recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ny surround receiver efter N1 har sat 380v på hus
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Ny surround receiver efter N1 har sat 380v på hus

 Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
NikolajDS Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 14-Juli-2011
Status: Offline
Point: 369
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér NikolajDS Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-December-2018 kl. 09:43
En lille smule offtopic, men jeg troede faktisk at alle hustande fik 380 (også kendt som 400 volt/kraftspænding) volt sendt til deres hus, hvorefter hsuets egen installation fordeler 230 volt, ved blot at tage en af faserne og kombinere den med en nul-leder.

Har jeg ikke ret i det, og hvis ja, hvad er det så lige der er sket her? 
Til top
fiskerendk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-November-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 815
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fiskerendk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-December-2018 kl. 10:04
Oprindeligt skrevet af NikolajDS NikolajDS skrev:

En lille smule offtopic, men jeg troede faktisk at alle hustande fik 380 (også kendt som 400 volt/kraftspænding) volt sendt til deres hus, hvorefter hsuets egen installation fordeler 230 volt, ved blot at tage en af faserne og kombinere den med en nul-leder.

Har jeg ikke ret i det, og hvis ja, hvad er det så lige der er sket her? 


Det er ganske korrekt at alle får ved mere end en fase 400V, da det er spændingen mellem 2 faser. Det er også korrekt at én fase og én nul giver 230V.

Men det der er sket i det givne tilfælde (uden specifikt at kende til sagen) er formentlig at tråd-starterens elselskab (altså før tavlen) har haft en såkaldt NUL-fejl, det betyder at da strømmen altid vil søge den hurtigste vej mod potentialet/nul/jord. Så går strømmen tilbage i din el-tavle og prøver at finde potentialet via NUL-lederen i din installation og da denne deles af alle dine installationer uanset gruppe (fase) og ikke har adgang til nul (fra elselskabet). Så tager den en af de andre faser med det største potentiale GENNEM dine andre enheder/elektronik i boligen.

Det betyder at du kan få alt fra 0-400V mellem de to faser alt efter forbruget på faserne. Og dermed potentialt op til 400V på din 230 Volt installation.

Redigeret af fiskerendk - 17-December-2018 kl. 14:05
Til top
u2pia Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 15-Januar-2010
Sted: Slagelse, DK
Status: Offline
Point: 339
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér u2pia Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-December-2018 kl. 10:32
Oprindeligt skrevet af Martin Pedersen Martin Pedersen skrev:


Noget tyder på at de skifter navn hver gang de har lavet nok lort i den.

Nu antager du noget, som du reelt ikke ved noget om. Det er således at de gamle elselskaber er blevet påbudt at opdele deres forretning i et elnetselskab og et elhandelsselskab.

Derudover er de pr 1/7 2018 blevet påbudt at disse selskaber skal have forskellige navne og en forskellig visuel identitet.

EnergiMidt ændrede navn til Eniig i forbindelse med fusionen med HEV, og N1 er efterfølgende blevet navnet på elnetselskabet.

Det er således ikke fordi de har lavet lort i den.
Til top
Practical Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 06-Maj-2018
Status: Offline
Point: 92
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Practical Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-December-2018 kl. 16:20
Oprindeligt skrevet af Supergris Supergris skrev:

Du får ikke bedre receiver end Sony STR-DN1080 i den prisklasse, så med mindre, du ikke kan nøjes med 7 kanaler, har behov for pre-outs eller noget specifikt andet, så er der ingen grund til at lede længere...


Hold da op den er skrabet LOL

Så klart hellere den her. 

Mange flere muligheder, bedre bygget og billigere ( 4999,- hos hififreaks )


Til top
Martin Pedersen Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 19-August-2008
Sted: 7160, Denmark
Status: Offline
Point: 266
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Martin Pedersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-December-2018 kl. 20:40
Oprindeligt skrevet af fiskerendk fiskerendk skrev:

Oprindeligt skrevet af NikolajDS NikolajDS skrev:

En lille smule offtopic, men jeg troede faktisk at alle hustande fik 380 (også kendt som 400 volt/kraftspænding) volt sendt til deres hus, hvorefter hsuets egen installation fordeler 230 volt, ved blot at tage en af faserne og kombinere den med en nul-leder.

Har jeg ikke ret i det, og hvis ja, hvad er det så lige der er sket her? 


Det er ganske korrekt at alle får ved mere end en fase 400V, da det er spændingen mellem 2 faser. Det er også korrekt at én fase og én nul giver 230V.

Men det der er sket i det givne tilfælde (uden specifikt at kende til sagen) er formentlig at tråd-starterens elselskab (altså før tavlen) har haft en såkaldt NUL-fejl, det betyder at da strømmen altid vil søge den hurtigste vej mod potentialet/nul/jord. Så går strømmen tilbage i din el-tavle og prøver at finde potentialet via NUL-lederen i din installation og da denne deles af alle dine installationer uanset gruppe (fase) og ikke har adgang til nul (fra elselskabet). Så tager den en af de andre faser med det største potentiale GENNEM dine andre enheder/elektronik i boligen.

Det betyder at du kan få alt fra 0-400V mellem de to faser alt efter forbruget på faserne. Og dermed potentialt op til 400V på din 230 Volt installation.

Det startede med en skrivelse om at der ville være en strømafbrydelse i forbindelse med udskiftning af et skab på vejen. Jeg slukkede de mest vitale ting inden jeg tog hjemmefra, men da jeg kom hjem var der ikke strøm på de fleste grupper, og de gav en kæmpe gnist og slog fra igen, hvis man forsøgte at slå dem til. Der var dog strøm i køkkenet, og da jeg kiggede i køleskabet syntes jeg at lyset var meget kraftigere end normalt, så jeg skyndte mig at måle strømmen i en stikkontakt, og kunne måle 380v. Jeg slog alt fra, og kontaktede så N1 teknikeren, som straks i telefonen sagde at han havde været i tvivl om tilslutningen af mit hus.
Han kom efter et kvarter, og sagde at han havde glemt at mærke kablerne op som han plejede, og havde været henne ved huset for at se om han kunne finde ud af hvad der var hvad, men elmåleren er indenfor og jeg var ikke hjemme, så han havde taget chancen.
Han havde så sat fase på nul lederen.

Døde ting inkluderer:
Fryser
Vaskemaskine
Receiver
9 LED sports
Gasfyr
Gulvvarmestyringer
Loftventilator
Lysdæmpere
Bevægelsessensorer
Ladere til elværktøj
Lader til iPad
Led pærer
Bærbar pc
Tårnventilator
Motor på elevationsseng.¨



Redigeret af Martin Pedersen - 17-December-2018 kl. 20:42
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Status: Offline
Point: 6048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-December-2018 kl. 21:34
Oprindeligt skrevet af Practical Practical skrev:

Oprindeligt skrevet af Supergris Supergris skrev:

Du får ikke bedre receiver end Sony STR-DN1080 i den prisklasse, så med mindre, du ikke kan nøjes med 7 kanaler, har behov for pre-outs eller noget specifikt andet, så er der ingen grund til at lede længere...


Hold da op den er skrabet LOL

Så klart hellere den her. 

Mange flere muligheder, bedre bygget og billigere ( 4999,- hos hififreaks )




I går kostede den 2995, så det er derfor du synes den virker dyr nu :)

Men helt enig, til fuld pris er den alt for dyr. Så ville jeg også tage den Marantz der :)
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu