ned end de 27 cm fra loft – måske nærmere 35 cm. Altså kommer nederste bund af billedet helt ned i højden ca. 35 cm.

Nå, så til mit spørgsmål. Jeg vil som udgangspunkt meget gerne have 120 tommer lærred. Og samtidig have bunden er billedet op i ca. 55-60 cm. Det vil betyde, at jeg skal vinkle projektoren lidt op, således billedet hæves ca. 20 cm. Dette vil jo (antager jeg) give en mindre forvridning i billedet.

Kan jeg justere mig ud af dette via keystone correction eller vil denne korrektion blive for stor / gå for meget ud over billedkvaliteten? Det jeg ikke kan regne ud, er hvor meget keystone correction det kræver når billedet skal hæves 20 cm og projektoren hænger ca. 4,5 m væk? Jeg aner ikke om ovenstående er nok info eller om det er et umuligt spørgsmål at svare på.

Alternativet må være 110 tommer skærm? Ved 110 tommer bliver den lodrette forskydning af billedet 14 cm (fald). Altså vil billedets øverste kant starte ca. 26 cm under loftet. Billedhøjde bliver 137 cm. Således kommer nederste kant af billedet op i højde på ca. 59 cm, hvilket nok er mere passende.

Det blev en lang smører – håber det giver mening 😊

 

Vh

Nicolai

Til top
kaizer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 08-Maj-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2319
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kaizer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-November-2018 kl. 07:18
jeg vil ikke anbefale keystone. Det gør ikke noget godt for billedet.


Det er vigtigt at kigge på hvilket offset projektoren inden man køber den. 


Til top
Bjur Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2004
Sted: Lejre, Sjælland
Status: Offline
Point: 2554
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bjur Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-November-2018 kl. 08:25
Du skal sørge for projektoren har god lens shift. Jeg har også omkring 2.20 til loft og har 120" lærred i stuen. Det passer lige netop så det kører ned til tv bænken, hvor der så står en centerhøjttaler.
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-November-2018 kl. 11:11
Nu ved jeg ikke hvad du primært ser på din projektor, men et alternativ kunne jo være at overveje et lærred i scope-format. Vores loft er lavere end dit, men vores lærred er 130 tommer (103,6 tommer i 16:9-format) og hænger stadig 58 cm over gulvet. I din situation ville det også være smart, idet et scope-billedes sorte bjælker foroven og forneden dermed vil være din ven, ikke fjende.


Redigeret af jacobe - 15-November-2018 kl. 11:17
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
Deluxe Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 26-August-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 126
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Deluxe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-November-2018 kl. 11:39
Hej alle

Tak for inputs:-)

Jeg har nu monteret højtalere på væggen, så der også kan være plads til 120 tommer lærred, hvis det ender med det.

Jeg modtager beslag i dag og vil så montere det i loft centreret mellem højtalerne. På den måde, så kan jeg lige få testet på væggen til at starte med og se, hvordan justeringer påvirker billedet. I forhold til afstanden til lærred, så kan projektoren nemlig godt hænge samme sted/afstand til både 110 og 120 tommer.

jacobe: Tak for input. Jeg skal dog også bruge den til lidt Playstation og og PC, så tænker jeg nok helst må holde mig til 16/9
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-November-2018 kl. 11:47
Oprindeligt skrevet af Deluxe Deluxe skrev:

jacobe: Tak for input. Jeg skal dog også bruge den til lidt Playstation og og PC, så tænker jeg nok helst må holde mig til 16/9

Vi spiller skam også PS på vores skærm og synes på ingen måde den er for lille! Embarrassed
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
Deschain Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-August-2017
Sted: San Junipero
Status: Offline
Point: 960
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Deschain Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-November-2018 kl. 14:08
Oprindeligt skrevet af kaizer kaizer skrev:

jeg vil ikke anbefale keystone. Det gør ikke noget godt for billedet.


+1, undgå det for "enhver" pris.
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu