recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Tilbehør
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - 3 enheder på samme scart indgang med støj
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukket3 enheder på samme scart indgang med støj

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Ally Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 20-August-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 81
Direkte link til dette indlæg Emne: 3 enheder på samme scart indgang med støj
    Sendt: 04-Oktober-2006 kl. 23:35
Hej kabelnørder 

Jeg har et bette problem, som jeg lige ville høre eksperterne om. Jeg har flg. setup:

Sony 32" CRT
Sony 910 HDD recorder
Sagem 60 Selector
Xbox 360

De 3 sidstnævnte sender alle videosignal i RGB, men fjernsynet har kun én scart indgang der supporterer RGB. Jeg kommer derved til at mange en indgang, fordi Selectoren sidder i HDD recorderen som sidder i TV'ets scart indgang.

Så langt så godt. Jeg har så forsøgt med en scart switch boks. MEN... der kommer en synlig forringelse af videosignalet, hvilket kommer til udtryk ved en lodret mørk ret bred streg en fjerdedel inde fra højre. Denne streg er ikke til stede, når switchboksen tages ud af kredsløbet.

Er det jeres vurdering, at bedre scart kabler ville løse problemet? Der er benyttet de scart kabler, der typisk er vedlagt henholdsvis Selector og HDD recorder. Jeg er godt klar over, det ikke er verdens bedste kvalitet, men jeg har heller ikke lyst til at give 7-800 kr. for 3 nye kabler, hvis det ikke løser problemet.
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Oktober-2006 kl. 01:55
Hvilken SCART omskifter box bruger du? Manuel eller elektronisk?
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Status: Offline
Point: 6977
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Oktober-2006 kl. 10:18

en god scart omskifter burde ikke give dig støj,  men det må ikke være en af de udgaver uden omskiftning

Hans

Til top
Ally Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 20-August-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 81
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Oktober-2006 kl. 14:06
Lige pt. har jeg ingen omskifter, men har tidligere prøvet 2 forskellige, begge med samme resultat. Den ene var manuel med en knap, den anden elektronisk med fjernbetjening. Jeg returnerede begge.

Jeg har på fornemmelsen, at det ikke er omskifteren som sådan, som skaber problemet, men nærmere dét, at der kommer et led mere ind i linien. Jeg kan ikke genskabe problemet, blot ved at flytte rundt på tilslutningerne eller bruge andre kabler. Men så snart omskifteren kommer ind, og dermed et led mere, opstår problemet.

Jeg har, indtil Selectorkøbet i mandags, haft Xbox360 sat til scart indgangen på HDD recorderen, og derfra selvfølgelig scartkabel til tv. Ingen problemer. Nu er Selectoren sat til scart indgangen på HDD recorderen, og Xboxen sat til scartindgang 2 på tv'et, som ikke supporterer RGB. Heller ingen problemer. Sætter jeg en omskifter ind på scartindgang 1 på tv'et, så både HDD recorder (og dermed Selector) og Xbox kan være sat til scart 1 på tvet på samme tid, så opstår den mørke brede streg på HDD signalet (kan ikke huske om det også er tilfældet på Xbox signalet).

Vildt irriterende, for det er ærgeligt at miste RGB på Xboxen!
Til top
Ally Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 20-August-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 81
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Oktober-2006 kl. 00:43
Opdatering:

Fandt ud af at Videoudgangen på Selectoren også er en indgang, så Xbox 360 er nu tilsluttet den. Det betyder, at på den ene scart indgang på fjernsynet er der nu RGB signal fra henholdsvis Xboxen, Selectoren og HDD-recorderen. De er serieforbundet, men jeg kan ikke se nogen billedforringelse. Så slipper jeg for scart switch :-D
Til top
Stay_Bamboocha Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Februar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 956
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Oktober-2006 kl. 08:27

Oprindeligt skrevet af Ally Ally skrev:

Opdatering:

Fandt ud af at Videoudgangen på Selectoren også er en indgang, så Xbox 360 er nu tilsluttet den. Det betyder, at på den ene scart indgang på fjernsynet er der nu RGB signal fra henholdsvis Xboxen, Selectoren og HDD-recorderen. De er serieforbundet, men jeg kan ikke se nogen billedforringelse. Så slipper jeg for scart switch :-D

er resultatet med at køre 360'eren gennem HDD-optageren's scart lige så go' som hvis den kører direkte ind i fjernsynet......har præcis samme problem.

Til top
cnn3 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 20-Oktober-2004
Sted: Århus
Status: Offline
Point: 3195
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Oktober-2006 kl. 09:03
Oprindeligt skrevet af Stay_Bamboocha Stay_Bamboocha skrev:

er resultatet med at køre 360'eren gennem HDD-optageren's scart lige så go' som hvis den kører direkte ind i fjernsynet......har præcis samme problem.

Hvis gennemsløjfning er tilladt, afhængig af din recorder, så ja, men du kan jo bare prøve det!
mvh Christian
Til top
Stay_Bamboocha Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Februar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 956
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Oktober-2006 kl. 21:21
jaaaa....ok. har en sony 710-model
Til top
Ken_T Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1757
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2006 kl. 07:31

Jeg ved godt at problemet fandt en løsning, men faktisk er et dårligt scart kabel i stand til at lave den slags eller lignende problemer. Det skyldes at et scartkabel i et fjernsyn modtager et composite signal fra fjernsynets tuner og det kan så i et dårligt kabel volde problemer med skygger og ghost billeder (i værste fald) på det videosignal der sendes ind.

Grunden er den, at et billigt kabel er lavet med uskærmede ledere, mens et godt kabel også, foruden den ydre skærm, har en selvstændig skærm omkring de ledere der fragter video og lyd signaler.  Man kan faktisk godt selv se hvordan et kabel er opbygget, ved at skille  stikket ad og tage et kig. Hvis man kan se at der ikke er afskærmning omkring de inderste ledere er det et ringe kabel.

Et godt scartkabel koster fra mindst 125 kr og op, og det vil mange godt spare, men sagen er jo nok at det er ret fjollet at købe feks et dyrt TV til feks 13000, for så at spare 100 på et godt scartkabel der forbedrer skarphed, kontrast og farver.  De gode kabler falder heller ikke så let ud, et scartkabel er tungt på grund af kablet og falder derfor let ud, særlig de billige.

Forgyldte stik lyder godt, men faktisk går 2 forskellige metaller i lettere  i     forbindelse med hinanden og danner forholdsvis hurtigt et dårlig ledende lag . Og måske er det stik du påsætter dit scart ikke forgyldt på samme måde.  men kan jo lige rense af og til.

Så måske skal man overveje det, altså bedre scartkabler? Når man lige syntes det ikke rigtig er godt. Selv om det måske ikke lige ville løse det beskrevne problem.

Ken

Nå, ja, det er jo ikke mig der har fundet på det, vel?  Men den er god nok!


Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu