recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Møbler til hjemmebiograf
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Møbler til hjemmebiograf

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
MaxBerg Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 16-November-2018
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MaxBerg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Møbler til hjemmebiograf
    Sendt: 16-November-2018 kl. 20:12
Jeg har et spørgsmål vedrørende valg af sofa til en dedikeret hjemmebiograf.

Der er cirka 2.65 til loftet (loftet med troldtekt), og det er 3.80 bredt, og næsten 7 meter langt. Der er gulvtæpper på gulvet (kort luv), og tre af væggene er letbeton, den sidste væg er en lydvæg (gips og isolering).

Mit spørgsmål går så på, om der vil være en mærkbar forskel på akustikken om man satte en lædersofa eller en stofsofa i rummet. Om en stofsofa vil absorbere lyden, og en lædersofa reflektere lyden. Det kan sagtens være, det ikke gør nogen forskel, men jeg er interesseret i at vide mere om det. Spørgsmålet handler ikke så meget om hvad der ellers skal laves af akustikforbedrende tiltag i rummet, for det kommer selvfølgelig oven i hatten.

Det handler ene og alene om, om en stor sofa af stof vil være at foretrække over læder, med hensyn til om det kan dæmpe lyden i rummet hørbart. Selvfølgelig høre jeg også gerne om Jeres erfaringer med læder kontra stof i Jeres biografer. Med hensyn til komfort, lyd, slid, varme, og det lige.
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-November-2018 kl. 20:23
Hvis du er så følsom at du mener du vil kunne høre forskel på stof og læder, så er en kalibrering af lyden nødvendig - og så er det komplet ligegyldigt om du har stof eller læder.

Med så stort et rum er det fløjtende ligegyldigt hvad den er lavet af. Lyden vil være bouncet så meget rundt på væggene at du skal være langt mere bekymret for hvad du har på væggene og i loftet.
Til top
MaxBerg Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 16-November-2018
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MaxBerg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-November-2018 kl. 20:30
Jeg er ikke "lydfølsom", jeg spørger helt konkret om det har nogen indflydelse, om det gør en forskel. Jeg skriver også at rummet bliver optimeret. Men det er fint du skriver det ikke har betydning om jeg vælger det ene eller det andet. Jeg havde bare en formodning om, at en massiv stofsofa ville absorbere en masse lyd, som fx gardiner eller stof på væggene ville gøre.

Redigeret af MaxBerg - 16-November-2018 kl. 20:39
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-November-2018 kl. 21:26
Det vil det nok hvis den stod ude midt i rummet og du sad bag den! - Men eftersom den nok vil være i den modsatte ende af væggen, så er der jo ikke mere "bouncing" af lyden. Absorption jo. Men gardiner har en langt større effekt grundet deres placering i et rum. Tænk konstant over at lyd er bølger, så hvordan vil lyd bevæge sig ud fra de pågældende situationer. Når de når til sofaen er bølgerne jo rent teknisk ved "endestationen" og det er lige præcis der hvor du er. Et gardin er måske halvvejs i en bølgelængde og afhængig af hvor store de er, så vil de kunne absorbere en større eller mindre del af bølgerne som jo skal videre hen mod sofaen.

Til gengæld vil store uldne tæpper give samme effekt som gardinerne såfremt det ikke er direkte under sofaen.



Redigeret af claus_jac - 16-November-2018 kl. 21:28
Til top
Ning Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1755
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ning Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-November-2018 kl. 21:51
Temperaturen i en hjemmebio kan nemt blive rigeligt høj, så tror en stofsofa vil være at foretrække.  Min søn har i hverfald fortrudt at han købte en i læder.. 
Ning
Til top
bphhm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 28-Marts-2006
Status: Offline
Point: 1140
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bphhm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-November-2018 kl. 07:14
Tror kun dette vil være et spørgsmål om komfort og hvor mange små børn sofaen skal kunne holde til :-).

Rent akustisk vil det være yderst minimalt hvilken betydning sofaen har ifht. andre tiltag. 

Der er jeg helt enig i Claus' kommentar.
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4405
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-November-2018 kl. 13:50
Hvis sofaryggen går over dine ører, kan der faktisk godt måles en forskel i lyden grundet reflektion af de højere frekvenser. Men det er ikke noget hørbart og noget som bør have betydning for valget af møbel. 

(Det er dog hørbart hvis man placerer mikrofoner så den opfanger reflektioner og noget skod Auto EQ forsøger at rette det... Hørbart på dem negative måde)
Til top
MaxBerg Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 16-November-2018
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MaxBerg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-November-2018 kl. 13:40
Mange tak for svarene. Dem er jeg glade for
Til top
MaxBerg Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 16-November-2018
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MaxBerg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-November-2018 kl. 13:45
Ning -> Fortrød han lædersofaen fordi den blev for varm at sidde I, eller var der flere grunde?

Redigeret af MaxBerg - 20-November-2018 kl. 13:46
Til top
Sven Palvig Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 27-Marts-2012
Status: Offline
Point: 376
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sven Palvig Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-November-2018 kl. 23:33
Der er forskel. Der kan være stor forskel. Mange ting på virker lyden.
Jim Smith, der har udgivet bogen "Get Better Sound" skriver i sin bog, at han havde solgt nogle meget dyre højttaler, som han havde opstillet til perfektion. Han havde målt på højttalerne. De målte godt og lød godt.
Efter en 14 dage blev han ringet op, og der var ikke det der var i vejen med lyden. De var nærmest grædefærdige.
Jim besøgte dem igen, og han måtte give dem ret i, at lyden var ikke som den skulle være. Han målte, og det så ikke godt ud. Han kunne ikke forstå det. Han sad samme sted. Højttalerne var ikke rørt og det lød bare ikke godt. i hvert fald kunne det ikke retfærdig gøre de dyre højttaler.
Jim havde heldigvis taget et par billeder af rummet!.
Den gamle lytte plads var blevet skiftet ud med en ny!! En skinnende ny sofa stod der i stedet for. Så ja, svaret er JA!
Møbler der er lette og lader lyden passere vil være at foretrække fremfor massive sofaer.
Til top
Ning Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1755
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ning Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-November-2018 kl. 13:23
Ja, pga varmen.. . Men det er nok heller ikke ægte læder... Det er en af de der store polstrede hjemmebio sofaer med to pladser med skjult opbevaringsrum i midten
Ning
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu