recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Streamer/DAC til Qobuz?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Streamer/DAC til Qobuz?

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
osimum Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 12-April-2020
Status: Offline
Point: 72
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér osimum Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Streamer/DAC til Qobuz?
    Sendt: 12-Februar-2023 kl. 19:38
Jeg bruger pt en ChromeCast Audio dongle til at streame musik som understøtter op til 96KHz/24 bit.

Jeg har Qobuz hvor nogle albums ligger i 192KHz/24 bit. Derfor kunne jeg godt tænke mig en streamer/DAC der kan udnytte det.

Finder der en Qobuz standard protocol eller bliver dedikeret streaming med Qobuz implementeret forskelligt i de forskellige streamers/DACs?

Nogle anbefalinger som max koster 5-6.000 kr?

Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12225
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Februar-2023 kl. 13:26
Det giver ingen forskel at opgradere for at få 192Khz. Det er der ingen mennesker der kan høre forskellen på. Igen medmindre at indspilningen hos Qobuz er bedre.

Det kan, som diskuteret i den anden tråd, måske sagtens betale sig at købe en DAC eller streamer for at få en bedre DAC der også er bedre implementeret.
Billede: Sony VPL-XW5000ES | Lumagen Radiance Pro 4242 | Oppo BDP-103 | Panasonic UB824 | Zidoo Z1000 Pro | Apple TV 4K
Lyd: DLS M66 | Simaudio Moon 600i | T+A DAC 8 | Mac Mini w/ Roon
Til top
Gofiland Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2017
Sted: Sjælland
Status: Offline
Point: 111
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Gofiland Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Februar-2023 kl. 21:50
Oprindeligt skrevet af osimum osimum skrev:

Jeg bruger pt en ChromeCast Audio dongle til at streame musik som understøtter op til 96KHz/24 bit.

Jeg har Qobuz hvor nogle albums ligger i 192KHz/24 bit. Derfor kunne jeg godt tænke mig en streamer/DAC der kan udnytte det.

Finder der en Qobuz standard protocol eller bliver dedikeret streaming med Qobuz implementeret forskelligt i de forskellige streamers/DACs?

Nogle anbefalinger som max koster 5-6.000 kr?


Der findes en del muligheder. Du har i en anden tråd nævnt Roon, så tjek Roonlabs / Partners, der har du enheder der er Roon Tested & Ready.

Cambrigde Audio kommer med to streamere snart, som er Roon Ready. Uden Roon kan du stadig bruge Quboz via Streammagic, deres app.

Andre alternativer kunne være Lindemann Limetree Network II, dog lidt dyrere. Innous laver også gode produkter.

Pro-Ject Stream Box S2 Ultra kan også være en mulighed, den holder sig lige netop indenfor budgettet.


Til top
lydstr0em Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 15-April-2023
Status: Offline
Point: 13
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lydstr0em Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-April-2023 kl. 00:55
Jeg ville aldrig gå på kompromis. Altid vælge den højeste opløsning, med den forudsætning at hele lydkæden er på plads:

Strøm. god ordentlig
digital-til-digital
digital til analog

Hvis man gør noget ud af sin lydkæde kan det høres. Jeg har lavet mange blindteste og ovenikøbet testet lyd fra forskellige harddiske. Det kan høres. 

Jeg synes du skal prøve at undersøge nærmere omkring iFi ZEN Stream og Qobuz. De siger de understøtter det.

Hvis ikke du har brug for meget power er iFi ZEN DAC oplagt. Det er under 5000kr. Skal du tilsætte hovedtelefoner så gør brug af dens 4.4mm balanceret udgang.


Redigeret af lydstr0em - 16-April-2023 kl. 01:02
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12225
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-April-2023 kl. 08:47
Lyd fra forskellige harddiske kan ikke høres
Billede: Sony VPL-XW5000ES | Lumagen Radiance Pro 4242 | Oppo BDP-103 | Panasonic UB824 | Zidoo Z1000 Pro | Apple TV 4K
Lyd: DLS M66 | Simaudio Moon 600i | T+A DAC 8 | Mac Mini w/ Roon
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19210
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-April-2023 kl. 09:21
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Lyd fra forskellige harddiske kan ikke høres


Det kan det da i høj grad.
HDD'en i min Cloud Key opgav livet i går aftes og er nu skiftet ud med en SDD.
Lyden fra den er nu helt anderledes, da der ikke længere er en disk med roterende plader.
Der er helt stille.....  Wink



Klaus
(undskyld, kunne ikke lade være)

Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
lydstr0em Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 15-April-2023
Status: Offline
Point: 13
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lydstr0em Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-April-2023 kl. 10:56
Ok undskyld.
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3954
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-April-2023 kl. 17:31
Oprindeligt skrevet af lydstr0em lydstr0em skrev:

Jeg ville aldrig gå på kompromis. Altid vælge den højeste opløsning, med den forudsætning at hele lydkæden er på plads:

Strøm. god ordentlig
digital-til-digital
digital til analog

Hvis man gør noget ud af sin lydkæde kan det høres. Jeg har lavet mange blindteste og ovenikøbet testet lyd fra forskellige harddiske. Det kan høres. 

Jeg synes du skal prøve at undersøge nærmere omkring iFi ZEN Stream og Qobuz. De siger de understøtter det.

Hvis ikke du har brug for meget power er iFi ZEN DAC oplagt. Det er under 5000kr. Skal du tilsætte hovedtelefoner så gør brug af dens 4.4mm balanceret udgang.



forskel på harddisken? Right? Jeg enig i at en god 192 indspilling slår en lige så god 44,1 men det er mastering der gør forskellen der. Da en dårlig 192 lyder værre end en god 44,1.

Men tilbage til harddisken, så er der ikke forskel, hvis man bruger en ekstern dac, da ja der kommer meget støj for det indbyggede lydkort.
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
Supergris Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-December-2006
Sted: Esbjerg
Status: Offline
Point: 1464
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Supergris Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-April-2023 kl. 02:59
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

 forskel på harddisken? Right? Jeg enig i at en god 192 indspilling slår en lige så god 44,1 men det er mastering der gør forskellen der. Da en dårlig 192 lyder værre end en god 44,1.
Jeg tror, jeg ved, hvor du vil hen, men det du skriver, giver ikke rigtig mening!

Hvis en god 192 indspilning slår en lige så god 44,1 indspilning så kan det vel ikke være masteringen, der gør forskellen?
Det må i stedet være forskellen i teknikken!

Min erfaring siger mig dog, at "High Res" sagtens kan lyde godt, men ikke altid ubetinget bedre; masteringen har langt større betydning end hvilket format og opløsning, der er benyttet.

Jeg har også oplevet, at det, der skulle være den samme master, lyder anderledes men ikke nødvendigvis bedre end udgaven i CD-kvalitet, så jeg er bestemt ikke den store tilhænger af, at man altid skal vælge den højeste opløsning, da det langtfra altid lyder bedst; til gengæld fylder det flere gange pladsen, som hurtigt kan blive til en del, som, jeg også synes, betyder noget, på trods af lagerplads efterhånden er blevet meget billigere end tidligere.

Man skal jo altid huske at lave sin back-up, så det hele fylder x 2.


Redigeret af Supergris - 25-April-2023 kl. 03:00
Min hjemmebio:
Sony HW65ES, GrandView 112" lærred, Vincent LS-310 fronter, Vincent LS-112 sub, Vincent LS-206 center, B&W Solid surround, Sony DA5400ES, Primare A 30.5, Nvidia Shield TV.







Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu