recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hue-Trådfri-Xiaomi
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hue-Trådfri-Xiaomi

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
noerden Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Juli-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 522
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér noerden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Hue-Trådfri-Xiaomi
    Sendt: 21-November-2018 kl. 10:01
Hej
Jeg vil høre om der er nogen her der har erfaringer med at kombinere Zigbee produkter fra disse producenter?

Jeg har i mit gamle hus haft IHC, og har ikke helt afskrevet dette endnu i mit nye hus (ikke nybygget).
Men jeg er også optaget af ovenstående, og de muligheder.
Der er dog nogle ting med Philips som jeg ikke er så vild med - det er at deres Hue pærer kun har en Ra værdi på 80. Jeg skal bruge min. 90, og 95 i køkken og steder der skal "læses".
Jeg har hos Ledpærer.dk set en Zigbee dimmer/led-driver der kan kobles til Hue - på den måde kan man bruge højkvalitets pærer i spots og led-bånd. Men den løsning er ikke umiddelbart billegere end at bruge IHC Wireless.
Jeg kan dog godt lide ideen om at Philips og Xiaomi har nogle trådløse lys og bevægelsesfølere. Det er en stor mangel ved Wireless.
Derudover synes har IHC heller ikke muligheden for at kunne skifte farve i egnede pærer - det har man med Hue/Trådfri.
Og slutteligt, så har jeg opfattelsen af at Zigbee produkter er på en mere åben standard, således at man f.eks. (i modsætning til IHC) kan bruge en Logitech fjernbetjening og styre musik og lys med i en aktivitet.
/norden


PS. Burde der ikke her i gruppen være en fast tråd med navn Zigbee - hvor samtlige erfaringer med Hue, Trådfri mm. kunne samles?
Til top
tf-uno Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 26-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 407
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tf-uno Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-November-2018 kl. 11:42
Hej

Jeg har bla. Hue + Xiaomi.

Begge dele funger rigtig godt samt giver en masse muligheder, man får noget mere frihed som IHC.
Bruger Domoticz til binde det hele sammen, det vil sige alt logikken ligger i Domoticz.

Den eneste fordel jeg ser ved IHC er at det er trådet = ALTID forbindelse :)
Jeg har f.eks. en Xiaomi pir i garagen, nu her hvor det er blevet koldere oplever jeg engang i mellem den ikke får meldt ind (Lux værdi, plus bevægelse). om det er fordi batteriet snart skal skiftes (tvivler da den siger 80% i domoticz) eller det blot er fordi den ikke er lavet til udendørs brug. 
Mit MCE
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=138010&title=diskret-51-setup
Til top
noerden Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Juli-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 522
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér noerden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-November-2018 kl. 15:13
Oprindeligt skrevet af tf-uno tf-uno skrev:

Hej

Jeg har bla. Hue + Xiaomi.

Begge dele funger rigtig godt samt giver en masse muligheder, man får noget mere frihed som IHC.
Bruger Domoticz til binde det hele sammen, det vil sige alt logikken ligger i Domoticz.

Den eneste fordel jeg ser ved IHC er at det er trådet = ALTID forbindelse :)
Jeg har f.eks. en Xiaomi pir i garagen, nu her hvor det er blevet koldere oplever jeg engang i mellem den ikke får meldt ind (Lux værdi, plus bevægelse). om det er fordi batteriet snart skal skiftes (tvivler da den siger 80% i domoticz) eller det blot er fordi den ikke er lavet til udendørs brug. 


Hejsa
Du har ikke prøvet at få det til at virke med en hub fra Philips eller Ikea? Jeg vil i første omgang se om man kunne undgå en alt for nørdet løsning, hvor man løbende skal opdatere og tilpasse sin opsætning.
Det vil være en fordel, hvis andre knap så teknologi fascinerede i husstanden vil kunne bruge det ;-)

Forresten, så kan man lave en del løsninger med IHC Wireless - men ikke hvis der skal lys eller bevægelsesføler på. Hvis de var trådløse, så ville jeg nok bruge det igen.
Til top
tf-uno Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 26-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 407
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tf-uno Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-November-2018 kl. 15:28
mine Hue pærere køre over Hue's egen hub, men selve styringen har jeg brugt Domoticz til da den giver lang flere muligheder som Hue's egen app.
Men jeg kan samtidig godt bruge Hue appen hvis det er det jeg ønsker. Hvilket jeg ikke gør :) Da jeg synes det virker ulogisk at skulle finde mobilen frem for at tænde for noget lys.
Mit MCE
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=138010&title=diskret-51-setup
Til top
noerden Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Juli-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 522
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér noerden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-November-2018 kl. 15:37
Oprindeligt skrevet af tf-uno tf-uno skrev:

mine Hue pærere køre over Hue's egen hub, men selve styringen har jeg brugt Domoticz til da den giver lang flere muligheder som Hue's egen app.
Men jeg kan samtidig godt bruge Hue appen hvis det er det jeg ønsker. Hvilket jeg ikke gør :) Da jeg synes det virker ulogisk at skulle finde mobilen frem for at tænde for noget lys.


Ok. Dvs. at du køre med Hue hub, og måske en Xiaomi hub også? og så kobles det sammen af Domoticz, der taler med hubben.

Hvis ikke du bruger mobilen - hvordan tænder/slukker/dæmper du lyset?
Til top
tf-uno Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 26-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 407
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tf-uno Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-November-2018 kl. 08:24
korrekt og lige for at toppe det hele så har jeg faktisk også en RFXCom + RFLink koblet til :)
Jeg brugere Pir + kontakter til at tænde med. Man bliver hurtig træt af at hive telefonen frem hvergang man skal tænde lyset, det er simpelthen for bøvlet. 


Problemet er bare at der findes ikke meget til det danske marked der passer i LK dåserne.
Jeg har derfor lavet mine egne :) Kontakterne er LK Svagstrømstryk også har jeg lavet et lille print med en ATTiny85 + RF Sender der kan sidde bag kontakten. 
Er man ikke den store gør det selv mand inden for elektronik kan Xiaomi tryk anbefales, de er små og elegante også koster de kun 50 kr stk.

Mit MCE
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=138010&title=diskret-51-setup
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-November-2018 kl. 13:14
Oprindeligt skrevet af noerden noerden skrev:

Hej
Jeg vil høre om der er nogen her der har erfaringer med at kombinere Zigbee produkter fra disse producenter?

Jeg har i mit gamle hus haft IHC, og har ikke helt afskrevet dette endnu i mit nye hus (ikke nybygget).
Men jeg er også optaget af ovenstående, og de muligheder.
Der er dog nogle ting med Philips som jeg ikke er så vild med - det er at deres Hue pærer kun har en Ra værdi på 80. Jeg skal bruge min. 90, og 95 i køkken og steder der skal "læses".
Jeg har hos Ledpærer.dk set en Zigbee dimmer/led-driver der kan kobles til Hue - på den måde kan man bruge højkvalitets pærer i spots og led-bånd. Men den løsning er ikke umiddelbart billegere end at bruge IHC Wireless.
Jeg kan dog godt lide ideen om at Philips og Xiaomi har nogle trådløse lys og bevægelsesfølere. Det er en stor mangel ved Wireless.
Derudover synes har IHC heller ikke muligheden for at kunne skifte farve i egnede pærer - det har man med Hue/Trådfri.
Og slutteligt, så har jeg opfattelsen af at Zigbee produkter er på en mere åben standard, således at man f.eks. (i modsætning til IHC) kan bruge en Logitech fjernbetjening og styre musik og lys med i en aktivitet.
/norden


PS. Burde der ikke her i gruppen være en fast tråd med navn Zigbee - hvor samtlige erfaringer med Hue, Trådfri mm. kunne samles?


Puha, mange ting du kommer rundt i. 
Lad mig starte med at sige, jeg har IHC, Hue, Xiaomi, Z-wave og "rigtig Zigbee". 
Det hele er bundet sammen via en openhab2 server. 

Hvis vi lige starter med det sidste første - Zigbee.. 
Problemet med Zigbee er faktisk præcis det du nævner. Der er flere standarder. Eller rettere, der er flere nuancer af samme standard, hvilket betyder, at fx Philips´s Zigbee ikke bare køre sammen med andet Zigbee og omvendt. Xiaomi er også Zigbee, men fordi de har deres egen nuance, så får du ikke bare alle Xiaomi produkter over på en Philips Hue bridge. Og du får ikke Philips Hue produkter over på en Xiaomi gateway. 
Så Zigbee er desværre et rigtig møg irriterende valg, fordi man ikke kan vide sig sikker på, om produkterne man køber, om de nu også virker med den gateway/Coordinator man har. Det er enten, prøv sig frem, eller vente på andre har prøvet. 

Z-Wave:
Der er Z-wave langt bedre, for det er en mere låst standard. Z-wave produkter virker som oftest med alle gateways. Og hvis de ikke gør, så er det producenten af softwaren (controlleren) som bare skal opdatere deres database. Dvs det er software som forhindre det, hvor det med Zigbee er hardware. 

Som nævnt så har jeg nærmest det hele. Men du kan nok fornemme nu, hvorfor jeg skriver det hele er skruet sammen i en openhab2. Det er netop fordi specielt Zigbee ikke fungere med hinanden. Dvs jeg har en Philips Hue bridge. Jeg har en Xiaomi Mi gateway (version 2) og jeg en "rigtig" Zigbee USB dongle (Coordinator). For at det hele kan styres et sted fra, så er alle tre gateways forbundet til openhab2, og kan derfor snakke sammen den vej igen. Og det er så sammen med min Z-way gateway og IHC controller. 
Hvis det stod til mig, så smed jeg Philips Hue brige og Xiaomi Mi gatewayen af helvedes til, fordi jeg er træt af at skulle have en gateway nærmest hvergang man har en ny nuance. . Men så vil der være produkter som sandsynligvis ikke kommer til at virke, fordi Zigbee Coordinatoren fx ikke kan snakke sammen med de såkaldte "Zigbee" produkterne. Philips er lidt nemmere end Xiaomi. Pt kan min Coordinator godt snakke sammen med Philisp Hue produkterne. Men jeg har alligevel valgt at holde på bridgen, fordi der kan komme produkter, som Coordinatoren måske ikke kan snakke med. 

Hvis jeg skulle bygge hus i dag, så ville jeg under ingen omstændigheder undvære et hardware og fortrådet system som fx IHC. Tværtimod ville jeg måske afsøge verdens market for at finde noget der er bedre end IHC. LK/Schneider har efter min mening mis-vedligeholdt IHC, så det i sig selv er håbløst forældet. Heldigvis kan man så bruge det via fx en openhab2 server, og få det "opdateret" til nogenlunde nutids brug. Jeg har fx fuld stemmestyring (Google Assistant) på vore IHC installation, netop pga openhab2 serveren. 
Alle de andre ting (Philips Hue, Zigbee, Z-wave osv), det vil jeg tilføje som supplement til den ellers fungerende "IHC-ligende" installation. Men jeg ville være meget varsom med valget, og som det ser ud lige nu, så tror jeg at jeg ville satse på Z-wave eller holde mig inde for få grænser af Zigbee (Philips, Ikea trådløs osv). 

Trådløse bevægelsesfølere (PIR sensorer). Det er noget jeg gør mig meget i, altså både fortrådet og trådløse. Selvom visse trådløse kan bruges, så vil jeg nok gå efter fortrådet sensorer, hvis jeg skulle bygge nyt hus. Der er simpelthen for meget bøvle med batteri PIR, synes jeg. Ikke at de ikke virker, men de virker bare lidt mindre stabilt en fortrådet PIR. De bedste trådløs PIR jeg har stående til test lige nu, det er faktisk Z-wave. Jeg har også 2 Zigbee, en Philips Hue motion sensor og en "rigtig" Zigbee certificeret Trust sensor. Sidstnævnt er der store problemer med. Men problemerne er muligvis en kombination af min Coordinator og Trust sensoren. Ikke nok med det, så bruger den batteri som om den får penge for det. Det er skidt. Philips sensoren er noget mere stabil og batteri holder rimeligt, dog mindre end et år ved heftig aktivitet. 

Håber det kan bruges til noget, andet end at gøre dig endnu mere usikker på fremtiden Wink
Til top
noerden Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Juli-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 522
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér noerden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-November-2018 kl. 15:29
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:



Hvis vi lige starter med det sidste første - Zigbee.. 
Problemet med Zigbee er faktisk præcis det du nævner. Der er flere standarder. Eller rettere, der er flere nuancer af samme standard, hvilket betyder, at fx Philips´s Zigbee ikke bare køre sammen med andet Zigbee og omvendt. Xiaomi er også Zigbee, men fordi de har deres egen nuance, så får du ikke bare alle Xiaomi produkter over på en Philips Hue bridge. Og du får ikke Philips Hue produkter over på en Xiaomi gateway. 
Så Zigbee er desværre et rigtig møg irriterende valg, fordi man ikke kan vide sig sikker på, om produkterne man køber, om de nu også virker med den gateway/Coordinator man har. Det er enten, prøv sig frem, eller vente på andre har prøvet. 

Hvis jeg skulle bygge hus i dag, så ville jeg under ingen omstændigheder undvære et hardware og fortrådet system som fx IHC. Tværtimod ville jeg måske afsøge verdens market for at finde noget der er bedre end IHC. LK/Schneider har efter min mening mis-vedligeholdt IHC, så det i sig selv er håbløst forældet. Heldigvis kan man så bruge det via fx en openhab2 server, og få det "opdateret" til nogenlunde nutids brug. Jeg har fx fuld stemmestyring (Google Assistant) på vore IHC installation, netop pga openhab2 serveren. 
Alle de andre ting (Philips Hue, Zigbee, Z-wave osv), det vil jeg tilføje som supplement til den ellers fungerende "IHC-ligende" installation. Men jeg ville være meget varsom med valget, og som det ser ud lige nu, så tror jeg at jeg ville satse på Z-wave eller holde mig inde for få grænser af Zigbee (Philips, Ikea trådløs osv). 

Trådløse bevægelsesfølere (PIR sensorer). Det er noget jeg gør mig meget i, altså både fortrådet og trådløse. Selvom visse trådløse kan bruges, så vil jeg nok gå efter fortrådet sensorer, hvis jeg skulle bygge nyt hus. Der er simpelthen for meget bøvle med batteri PIR, synes jeg. Ikke at de ikke virker, men de virker bare lidt mindre stabilt en fortrådet PIR. De bedste trådløs PIR jeg har stående til test lige nu, det er faktisk Z-wave. Jeg har også 2 Zigbee, en Philips Hue motion sensor og en "rigtig" Zigbee certificeret Trust sensor. Sidstnævnt er der store problemer med. Men problemerne er muligvis en kombination af min Coordinator og Trust sensoren. Ikke nok med det, så bruger den batteri som om den får penge for det. Det er skidt. Philips sensoren er noget mere stabil og batteri holder rimeligt, dog mindre end et år ved heftig aktivitet. 

Håber det kan bruges til noget, andet end at gøre dig endnu mere usikker på fremtiden Wink


Ja, det der kan være perioder hvor ankomst af ny teknologi faktisk giver et fald i kvaliteten - ligesom da de første fladskærmstv kom frem.

Jeg er enig i at fortrådet er det bedste. Jeg har selv fortrådet GB netværk i mit nuværende hus, ligesom jeg havde det i det gamle.
Jeg har dog lidt sværere ved at motivere mig til at skulle købe IHC (Wireless) - igen. Der er stort set ikke sket noget siden jeg købte første gang for 11 år siden, og selv arbejdede hos LK. Jeg tror stadig de er fyldt af den selvtilfredse følelse, som deres monopol giver. Ærgeligt - for de kunne have ligget fremme i duviklingen, og været ude til mange flere danskere, hvis de havde haft mere fokus på privatmarkedet, og ikke altid kun fokus på installatører. De har tænkt på pengene på kort bane, ikke langsigtet.
Det eneste nye IHC produkt de sidst 11 år er vel kun et jalousitryk, samt en ny ø80 dæmper der fungerer ganske fint med kvalitets ledpærer.

Jeg er ikke så vil med Philips da deres pærer ikke ha ren god nok kvalitet, Ra værdien er simpelthen for lav. Måske bruger jeres deres hub til at styre en lysdæmper til spots+ledbånd (https://ledpaerer.dk/philips-hue-kompatibel-lysdaemper-200w.html), og kombinerer med en bevægelsesføler på badeværelser og udenfor. Den dæmper koster det samme som en IHC Wireless ø80 dæmper - og så sparer jeg kontrolleren og ledninger til IHC følere.

Så kan det være der bliver suppleret med enkeltstående Ikeating til standerlamper og lysbånd.

Men jeg får så desværre ikke den fulde pakke, hvor jeg kan programmere scenarier.
Men måske skal man bare bide i det sure æble og starte med at købe en brugt IHC controller. Der skulle ikke være den store forskel på v2 og den nye v3. Jeg tror også man bliver træt at at skifte batterier i diverse bev følelere mm.
Til top
cybergringo Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 28-Januar-2010
Sted: brøndby
Status: Offline
Point: 7
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér cybergringo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Januar-2020 kl. 13:20
 Hej
jeg har lidt problemer med hue og Ikea , så kunne i måske hjælpe 🤞🤞🤞det er styre via hue app.
Det er vedr at mit køkken har en Phillips hue led strip og i stuen spots med Ikea smart pærer.
Jeg har købt 2stk Ikea dimmer tryk (op &ned), når jeg forbinder trykket via toushlink i køkken , det virker ok.
Men når jeg så gør det samme i stue , så virker dimmer trykket ik i køkkenet .
Ved du om man kan dette .

René
Til top
noerden Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Juli-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 522
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér noerden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Februar-2020 kl. 08:43
Nyt spørgsmål:

Ikea Trådfri driver

ER der nogen som har erfaring med denne Led driver i et TRådfri/Hue setup?

Jeg overvejer at købe den til brug med noget LED bånd - begge dele 24v.

Som jeg forstår det, så er der indbygget Zigbee og lysdæmper i driveren, så dermed er den et billigt og praktisk alternativt til alternativer.

Jeg har f.eks. ledbånd i nogle skinner under køkkenskabene, og en hjemmelavet lampe i et langt smalt stykkke træ over bordet ved vasken.
Der tænker jeg at skifte led båndet til en 24v udgave, og dermed kunne tænde/slukke/dæmpe med en kontakt.
Det ville også være praktisk i værksted/garage.
Den største udgift vil blive de aluskinner ledbåndende skal installeres i.



PS. Burde vi ikke have et forum om "Smart home/hjem"?
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu