recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvornår skal din projektor dø?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvornår skal din projektor dø?

 Besvar Besvar Side  <123
Forfatter
Besked
olepro Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 13-Oktober-2014
Status: Offline
Point: 31
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér olepro Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-August-2022 kl. 07:32
Oprindeligt skrevet af JohnConnor JohnConnor skrev:


Den dag de er akustisk transperante😂

Når først stemmer kommer fra det korrekte sted er det svært at gå væk fra igen

Præcis, det var også min første tanke
Til top
jake51 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 02-Januar-2005
Sted: Randers
Status: Offline
Point: 6071
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jake51 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-August-2022 kl. 09:11
Oprindeligt skrevet af LofterPalle LofterPalle skrev:

Hvis man kan nøjes med en 65" OLED så synes jeg ikke man har behov for projektor. Billede kvalitet er meget bedre på OLED end projektor - og prisen er ikke så galt på 65". - Synes også tendensen er - og ofte set, at man skal have større og større tv,  det vil se for dominerende ud i en stue. 

Jeg gætter på, at du ikke har set film på en god projektor... Wink
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson
Til top
LofterPalle Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 17-Marts-2020
Status: Offline
Point: 399
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér LofterPalle Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-August-2022 kl. 12:06
Oprindeligt skrevet af jake51 jake51 skrev:

Oprindeligt skrevet af LofterPalle LofterPalle skrev:

Hvis man kan nøjes med en 65" OLED så synes jeg ikke man har behov for projektor. Billede kvalitet er meget bedre på OLED end projektor - og prisen er ikke så galt på 65". - Synes også tendensen er - og ofte set, at man skal have større og større tv,  det vil se for dominerende ud i en stue. 

Jeg gætter på, at du ikke har set film på en god projektor... Wink

Winkja
Til top
Morten HL Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 10-December-2019
Sted: Odense
Status: Offline
Point: 59
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Morten HL Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-August-2022 kl. 13:36
Oprindeligt skrevet af jake51 jake51 skrev:

Oprindeligt skrevet af LofterPalle LofterPalle skrev:

Hvis man kan nøjes med en 65" OLED så synes jeg ikke man har behov for projektor. Billede kvalitet er meget bedre på OLED end projektor - og prisen er ikke så galt på 65". - Synes også tendensen er - og ofte set, at man skal have større og større tv,  det vil se for dominerende ud i en stue. 

Jeg gætter på, at du ikke har set film på en god projektor... Wink

Jeg gætter så på at du ikke har set en TV2 livestream på en projekter i en lys stue Smile

LG CX 65"
Denon X6700 H
Dali Rubicon 6 JE
Dali Rubicon Center
Dali Menuet
Dali Fazon Sat (6 stk.)
Dali Sub P10-DSS (2 stk.)
ATV4 2022
Shield TV 2019
X BOX X
Til top
sd2100 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 17-Oktober-2008
Status: Offline
Point: 302
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér sd2100 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-August-2022 kl. 15:01
Oprindeligt skrevet af Morten HL Morten HL skrev:

Oprindeligt skrevet af jake51 jake51 skrev:

Oprindeligt skrevet af LofterPalle LofterPalle skrev:

Hvis man kan nøjes med en 65" OLED så synes jeg ikke man har behov for projektor. Billede kvalitet er meget bedre på OLED end projektor - og prisen er ikke så galt på 65". - Synes også tendensen er - og ofte set, at man skal have større og større tv,  det vil se for dominerende ud i en stue. 

Jeg gætter på, at du ikke har set film på en god projektor... Wink

Jeg gætter så på at du ikke har set en TV2 livestream på en projekter i en lys stue Smile

Jeg gætter på, at ingen af jer har været i Mongoliet Smile
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 1972
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBC1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-August-2022 kl. 15:32
Oprindeligt skrevet af sd2100 sd2100 skrev:

Oprindeligt skrevet af Morten HL Morten HL skrev:

Oprindeligt skrevet af jake51 jake51 skrev:

Oprindeligt skrevet af LofterPalle LofterPalle skrev:

Hvis man kan nøjes med en 65" OLED så synes jeg ikke man har behov for projektor. Billede kvalitet er meget bedre på OLED end projektor - og prisen er ikke så galt på 65". - Synes også tendensen er - og ofte set, at man skal have større og større tv,  det vil se for dominerende ud i en stue. 

Jeg gætter på, at du ikke har set film på en god projektor... Wink

Jeg gætter så på at du ikke har set en TV2 livestream på en projekter i en lys stue Smile

Jeg gætter på, at ingen af jer har været i Mongoliet Smile

Jeg gætter på at ingen af os på side 3 har problemer med at gå off-topic LOL

Skal jeg gå lidt on-topic igen, så har vi hjemme hos os både OLED (2 stk), QLED med zonestyring (1 stk) og high-end projektor. Der er nogle billedelementer jeg fortrækker på det ene og nogle jeg fortrækker på det andet. Mit OLED er naturligvis bedre en projektoren til specular highlight, men omvendt er min projektor så bedst til shadowdetails og på color gamut. Samlet set har projektoren, særligt grundet det med shadowdetails, faktisk det mest harmoniske billede, mens jeg altså fortsat er fuldt ud tilfreds med billedkvaliteten fra mit OLED og hellere end gerne ville kunne bytte projektoren ud for en OLED skærm hvis de kom i >120 tommer grundet de krav en projektor nu engang stiller for at kunne udnyttes ordentligt. Der er således forskellige styrker og fordele der ligger i de 2 forskellige løsninger, og TV har altid HELT klart den ekstreme fordel at man ikke skal totalt mørklægge rummet for at kunne udnytte det fornuftigt. Vores QLED har så naturligvis de allerkraftigste og lyseste highlights, også tydeligt kraftigere end OLED'ets, men fremstår med sin zonestyring og grundlæggende LCD-dårlige native kontrast til sammenligning vildt uharmonisk, falder igennem og måler sig samlet set ikke så meget som bare i nærheden med hverken OLED eller D-ILA, hvor det taber stort på samlet billedkvalitet til både Projektoren og OLED'et.

Redigeret af TBC1 - 18-August-2022 kl. 15:40
PC:7800X3D,RTX4090 GB-Gaming OC,32GB DDR5@6K-CL30,LG CX
Stue:JVC N7,StudioTek 130,Denon AVR4308,Bladelius Ymer,B&W 803D,SVS PB16-Ultra,DMR-UBC80,Shield 2019
Sovevær.:KD-65AF8,HTP-075,ATV4K
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-August-2022 kl. 18:59
Min projektor er sendt på pension til fordel for et oled. Jeg er gået ned i størrelse og OP! i billedekvalitet. Jeg kan ikke forestille mig at nogen PJ til menneskepenge kan komme i nærheden af hvad et oled kan, ud over et større billede. Eneste reelle ulempe ved mit oled er, at det er meget modtageligt for reflektioner. Lamper, vinduer og andet er meget tydelige når de reflekterer i billedet, - så selv oled drager store fodel af mørke lyskontol i rummet.
Til top
LofterPalle Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 17-Marts-2020
Status: Offline
Point: 399
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér LofterPalle Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-August-2022 kl. 20:05
Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Min projektor er sendt på pension til fordel for et oled. Jeg er gået ned i størrelse og OP! i billedekvalitet. Jeg kan ikke forestille mig at nogen PJ til menneskepenge kan komme i nærheden af hvad et oled kan, ud over et større billede. Eneste reelle ulempe ved mit oled er, at det er meget modtageligt for reflektioner. Lamper, vinduer og andet er meget tydelige når de reflekterer i billedet, - så selv oled drager store fodel af mørke lyskontol i rummet.

Så havde jeg alliegvel en god pointe her, som dette indlæg viser ovenfor Smile

Har du så fortrudt dit valg? og hvilket størrelse oled er du så gået op i?


Redigeret af LofterPalle - 18-August-2022 kl. 20:05
Til top
Furry Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Maj-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1073
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Furry Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-August-2022 kl. 20:51
Jeg ville heller have en projektor i stil med samsungs premiere , nar man ikke ser tv ligner det bare at der ligger en Soundbar på hylden, store tv fylder at gode grunde meget, og ser vildt klodset ud når de er slukket
Fra fulde børn skal man høre sandheden
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 1972
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBC1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-August-2022 kl. 03:05
Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Min projektor er sendt på pension til fordel for et oled. Jeg er gået ned i størrelse og OP! i billedekvalitet. Jeg kan ikke forestille mig at nogen PJ til menneskepenge kan komme i nærheden af hvad et oled kan, ud over et større billede.


Som ellers ret tydeligt og specifik differentieret ovenfor, så er der tale om forskellige billed-ASPEKTER hvor min projektor kun på nogle af disse er bedre end mit OLED, som for sit vedkommende så er bedre på andre end min projektor. Så vidt jeg husker, så kommer du fra en Epson LCD projektor, som et OLED slår stort på samtlige billedaspekter, og jeg ved ikke hvad du forstår som menneskepenge, men man kan i hvert fald ikke få projektorer til samme pris som et mere normalt prissat OLED TV, som på nogle som helst billedaspekter slår og end ikke så meget som er bare kommer i nærheden af at matche nogen som helst af billedaspekterne på et OLED. Selv ikke en "svine-DYR" projektor, kan slå et OLED på samtlige aspekter, men begynder altså at kunne slå det på nogle, mens den selv slås på andre, som jeg f.eks. ret ekspicit har fremhævet og eksemplificeret det ovenfor i forsøget på at nuancere debatten, i forhold til imho kun fordummende sort/hvide uanancerede overforsimplinger (var det virkeligt så simpelt, så ville mange af deltagerne på side 1 og 2 jo være at regne som idioter). Men en dyr projektor kan blive så god at den grundet dens evner i udvalgte billedaspeter at det for brugeren kan gøre den samlet set at fortrække at se på, hvis de billedaspekter den er god til netop matcher brugerens billedpræferencer. (f.eks. bedre billedharmoni/shadow nuancering vs bedre specular highlights)      

Det er jo sådan at det jo kan være forskelligt hvilke aspekter man lægger mest vægt på og hvad man så samlet finder giver en det samlet set bedste resultat. Størrelse betyder rigtigt meget for indlevelsen, men herhjemme laver projektoren som sagt også det mest harmoniske billede med de mest harmoniske/diskrete/subtile shadowdetails og den har en lidt bredere farvepalette (ses særligt når der spilles PC spil i RGB), imens giver OLED TV'et som sagt helt klart har det mest dynamiske billede og langt bedre specular highlights. Det er faktisk lidt lige som med f.eks. høretelefoner. Nogle kan være mere nuancerede og detaljerede end andre, andre have større rumelighed, andre igen mere dynamiske osv. Jo flere kvaliteter man kan samle i en, jo bedre vil den samlet set kunne være - Og så kan det jo være forskelligt hvilke aspekter man lige vægter mest og lægger størst vægt på og prioriterer højst. Bemærk venligst: Jeg siger jo ikke noget dårligt om OLED, jeg siger blot at en god og dyr projektor kan have nogle billedaspekter der giver den et samlet set rigtigt godt billede, med netop nogle af de billedaspekter man kunne fortrække og så siger jeg faktisk også at det derfor som minimum skal være en skærm med OLED kvaliteter i tilstrækkeligt stort format der er det eneste der kunne få mig til at lægge projektoren fra mig, men at jeg også glæder mig til den dag. Jeg har faktisk talt varmt for OLED fra før det overhovedet kom på markedet og igennem hele dets levetid til og med i dag. Jeg startede allerede før det kom på markedet da teknologiens potentiale i forhold til LCD baserede TV var manifest, indlysende og tydelig på papiret og det helt indlysende ville kunne slå LCD baserede TV kvalitet helt stort på billedkvalitet, grundet de grundlæggende forskelle i teknologierne. Af samme grund er jeg hyped over QD-OLED og microLED da disse teknologier på papiret også er fulde af store potentialer.

Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Eneste reelle ulempe ved mit oled er, at det er meget modtageligt for reflektioner. Lamper, vinduer og andet er meget tydelige når de reflekterer i billedet, - så selv oled drager store fodel af mørke lyskontol i rummet.
Enig, jeg mener bestemt også at man giver sit OLED og dets gode billedatributter den bedste respekt ved at bruge det i et lyskontrolleret rum. Jeg er så heldig at mit ene OLED hænger på væggen i soveværelset, hvor der er mørklægningsgardiner til fordel for både TV og søvn - og det andet benytter jeg som PC monitor i et rum hvor der i det mindste er gardiner at gøre godt med om dagen.

Redigeret af TBC1 - 25-August-2022 kl. 12:42
PC:7800X3D,RTX4090 GB-Gaming OC,32GB DDR5@6K-CL30,LG CX
Stue:JVC N7,StudioTek 130,Denon AVR4308,Bladelius Ymer,B&W 803D,SVS PB16-Ultra,DMR-UBC80,Shield 2019
Sovevær.:KD-65AF8,HTP-075,ATV4K
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu