recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Erfaring med akustisk transparent lærred
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Erfaring med akustisk transparent lærred

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
bphhm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 28-Marts-2006
Status: Offline
Point: 1143
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bphhm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Erfaring med akustisk transparent lærred
    Sendt: 15-August-2022 kl. 10:27
Jeg overvejer at købe et Elite screens akustisk transparent lærred på 120". De angiver selv en gain på 1.0.

Min projektor er Sony VW590 og afstanden til lærredet er 4.5 meter.

Alternativt vil jeg købe et Elite screen 100" lærred uden transparens med gain 1.1.

Er der nogen der har erfaring med hvor meget lys man mister med et akustisk transparent lærred?


Til top
JohnConnor Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Januar-2015
Status: Offline
Point: 974
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JohnConnor Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-August-2022 kl. 13:54
Oprindeligt skrevet af bphhm bphhm skrev:

Jeg overvejer at købe et Elite screens akustisk transparent lærred på 120". De angiver selv en gain på 1.0.

Min projektor er Sony VW590 og afstanden til lærredet er 4.5 meter.

Alternativt vil jeg købe et Elite screen 100" lærred uden transparens med gain 1.1.

Er der nogen der har erfaring med hvor meget lys man mister med et akustisk transparent lærred?



Jeg har selv et elite screen og fik en prøve hjem fra dem og sammenlignede med eget lærred inden. Kunne ikke med det blotte øje se forskel. Er rigtig godt tilfreds i dag med 135” og en N7
Til top
submaniac Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 13-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 471
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér submaniac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-August-2022 kl. 16:57
Oprindeligt skrevet af bphhm bphhm skrev:

Jeg overvejer at købe et Elite screens akustisk transparent lærred på 120". De angiver selv en gain på 1.0.

Min projektor er Sony VW590 og afstanden til lærredet er 4.5 meter.

Alternativt vil jeg købe et Elite screen 100" lærred uden transparens med gain 1.1.

Er der nogen der har erfaring med hvor meget lys man mister med et akustisk transparent lærred?



AT lærred typisk gain 0.7-0.8 med mindre coated som Steward gain 1.16.

Køb et XY screen Soundmax 4k direkte fra xyscreens. Husk black backing.

Jeg har et Dreamscreen V7 og det prisbillige Soundmax 4k fra yxscreen slår det på samtlige parametre, og koster en brøkdel. Når jeg kommer i omdrejninger med min "imax" rebuild skifter jeg til et 500cm xyscreen soundmax 4k. Det står simpelthen skarpere end V7.

PS: Jeg har testet det op i mod mit V7 med en 240 cm bred sample - så ikke blot et frimærke til at sammenligne.


Redigeret af submaniac - 15-August-2022 kl. 16:58
Til top
Ultimathor Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 09-Oktober-2021
Status: Offline
Point: 27
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ultimathor Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-August-2022 kl. 12:46
Jeg har selv tidligere haft et Projecta AT lærred. Jeg har nu skiftet til et ALR lærred. Med hjemmebio er det ofte om kompromisser. Hvad er vigtigt for én, og hvad er man villig til at give køb på. AT lærreder har nogle fordele på lyden mens ALR lærreder har fordele på lyset. Begge dele har også ulemper :-). 

Jeg sidder 3,37m fra lærredet, og kunne på hvide scener ane mikroperforeringerne. Når jeg først lagde mærke til dem, kunne jeg ikke "unsee" dem. 

Jeg har min "hjemmebio" i min stue med hvide vægge og trægulv. Det betyder, at jeg fik relativt meget refleksionslys, hvilket gik ud over kontrast og sortniveau. Derfor havde det større værdi for mig at få et 80% ALR lærred og så have centeren under lærredet. Det betyder, at der er 50 cm højdeforskel mellem center og fronter. Men en god surroundprocessor med rumkalibrering er lyden blevet rigtig god, så jeg kan ikke mærke, at der er højdeforskel mellem front og center. 

Hvis man har perforerede AT lærreder, så mister man noget gain, idet der ikke reflekteres lys fra de steder, der er huller. Så hvis du potentielt får brigtness problemer, så kan dette blive forværret. Hvis du har lys nok eller et high-gain lærred (der har andre kompromisser indbygget) er det ikke noget problem. 

AT lærreder medfører lydtab. Man kan selvfølgelig bare skrue lidt op for gain på de kanaler, der er bag lærredet, men det vil altid mudre lydbilledet lidt. 
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4420
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-August-2022 kl. 12:54
Oprindeligt skrevet af Ultimathor Ultimathor skrev:

AT lærreder medfører lydtab. Man kan selvfølgelig bare skrue lidt op for gain på de kanaler, der er bag lærredet, men det vil altid mudre lydbilledet lidt. 
Lydtabet er en funktion af frekvens - det er derfor ikke godt nok bare at ændre gain. 

Bruger man en EQ kan man dog nemt tilføje et filter som retter op på dét lærredet gør - og så er man tilbage til udgangspunktet uden mudder. Den minimale påvirkning der måtte være efter, er insignifikant ift hvor mange fordele det giver at højttalerne kan placeres rigtigt.

Bare en præcisering inden folk fejlagtigt tror et AT lærred skaber et mudret lydbillede...


Redigeret af Jonas_h - 21-August-2022 kl. 12:58
Til top
bphhm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 28-Marts-2006
Status: Offline
Point: 1143
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bphhm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-August-2022 kl. 14:13
Oprindeligt skrevet af Ultimathor Ultimathor skrev:

Jeg har selv tidligere haft et Projecta AT lærred. Jeg har nu skiftet til et ALR lærred. Med hjemmebio er det ofte om kompromisser. Hvad er vigtigt for én, og hvad er man villig til at give køb på. AT lærreder har nogle fordele på lyden mens ALR lærreder har fordele på lyset. Begge dele har også ulemper :-). 

Jeg sidder 3,37m fra lærredet, og kunne på hvide scener ane mikroperforeringerne. Når jeg først lagde mærke til dem, kunne jeg ikke "unsee" dem. 

Jeg har min "hjemmebio" i min stue med hvide vægge og trægulv. Det betyder, at jeg fik relativt meget refleksionslys, hvilket gik ud over kontrast og sortniveau. Derfor havde det større værdi for mig at få et 80% ALR lærred og så have centeren under lærredet. Det betyder, at der er 50 cm højdeforskel mellem center og fronter. Men en god surroundprocessor med rumkalibrering er lyden blevet rigtig god, så jeg kan ikke mærke, at der er højdeforskel mellem front og center. 

Hvis man har perforerede AT lærreder, så mister man noget gain, idet der ikke reflekteres lys fra de steder, der er huller. Så hvis du potentielt får brigtness problemer, så kan dette blive forværret. Hvis du har lys nok eller et high-gain lærred (der har andre kompromisser indbygget) er det ikke noget problem. 

AT lærreder medfører lydtab. Man kan selvfølgelig bare skrue lidt op for gain på de kanaler, der er bag lærredet, men det vil altid mudre lydbilledet lidt. 
Hvilket ALR lærred bruger du?

Har selv prøvet er Cinegrey 5D men her kunne jeg ikke leve med hotspotting og glitter.

Jeg kiggede også på Kauber og vnx

Til top
Ultimathor Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 09-Oktober-2021
Status: Offline
Point: 27
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ultimathor Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-August-2022 kl. 17:25
Jeg har et motoriseret 122 tommer Projecta Parallax Stratos. Det er et rigtig godt lærred, men det kommer også med kompromisser. Der er half gain angle på 30 grader, hvilket giver hotspotting. Det er ikke noget, jeg lægger mærke til, når jeg ser film, men hvis der er en ensfarvet blå skærm, som når projektoren starter op, så er det tydeligt. Og Det er federe at sidde midt for end ude i siderne. Ingen af mine gæster har lagt mærke til det, men jeg gør. 

Billedet er meget roligt og kontrasten super god. Jeg har en ven, der har et Cinegrey 5D, og jeg foretrækker selv billedet på mit lærred. Omvendt har Cinegrey 5D gain 1.5, hvilket giver ekstra brightness, men jeg synes, det gør billedet mindre roligt. Cinegrey lærredet er også en del billigere. 

I den perfekte ALR verden, og hvis jeg kunne bruge et fastrammelærred, ville jeg vælge et DNP Supernova eller Projecta Parallax Pure. De er begge gain 0.8 har samme betragtningsvinkel som et hvidt lærred, ingen hotspotting og ingen artefakter. Og de blokerer for 96% ambient lighting. Desværre kommer de kun i fastramme version, så det bliver ikke i mit nuværende setup. Og så er de langt fra billige.
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu