recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Modtagelse og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Antenneforstærker til 3 stik (i serie?)
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Antenneforstærker til 3 stik (i serie?)

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Imvstud Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 14-Januar-2019
Status: Offline
Point: 3
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Imvstud Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Antenneforstærker til 3 stik (i serie?)
    Sendt: 14-Januar-2019 kl. 23:12
Vi har i øjeblikket Yousee kabel TV, som vi gerne vil udskifte med antenne. Vi har fiber ind og coax ud via Yousee's converter og går fra den ene ende af huset til den anden ende, hvor Yousee boks og tv står. Der er tv stik 1m fra udgangen af DKT Comega DVU splitteren, og ca 15m til næste, og ca 10m mere til sidste stik, hvor vi har tv.
Jeg formoder at de sidder i serie.
Jeg har en Maximum DA-8000 LTE, som direkte på fjernsynet og tilhørende aktive forstærker på 36 dB gain giver fint digitalt signal.
Men hvad skal der til hvis jeg vil koble det på nuværende TRIAX kabel?
Jeg har prøvet blot at koble det direkte på antennen men giver intet signal på fjernsynet. Forstærkeren bør sidde tættest på antennen, men det er ikke muligt med den medfølgende mini forstærker, som blot tager hun og han stik. Så jeg søger gode råd til mit setup inden jeg opsiger Yousee.
Nogle gode råd til en forstærker, eller andet jeg skal være obs på ved at placere antennen samme sted som hvor fiber kommer ind?

Til top
larsvj Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 15-Juli-2006
Sted: DK-2830
Status: Offline
Point: 422
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér larsvj Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Januar-2019 kl. 00:49
Den medfølgende strømforsyning kobles ind på det kabel der går til TV fra DVU splitter.
(Skrues af DVU, derefter skrues det på afgang af strømforsyning),
der skal også være et kabel fra antenne ned til indgang af strømforsyning, så burde det spille. . . .
* Sony KDL-46WE5W * OPPO BDP-83SE * YouSee Boxe * Yamaha RX-A1010 *
* Center: D A T HjemmeFusk * Front: Beolab 3 * Bag: JBL One *
Til top
Imvstud Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 14-Januar-2019
Status: Offline
Point: 3
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Imvstud Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Januar-2019 kl. 22:04
Tak for svar, det er nu afprøvet efter at have købt stik til formålet:
Antenne, knap 10m kabel, aktiv forstærker som fulgte med antenne, koblet på kabel efter afkobling fra DVU splitter. Desværre intet signal.

Forskellen fra tidligere test hvor jeg havde signal er nu kablet i panelerne.
Skal der forstærkes mere (angiveligt 36 dB nu) inden kablet går i panelet, eller kortere kabel til antenne, som ikke behøver at være 10m da antennen skal hænge lige på den anden side af vinduet.

Gode ideer velkomne.
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Offline
Point: 5193
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Januar-2019 kl. 09:23
Sådan helt generelt - de der smart aktive antenner er noget fanden har opfundet.  LOL

Nu skriver du intet om hvor du bor eller boligform, men en ordentlig Yagi eller gitterantenne med stor egenforstærkning (og så evt. en forstærker herefter) er at foretrække, hvis man ikke bor et sted med meget god dækning.
Se typer på side 8 i vejledning:
Link i folder til dækningskort er forældet/ikke gyldigt, her er det nuværende:
Prøv at indtaste din adresse og se indendørs/udendørs dækning.

Og med de digitale antennesignaler, forskel fra "tilsyneladende OK" og til "Intet signal" er marginal. 
Så prøv at udlæse signalstyrke på TV (i menu et sted) med den antennetilslutning/placering der virkede.
Hvis den er i den lave ende af skale kan du få en ide om hvor god/dårlig din dækning er. Wink


Redigeret af JørgenT - 21-Januar-2019 kl. 09:25
Mvh. JørgenT
Til top
larsvj Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 15-Juli-2006
Sted: DK-2830
Status: Offline
Point: 422
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér larsvj Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Januar-2019 kl. 22:35
Oprindeligt skrevet af Imvstud Imvstud skrev:

Tak for svar, det er nu afprøvet efter at have købt stik til formålet:
Antenne, knap 10m kabel, aktiv forstærker som fulgte med antenne, koblet på kabel efter afkobling fra DVU splitter. Desværre intet signal.

Forskellen fra tidligere test hvor jeg havde signal er nu kablet i panelerne.
Skal der forstærkes mere (angiveligt 36 dB nu) inden kablet går i panelet, eller kortere kabel til antenne, som ikke behøver at være 10m da antennen skal hænge lige på den anden side af vinduet.

Gode ideer velkomne.
Den er drilsk

Du har 3 udtag, tab i hver vægdåse er enten 4 ell. 14 dB + nogle dB tab i kabler mellem dåser. . . .

Du er nødt til at prøve det vægudtag ved siden af "teknikken" virker det ja/nej og så arbejde videre derfra.
Jazz besværligt. . .
Er der billede på TV hvis det afprøves i Teknikrummet, direkte på den sorte strømindsætter ?
* Sony KDL-46WE5W * OPPO BDP-83SE * YouSee Boxe * Yamaha RX-A1010 *
* Center: D A T HjemmeFusk * Front: Beolab 3 * Bag: JBL One *
Til top
larsvj Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 15-Juli-2006
Sted: DK-2830
Status: Offline
Point: 422
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér larsvj Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Januar-2019 kl. 10:34
Lidt hjælp til forståelse af signal niveau,
Ud af Comega boxen kommer ca. 82 dB, der sidder en tilpasning på udgangen, typisk 6 dB, derfra går kabel i DVU & videre i huset, der er en dæmpning på ca. 15 dB i de 3 dåser + kabling, en TV modtager / Box er tilfreds med 52~55 dB ind, derfor fungerer det med YouSee signal.
Hvis der er billede på udgang af strømindsætter, mangler der sådan cirka 18 dB forstærkning ud i huset - dog husk på at evt. Støj Også forstærkes op.
* Sony KDL-46WE5W * OPPO BDP-83SE * YouSee Boxe * Yamaha RX-A1010 *
* Center: D A T HjemmeFusk * Front: Beolab 3 * Bag: JBL One *
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu